سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 224756

محققان سوئدی می گویند: سدیم که بدن ما معمولا از طریق مصرف نمک یا کلرید سدیم دریافت می کند- می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و دیابت خودایمنی نهفته (LADA) در افراد بالغ را افزایش دهد.

شوری و خطر ابتلا به یک بیماری شیرین

سلامت نیوز:  محققان سوئدی می گویند: سدیم که بدن ما معمولا از طریق مصرف نمک یا کلرید سدیم دریافت می کند- می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و دیابت خودایمنی نهفته (LADA) در افراد بالغ را افزایش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان می گویند سدیم بر مقاومت بدن نسبت به انسولین تاثیر می گذارد و علاوه بر این، نمک اضافی می تواند به فشار خون بالا و افزایش وزن منجر شود. با این حال تاکنون هیچ مطالعه ای به بررسی تاثیر مصرف سدیم بر خطر ابتلا به دیابت خود ایمنی نهفته نپرداخته بود.
دیابت یک وضعیت شایع است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر موارد ابتلا به دیابت، دیابت نوع دو است که به واسطه سطوح غیر طبیعی قند خون مشخص می شود.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،اما دیابت خودایمنی نهفته (LADA) در بالغین را نمی توان به وضوح جزء دیابت نوع 1 یا 2 قرار داد. به واقع، LADA به عنوان دیابت نوع 2 شناخته می شود، اما مبتلایان به آن به سرعت به مصرف انسولین وابسته می شوند. از سوی دیگر، این افراد به لحاظ سطح آنتی بادی ها در بدن آنها مثبت هستند که این مشخصه دیابت نوع 1 است؛ به همین علت LADA را دیابت نوع 1.5 نیز می نامند.


در این مطالعه جدید محققان موسسه پزشکی زیست محیطی موسسه کارولینسکا در استکهلم در سوئد با همکاری دیگر محققان موسسه های سوئدی و فنلاندی به بررسی تاثیر مصرف سدیم بر خطر ابتلا به دیابت نوع دو و دیابت خود ایمنی نهفته پرداختند.
محققان داده های 355 فرد مبتلا به دیابت خود ایمنی نهفته و هزار و 136 فرد مبتلا به دیابت نوع دو را مورد بررسی قرار دادند و نتایج این تجزیه و تحلیل را با داده های هزار و 379 فرد سالم که در گروه کنترل قرار داشتند، مقایسه کردند.


آنها متوجه شدند که مصرف روزانه هر گرم سدیم اضافی ( یا 2.5 گرم نمک) با افزایش خطر 43 درصدی ابتلا به دیابت نوع دو ارتباط داشت. همچنین در مورد دیابت خودایمنی نهفته، مصرف هر گرم سدیم اضافی به افزایش 73 درصدی ابتلا به این وضعیت ارتباط داشت.


افراد مورد مطالعه همچنین بر اساس مقدار سدیم مصرفی خود به سه گروه کم مصرف (زیر 2.4 گرم سدیم در روز) ، با مصرف متوسط (2.4 تا 3.15 گرم سدیم یا بیش از 7.9 گرم نمک) و پر مصرف (بیش از 3.15 گرم سدیم در روز یا بیش از 7.9 گرم نمک) تقسیم شدند.


محققان اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی روزانه افراد شرکت کننده به دست آوردند. این داده ها به محققان اجازه داد مقدار مصرف روزانه کالری، مواد مغذی و سدیم هر فرد شرکت کننده را به دست آورند.
آنها دریافتند افرادی که در رده پرمصرف ها قرار داشتند، در قیاس با افرادی که در گروه کم مصرف ها قرار داشتند، با افزایش 58 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع دو روبرو بودند.


همچنین خطر ابتلا به دیابت خود ایمن نهفته در افرادی که از لحاظ ژنتیکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت روبرو بودند و نیز مصرف روزانه سدیم بالایی داشتند، در قیاس با افرادی که مصرف روزانه سدیم کمی داشتند، تقریبا چهار برابر بود.


محققان بر اساس یافته های این مطالعه، ارتباط میان مصرف سدیم و دیابت نوع دو را تایید کردند. آنها همچنین می گویند مصرف زیاد سدیم می تواند یک عامل خطرساز برای ابتلا به دیابت خودایمن نهفته به ویژه در حاملان ژنوتایپ های HLA باشد.


محققان حدس می زنند که این مطالعه می تواند به ابداع راهکارهای تازه ای برای پیشگیری از ابتلا به دیابت به ویژه دیابت خودایمن نهفته منجر شود.
یافته های این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت در لیسبون در پرتغال ارائه شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha