یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶

دانشمندان انگلیسی معتقدند با بررسی میزان چروکیدگی مغز و میزان مایع مغزی نخاع می توان آلزایمر را سالها قبل از بروز علائم بالینی آن تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، محققان انگلیسی معتقدند تشخیص زودهنگام علائم زوال عقل (آلزایمر) با انجام اسکن مغزی و آزمایش Lumber Puncture بطور همزمان ممکن است چرا که پزشکان با استفاده از این روش قادر خواهند بود بیماری را به طور کامل متوقف کرده یا روند پیشرفت آن را آهسته کنند.

در حالی که تنها در انگلیس بیش از 800 هزار نفر مبتلا به آلزایمر زندگی می کنند در حال حاضر هیچ روش درمانی برای زوال عقل وجود ندارد از این رو پژوهشگران به دنبال راهی برای درمان یا آهسته کردن روند پیشرفت بیماری هستند، اگرچه داروها و اکسن‌های زیادی کاندید استفاده در درمان و یا کنترل آلزایمر هستند اما به علت تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته پزشکان قادر به بررسی عملکرد داروها نیستند.

دکتر جاناتان اسکات و همکارانش از انستیتوی نورولوژی دانشگاه لندن بر این باورند که می توان علائم آزایمر را سال‌ها قبل از بروز علائم بالینی آن تشخیص داد. این پژوهشگران دو فاکتور مهم را در مطالعات خود مورد مطالعه قرار دادند كه یکی میزان چروکیدگی مغزو کاهش پروتئینی موسوم به آمیلوئید و دیگر بررسی CSF که مایع مغز نخاع را در برگرفته است.

دانشمندان معتقدند که در آلزایمر حجم مغز کم شده و تولید آمیلوئید در مغز از حالت نرمال خود خارج می شود که در نتیجه این پروسه میزان این ماده در مایع نخاع کاهش می یابد. این گروه مطالعاتی برای تایید این مطلب بررسی هایی را بر روی 105 شخص داوطلب سالم انجام دادند و میزان مایع مغزی نخاع CSF توسط روش Lumber Puncture گرفته شد تا میزان آمیلوئید آن بررسی شود سپس میزان چروکیدگی مغز این افراد توسط MRI انجام شد.

نتایج این مطالعات که در خبرنامه سالیانه نورولوژی به چاپ رسیده نشان داد افراد با سطح کاهش یافته آمیلوئید 38 درصد، دو برابر سریع تر از سایر افراد دچار چروکیدگی مغز می شوند.

در یافته این بررسی آمده است که احتمال دارا بودن ژن APOE4 و سطح بالای پروتئین های موثر در آلزایمر در این افراد 5 برابر سایرین است.

ربکا ود از مرکز تحقیقات آلزایمر می گوید اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان این بیماری بسیار موفقیت آمیز خواهد بود چرا که پزشکان فرصت بررسی داروها را خواند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha