رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: بی حرکتی در سطوح مختلف جامعه از کودکان تا بزرگسالان علت عمده بیماری های غیر واگیر در دودهه آینده خواهد بود.

بی تحرکتی سلامت ایرانی ها را تهدید می کند

سلامت نیوز:رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: بی حرکتی در سطوح مختلف جامعه از کودکان تا بزرگسالان علت عمده بیماری های غیر واگیر در دودهه آینده خواهد بود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدعلی محسنی بندپی افزود: طبق گزارش کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی ۲۶ درصد افراد ۱۸ تا ۶۰ سال از نظر علمی از تحرک کافی برخوردار نیستند. آمار داخل کشور نشان می دهد که بی حرکتی در ایران به ۳۹ درصد می رسد.

وی ادامه داد: بی حرکتی و تغذیه نامناسب باعث شده تا تقریبا از هر دو زن ایرانی و تقریبا هر ۳ مرد ایرانی یک نفر از اضافه وزن رنج ببرد که اگر پیشگیری در دستور کار سیاستگزاران نظام سلامت کشور قرار نگیرد بزودی شاهد اتفاقات ناگواری در این زمینه خواهیم بود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ضمن درخواست توجه بیشتر مسئولین به بیماری های عضلانی اسکلتی، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، هزینه ناشی از این بیماری ها تقریبا با بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها برابر است و شایسته است با توجه به کمبود اعتبارات در نظام سلامت و تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی، پیشگیری از این بیماری ها بطور جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

محسنی بندپی همچنین با مثبت خواندن افزایش طول عمر در ایران، افزود در حال حاضر حدود ۸ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند که در سال ۱۴۲۹ این عدد به ۲۵ درصد یعنی سه برابر خواهد رسید.

وی ضمن تشکر از همکاران در وزارت بهداشت، اعلام کرد: ما جهت برنامه‌ریزی و پیشگیری از عوارض هزینه بردار سالمندی فقط ۳۰ سال برای ۳ برابر شدن جمعیت سالمندی کشور فرصت داریم و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته از جمله فرانسه، سوئد و امریکا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال برای مقابله با این امر و مشکلات ناشی از دو برابر شدن جمعیت سالمندی فرصت داشتند.

محسنی بندپی ضمن اعلام آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران جهت هر گونه همکاری با وزارت بهداشت، خواستار تغییر نگرش مسئولین به نقش جامعه توانبخشی بویژه فیزیوتراپی در مقابله با بیماری های غیر واگیر شد و گفت: امروزه حضور همکاران گروه توانبخشی در هر  سه سطح ارائه خدمات بهداشتی درمانی مورد توجه است  و حضور فیزیوتراپیست ها در خط اول ارائه خدمات بهداشتی درمانی یا Primary Health Care به عنوان یکی از راه حل های اساسی جهت مقابله با بیماری های غیر واگیر و کاهش هزینه های پدیده سالمندی شناخته می شوند.

وی ضمن تاکید بر نقش فیزیوتراپیست ها در کاهش اختلالات عضلانی اسکلتی عصبی، پیشگیری را مهم تر از درمان دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولین به امر پیشگیری شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha