پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.

خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!

سلامت نیوز: پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک با تو، همزمان با آغاز سال تحصیلی، صدها هزار دانش آموز ایرانی ناچارند، مسیر خانه تا مدرسه را با سرویس های ایاب و ذهابی طی کنند که در بسیاری موارد، فاقد ایمنی های لازم هستند و هر لحظه احتمال بروز حادثه برای آنها و به خطر افتادن جان دانش آموزان وجود دارد. مثل حادثه ای که روز گذشته برای دانش آموزان مدرسه فرهیختگان شهر کرمان رخ داد و نوزده دانش آموز در این حادثه مصدوم شدند.

روز گذشته و در مسیر جابجایی دانش آموزان مدرسه فرهیختگان شهر کرمان از مدرسه به خانه، به دلیل آنچه کارشناسان نقص در سیستم ترمز مینی بوس حامل این دانش آموزان عنوان کردند، وسیله نقلیه مذکو با شدت به یک دستگاه تریلی عبوری برخورد کرد و همه دانش آموزان حاضر در سرویس به شدت مصدوم شدند.

در جریان این حادثه، بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس در کوتاه ترین زمان ممکن به محل حادثه رفتند و نوزده دانش آموز مصدوم را که بین یازده تا سیزده سال داشتند به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل کردند.

با انتشار خبر این حادثه خانواده‌های زیادی دلواپس فرزندان‌شان شدند و تعداد زیادی از آنها به بیمارستان رفتند. دقایقی از این حادثه می‌گذشت كه در بخش اورژانس بیمارستان شهید باهنر جای سوزن‌  انداختن نبود. با وجود شدت تصادف اما این حادثه تلفاتی نداشت.

سرهنگ علی‌اكبر نصیری، رئیس پلیس راهور استان كرمان نقص فنی در سیستم ترمز مینی‌بوس سرویس مدارس را علت اصلی تصادف آن با تریلی عنوان و راننده را مقصر حادثه معرفی کرد.

در مورد این حادثه که در شهر کرمان به عنوان مرکز یکی از استان های مرکزی کشور رخ داد و امدادرسانی سریع از بروز هرگونه تلفات جانی جلوگیری کرد، چند نکته مهم و قابل تأمل وجود دارد که اشاره به آنها ضروری است.

نقص فنی در سیستم ترمز سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مدرسه فرهیختگان که به تصادف آن با یک دستگاه تریلی منجر شد، به خوبی نشان داد و اثبات کرد که مسئولان آموزش و پرورش پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان، هیچ گونه اقدام جدی، دقیق و فنی قابل قبولی در عیب یابی سرویس های ایاب و ذهاب و خارج کردن سرویس های فرسوده از چرخه سرویس دهی انجام نداده اند.

با توجه به اینکه رئیس پلیس راهور استان کرمان، راننده وسیله نقلیه مذکور را مقصر اصلی حادثه عنوان نمود باید تأکید کرد، جدا از کیفیت و ایمنی سرویس های ایاب و ذهاب وزارت آموزش و پرورش و نهادهی ذی ربط از بررسی صلاحیت رانندگان این سرویس ها و انتخاب افراد واجد شرایط همچنان غافل است.

اتفاقی که برای دانش آموزان شهر کرمان رخ داد به دلیل وجود امکانات اورژانسی و درمانی قابل قبول در این شهر به سرعت با خدمات رسانی نیروهای امداد و نجات مدیریت شد و خسارات تا حد بسیاری کاهش یافت. با این حال باید تأکید کرد در چنین شرایطی اگر این حادثه برای دانش آموزانی که در روستا و شهرهای دور افتاده و محروم کشور از سرویس های ایاب و ذهاب استفاده می کنند، رخ بدهد قطعاً ابعاد خسارت اندک نخواهد بود.

انتظار این بود که با توجه به حساسیت های پیش آمده در جریان واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و واکنش های فراوانی که در آن دوران مسئولان ارشد کشور به حادثه داشتند، پیگیری ماجرا و تلاش برای جلوگیری از پیش آمدن موارد مشابه در دستور کار قرار بگیرد، اما آنچه در عالم واقع وجود دارد حکایت دردناک تکرار تاریخ و فراموشی گذشته است.

با چنین شرایطی باید هشدار داد که وجود صدها هزار دانش آموز در روستا و شهرهای کوچک و بزرگ کشور که بناچار باید از سرویس های ایاب و ذهاب استفاده کنند و در بیشتر موارد این سرویس ها ایمنی و استانداردهای قابل قبولی ندارند، هر لحظه تداعی کننده بازی با جان دانش آموزان را به ذهن متبادر می کند و ضروری است که مسئولان برای جلوگیری از چنین پیشامدهایی، نه در شعار بلکه در عمل اقدام عاجلی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha