عموما، علاوه بر افراد بالای 50 سال، رنگ دانه های پوستی در جوانان و افرادی با پوست روشن نیز در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، به طور فزاینده ای تولید می شود.

10 روش فوق العاده موثر برای درمان لکه های پوستی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین،  لکه های کبدی مشکلات پوستی شایعی است که در اثر بالا رفتن سن و افزایش ترشح ملانین یا همان رنگ دانه های پوست، ایجاد می شود.

عموما، علاوه بر افراد بالای 50 سال، رنگ دانه های پوستی در جوانان و افرادی با پوست روشن نیز در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، به طور فزاینده ای تولید می شود.

 این لکه های پوستی کبدی همچنین در اثر استفاده از لامپ ها و یا تخت های برنزه کننده پوست نیز ایجاد می شوند. اندازه این لکه ها متفاوت بوده و معمولا در صورت، دست ها، شانه ها و یا بازوها پدید می آیند، زیرا این نواحی بیش از قسمت های دیگر بدن در معرض نور آفتاب قرار دارند.

این لکه ها عموما صاف و بیضوی شکل بوده و رنگ آن قهوه ای متمایل به زرد، قهوه ای و یا سیاه است.

اما خوشبختانه، یکسری درمان های خانگی طبیعی وجود دارد که می تواند لکه ها را محو کنند. البته اگر رنگ لکه ها بسیار تیره بوده و یا ظاهر آنها تغییر کرده باشد، حتما باید به یک متخصص رجوع کرد.

در ادامه 10 روش خانگی را مطرح می کنیم که به کمک آنها می توان با این مشکلات پوستی مقابله کرد:


1- سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا می باشد که به خوبی می توانند پوست را لایه برداری کنند.

برای این کار، مقدار مساوی آب و سرکه سیب طبیعی که رقیق و تصفیه نشده است را با هم مخلوط نمایید. سپس به محلول حاصل مقداری عسل اضافه کنید.

بعد، محلول را به لکه های پوستی بمالید و به مدت 15 الی 20 دقیقه آن را به حال خود رها سازید. در نهایت، پوست خود را با آب بشویید.

این کار را روزی یکبار انجام دهید. همچنین، 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب طبیعی را در 1 لیوان آب ریخته و آن را روزی 1 تا 2 بار بنوشید.

این کار به مرور زمان پوست را شفاف و سلامت عمومی را بهبود می بخشد. در ضمن، خارش یا سوزش های اولیه پوستی که در اثر استفاده از این محلول ایجاد می شود، طبیعی است.

اما اگر شرایط بدتر و آزاردهنده شد، این روش درمانی را متوقف کنید.


2- لیمو ترش

لیموترش حاوی اسید سیتریک ملایمی است که با شکستن رنگدانه های ملانین، سلول های مرده پوست را از بین می برد.

با توجه به اینکه لیموترش لایه های پوستی تیره تر را برمی دارد، به مرور پوست روشن تر شده و در نتیجه، لکه های قهوه ای ایجاد شده به تدریج روشن تر می شوند.

علاوه بر این، ویتامین c موجود در لیموترش به صورت یک آنتی اکسیدان عمل کرده و سلول های مخرب رادیکال آزاد را از بدن خارج می کند.

بنابراین، ابتدا آب یک لیموترش تازه را گرفته و به قسمت های آسیب دیده پوست بمالید. سپس، آن را به مدت 10 دقیقه به حال  خود رها کرده و در انتها پوست تان را با آب گرم بشویید.

این کار را روزی 2 بار تکرار کنید. اگر پوستی حساس دارید، قبل از آنکه آن را به پوست خود بزنید، آب لیموترش را با مقداری گلاب مخلوط کرده تا رقیق شود.

همچنین می توانید آب یک عدد لیموترش تازه را گرفته و آن را با 2 تا 3 قاشق غذاخوری شکر سفید مخلوط کنید.

سپس، مخلوط حاصل را به آرامی روی پوست خود بمالید تا کاملا جذب پوست شود. بعد از 30 دقیقه، پوست تان را بشویید.

این کار را می توانید هفته ای 1 تا 2 دوبار تکرار کنید. البته نباید بعد از مالیدن این مخلوط به پوست، درمعرض نور خورشید قرار بگیرید، زیرا ممکن است پوست تان تیره تر شود.


3- آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ترکیباتی است که به تدریج می توانند سلول های مرده پوست را خارج کرده و باعث رشد سلول های تازه شوند.

در ضمن، آلوئه ورا دارای خواص یک مرطوب کننده بوده و باعث پرآب و جوان شدن پوست می شود.

برای استفاده، برگ آلوئه ورا را شکسته و آن را از وسط ببرید تا به ژل درون برگ دسترسی پیدا کنید.

سپس، ژل را به لکه های پوستی خود به آرامی بمالید. بعد از 1 ساعت، پوست تان را با آب بشویید. این کار را می توانید روزی 2 بار تکرار نمایید.


4- روغن کرچک

آنتی اکسیدان موجود در روغن کرچک قادر است پوست را شفاف کرده و از آن محافظت نماید.

بنابراین، مقداری روغن کرچک را روی لکه های قهوه ای قرار داده و به آرامی محل را حدود 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

بعد از چند ساعت، پوست را کاملا بشویید. این کار را می توانید صبح ها و شب ها قبل از خواب تکرار کنید.


5- ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست برای مقابله با لکه های کبدی بسیار مفید می باشد. زیرا به آرامی می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند.

در ضمن، ماست می تواند به صورت یک مرطوب کننده خوب عمل کرده و پوست را پرآب نگه دارد.

برای این منظور، مقداری ماست چکیده را به محل های صدمه دیده بمالید. اجازه دهید تا ماست در محل کاملا خشک شده و بعد از 20 دقیقه، پوست تان را با آب سرد کاملا بشویید.

این کار را می توانید 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید. همچنین می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری ماست چکیده، 2 قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر آسیاب شده و 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه، ماسکی برای صورت خود تهیه کرده و آن را به محل های آسیب دیده بزنید.

سپس بعد از 30 دقیقه، صورتتان را با آب سرد بشویید. این کار را در ضمن می توانید روزی 2 تا 3 بار تکرار کنید.

6- آبدوغ

آبدوغ همانند ماست داری اسید لاکتیک می باشد؛ بنابراین، پوست را به تدریج لایه برداری کرده و باعث شفافیت و جوانسازی آن می شود.

برای این منظور، آبدوغ چکیده را به طور مستقیم به محل های صدمه دیده زده و آن را حدود 10 دقیقه به حال خود را رها سازید.

سپس محل را با آب بشویید. این روند را می توانید 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار نمایید.

در ضمن به عنوان روشی جایگزین، می توانید مخلوطی از 4 قاشق غذاخوری آبدوغ و 2 قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی تهیه کرده و آن را به پوست آسیب دیده خود بمالید. سپس، بعد از 10 دقیقه محل را بشویید. این روند را می توانید روزی 2 بار تکرار کنید.


7- ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قادر است اثرات ناشی از اشعه ماورابنفش ایجاد شده روی پوست را کاهش دهد.

این ویتامین همچنین یک مرطوب کننده مناسب نیز می باشد. بنابراین، روزی 2 بار مقداری از روغن ویتامین E را روی محل صدمه دیده حدود 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید.


8- زردچوبه

پودر زردچوبه از گذشته تا به حال برای معالجه پوست، استفاده می شود. برای استفاده از این آنتی اکسیدان طبیعی، 2 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با مقداری کمی شیر مخلوط کنید.

ماده حاصل را به محل صدمه دیده زده و پس از 20 دقیقه آن را بشویید. این کار را هفته ای 2 تا 3 بار تکرار کنید.


9- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی اسیدی بوده و بنابراین، می تواند از آن به عنوان یک لایه بردار طبیعی کرد. این ماده همچنین یک آنتی اکسیدان قوی نیز می باشد.

برای استفاده، یک گوجه فرنگی را خرد کرده و تکه های آن را روی لکه های پوستی بمالید. بعد از 20 دقیقه، محل را با آب سرد بشویید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید.

10- صندل چوب

2 قاشق غذاخوری از پودر صندل چوب را با 2 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و به آن مقداری آب لیموترش اضافه کنید.

سپس، پماد حاصل را به مدت 15 دقیقه به لکه های قهوه ای پوست زده تا کاملا روی پوست خشک شوند. در نهایت، محل را با آب سرد بشویید.  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha