دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

پیشرفت‌های تکنولوژی در طول دهه گذشته موجب افزایش سریع حجم تحقیقات در زمینه "تحریک مغناطیسی مغز" (TMS) و اثرات درمانی آن شده است و اکنون یک تیم از بیمارستان دانشگاه ورزبورگ در آلمان طی انجام یک مطالعه جدید نشان دادند که چگونه TMS در کنار "واقعیت مجازی" ( VR ) می‌تواند به کاهش اختلالات اضطرابی کمک کند و اساسا به مردم کمک کند تا ترس‌های خود را فراموش کنند.

روشی جدید برای فراموش کردن ترس‌ها

سلامت نیوز:پیشرفت‌های تکنولوژی در طول دهه گذشته موجب افزایش سریع حجم تحقیقات در زمینه "تحریک مغناطیسی مغز" (TMS) و اثرات درمانی آن شده است و اکنون یک تیم از بیمارستان دانشگاه ورزبورگ در آلمان طی انجام یک مطالعه جدید نشان دادند که چگونه TMS در کنار "واقعیت مجازی" ( VR ) می‌تواند به کاهش اختلالات اضطرابی کمک کند و اساسا به مردم کمک کند تا ترس‌های خود را فراموش کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، تحریک مغناطیسی مغز با هدایت یک میدان مغناطیسی هدفمند به سمت مناطق خاصی از مغز کار می‌کند.

به گزارش گیزمگ،این روش بسته به فرکانس‌های ارائه‌شده می‌تواند فعالیت منطقه مورد نظر را تحریک یا مهار کند.

از این روش در ابتدا به عنوان یک ابزار تحقیقاتی استفاده می‌شد تا دانشمندان بتوانند دقیقا نقش برخی مناطق مغز را درک کنند، اما اخیرا به عنوان یک ابزار بالقوه برای درمان مجموعه‌ای از مشکلات مورد بررسی قرار گرفته است.

دستگاه‌های TMS قبلا برای درمان میگرن و برخی از اختلالات افسردگی مورد تایید قرار گرفته‌اند، اما محققان با انجام تحقیقات دیگر به دنبال استفاده از آن به عنوان یک ابزار کمکی برای یادگیری و راهی برای کمک به افراد نابینا هستند.

این مطالعه جدید به بررسی این امر می‌پردازد که چگونه این فناوری می‌تواند پاسخ بیمار را در صورت استفاده از روش درمان سنتی بهبود بخشد.

اختلالات اضطرابی در بسیاری از افراد، از ترس‌های اجتماعی تا مشکلات خاص‌تر مانند ترس از ارتفاعات، به طرز چشمگیری باعث بروز اختلال می‌شود.

در روش‌های سنتی درمان این افراد به گونه‌ای صورت می‌گیرد که افراد مبتلا به این اختلالات تحت نظارت یک روانشناس و در درمان رفتاری شناختی در معرض منبع ترس قرار می‌گیرند.

تیم تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه ورزبورگ تصمیم به بررسی این امر گرفتند که آیا این نوع درمان سنتی با استفاده از TMS بهبود می‌یابد یا خیر.

مطالعات قبلی نشان داده است که با هدف قرار دادن لوب فرونتال بوسیله تحریک مغناطیسی، پاسخ اضطراب می‌تواند کاهش یابد، اما تحقیقات جدید به بررسی این می‌پردازد که چگونه این امر می‌تواند به یک روش خاص برای هدف قرار دادن اضطراب منجر شود.

در این پژوهش 36 نفر با ترس فعال از ارتفاع به دو گروه تقسیم شدند، از جمله یک گروه کنترل  شده که TMS غیرواقعی را دریافت کردند.

این گروه‌ها 20 دقیقه از TMS واقعی و جعلی به سمت قشر جلوی پیشانی میانی را همراه با قرارگیری در ارتفاع به صورت مجازی با استفاده از فناوری واقعیت مجازیتجربه کردند.

پس از دو جلسه، گروهی که تحت درمان با TMS قرار گرفته بودند، قبل از قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی، علائم اضطراب و ترس کمتری را در مقایسه با گروه کنترل شده که TMS دریافت نکرده بودند، تجربه کردند.

پروفسور "مارتین جی. هرمان"، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: "یافته‌ها نشان می‌دهد که همه شرکت کنندگان از درمان با واقعیت مجازی به طور قابل توجهی سود برده و اثرات مثبت این مداخله، حتی پس از سه ماه قابل تشخیص است".

محققان معتقدند که تلفیق TMS و VR در یک فرآیند درمانی که قبلا به خوبی اثبات شده است، باعث افزایش کارایی شده و اساسا به مغز کمک می کند تا پاسخ های اضطراب خود را بی اثر کند

محققان این پژوهش اظهار کردند: فاز بعدی این مطالعه این است که نگاه دیگری به اشکال دیگر اضطراب داشته و ببینیم که آیا این روند بر روی آنها نیز به همان اندازه موثر است یا خیر.

این پژوهش در مجله Brain Stimulation منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha