اگر فکر می کنید یکی از این مشکلات پوستی رایج بزرگسالان را دارید، از پزشک خود بخواهید آن را بررسی کند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، آیا پوست شما خارش دارد، ترک خورده یا پوشیده از جوش یا نقاط عجیب و غریب است؟ التهاب پوست، تغییر در بافت یا رنگ و لکه های پوستی ممکن است در نتیجه عفونت، یک بیماری مزمن پوستی یا تماس با یک آلرژن یا محرک باشد. بیشتر آنها جزئی هستند، اما گاهی برخی از آنها می توانند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشند. در ادامه لیستی از لکه های پوستی مختلف و علت ایجاد آنها توضیح داده شده است:


زونا (هرپس زوستر)

بثورات برجسته ای از نقاط برجسته که به تاول های دردناک، زونا تبدیل می شود، باعث سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن یا بسیار حساس شدن پوست شما می شود. زونا اغلب در تنه و باسن شما ظاهر می شود، اما می تواند در هر جایی ظاهر شود. شیوع بیماری حدود دو هفته طول می کشد. بهبود خواهید یافت، اما درد، بی‌حسی و خارش ممکن است ماه‌ها، سال‌ها یا حتی بقیه عمرتان باقی بماند. درمان شامل کرم های پوست، داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و حتی داروهای ضد افسردگی است. درمان زود هنگام برای کمک به جلوگیری از عوارض مهم است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


کهیر

کهیر شبیه جوش است و می تواند خارش، سوزش یا سوزش داشته باشد. اندازه آنها متفاوت است و گاهی اوقات به هم می پیوندند. آنها ممکن است در هر قسمتی از شما ظاهر شوند و از چند دقیقه تا چند روز باقی بمانند. علل آن عبارتند از درجه حرارت شدید، عفونت هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و آلرژی به داروها، غذاها و افزودنی های غذایی. آنتی هیستامین ها و کرم های پوست می توانند برای کنترل و درمان لکه های پوستی کمک کننده باشند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


پسوریازیس

لکه های ضخیم و قرمز رنگ پوشیده شده با پوسته های سفید یا نقره ای از علائم پسوریازیس هستند. پزشکان می‌دانند که پسوریازیس چگونه کار می‌کند - سیستم ایمنی شما سلول‌های جدید پوست را تحریک می‌کند تا خیلی سریع رشد کنند - اما نمی‌دانند چه چیزی باعث آن می‌شود. لکه‌ها معمولاً روی پوست سر، آرنج‌ها، زانوها و کمر شما ظاهر می‌شوند. آنها می توانند در طول زندگی شما بهبود یافته و برگردند. درمان‌ها شامل کرم‌ها و پمادها برای پوست، نور درمانی و داروهای خوراکی، تزریقی یا IV است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


اگزما

اگزما یک اصطلاح عمومی برای چندین بیماری غیر مسری است که باعث التهاب، قرمزی، خشکی و خارش پوست می شود. پزشکان در وهله اول مطمئن نیستند که چه چیزی باعث شروع اگزما می‌شود، اما می‌دانند که استرس، محرک‌ها (مانند صابون‌ها)، آلرژن‌ها و آب و هوا می‌توانند باعث تشدید عود شوند.

در بزرگسالان، اغلب در آرنج، دست و در چین های پوست ظاهر می شود. چندین دارو اگزما را درمان می کنند. برخی از آنها روی پوست پخش می شوند و برخی دیگر از طریق دهان یا به صورت تزریقی مصرف می شوند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


آکنه روزاسه

تمایل به برافروختگی آسان و به دنبال آن قرمزی روی بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می تواند روزاسه باشد. به مرور زمان با رگ های خونی که می بینید قرمزتر می شود. ممکن است پوست ضخیم، برآمدگی و جوش های چرکی داشته باشید. حتی می تواند روی چشمان شما تأثیر بگذارد.

داروهایی که از طریق دهان مصرف می شوند یا روی پوست پخش می شوند در دسترس هستند. پزشکان می توانند رگ های خونی شکسته و پوست قرمز یا ضخیم شده را با لیزر درمان کنند.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


زخم های سرد (تب تاول)

ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد تاول های کوچک، دردناک و پر از مایع روی دهان یا بینی شما می شود. تبخال حدود 10 روز طول می کشد و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. محرک ها عبارتند از تب، آفتاب زیاد، استرس و تغییرات هورمونی مانند پریود.

می توانید تبخال را با قرص ها یا کرم های ضد ویروسی درمان کنید. اگر زخم ها حاوی چرک هستند، قرمزی گسترش می یابد، تب دارید یا اگر چشمان شما تحریک می شود، با پزشک خود تماس بگیرید. این موارد را می توان با قرص ها یا کرم های تجویزی درمان کرد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


راش گیاهان

تماس با پوشش روغنی پیچک سمی، بلوط یا سماق باعث ایجاد بثورات در بسیاری از افراد می شود. با قرمزی و تورم در محل شروع می شود و سپس به خارش تبدیل می شود. تاول ها معمولاً در عرض 12 تا 72 ساعت پس از لمس گیاه ظاهر می شوند.

یک بثورات معمولی مانند یک خط قرمز به نظر می رسد، نتیجه این است که گیاه روی پوست شما کشیده می شود. شیوع بیماری معمولا تا 2 هفته طول می کشد. درمان می تواند شامل پخش دارو بر روی پوست یا مصرف خوراکی باشد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


تسکین بثورات خارش دار گیاهی

داروهای تجویزی یا بدون نسخه می توانند به تسکین خارش کمک کنند. کمپرس خنک و حمام بلغور جو را نیز امتحان کنید. پزشک ممکن است برای یک راش شدید دارو و برای عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. یاد بگیرید که این گیاهان را تشخیص دهید تا بتوانید از تماس مستقیم خودداری کنید.

به طور کلی، بلوط سمی در غرب کوه های راکی رشد می کند.

پیچک سمی در شرق

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


برآمدگی به دلیل تیغ زدن

Pseudofolliculitis barbae زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو به دلیل تراشیدن ملتهب می شوند. اغلب در صورت و گردن رخ می دهد، اما می تواند در هر جایی که اصلاح یا کندن می کنید اتفاق بیفتد. همچنین به عنوان "برآمدگی های تیغ" یا "برآمدگی های اصلاح" شناخته می شود، این تحریک می تواند باعث ایجاد جوش و حتی زخم شود.

می توانید با گرفتن دوش آب گرم یا استفاده از حوله داغ قبل از اصلاح، مشکل را به حداقل برسانید. از کرم موبر یا فوم استفاده کنید و تیغه را در جهت رشد موهایتان بکشید. با آب سرد بشویید و مرطوب کننده بزنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


برچسب های پوستی

این تکه کوچک از بافت گوشتی یا کمی تیره‌تر به وسیله یک ساقه از پوست شما آویزان می‌شود. آنها معمولا در گردن، سینه، پشت، زیر بغل، زیر سینه ها یا در ناحیه کشاله ران یافت می شوند. برچسب های پوستی بیشتر در زنان و افراد مسن ظاهر می شود. آنها خطرناک نیستند و معمولا اینطور نیستند

باعث ایجاد درد می شوند مگر اینکه وقتی لباس یا پوست اطراف به آنها ساییده شود تحریک شوند. یک پزشک می تواند آنها را قطع، منجمد یا بسوزاند.

برچسب پوستی


آکنه

آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ مسدود شده با چربی و سلول های مرده پوست ملتهب شود. منافذی که باز می مانند و تیره می شوند، جوش های سر سیاه نامیده می شوند. منافذ کاملا مسدود شده به عنوان سرسفید شناخته می شوند. باکتری ها و هورمون ها باعث ایجاد آکنه می شوند که اغلب در صورت، سینه و پشت شما ظاهر می شود. شما همچنین می توانید به جوش ها و کیست های پر از چرک مبتلا شوید. برای کمک به کنترل آکنه، مناطق چرب را تمیز نگه دارید و فشار ندهید (این ممکن است باعث عفونت و زخم شود).

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


پای ورزشکار

این عفونت قارچی پوست باعث پوسته پوسته شدن، قرمز شدن، خارش و سوزش پاهای شما می شود. همچنین ممکن است دچار تاول و زخم شوید. پای ورزشکار مسری است و از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. برای پیشگیری از آن، کفش‌های مشترک را با فرد آلوده به اشتراک نگذارید یا با پای برهنه در مناطقی مانند رختکن یا نزدیک استخر راه نروید. آن را با لوسیون های ضد قارچ موضعی درمان کنید. پزشک می تواند برای موارد شدیدتر دارو تجویز کند. در طول درمان، باید پاها و داخل کفش های خود را تمیز و خشک نگه دارید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


خال ها

خال‌هایی که معمولا قهوه‌ای یا سیاه هستند، می‌توانند در هر جایی از بدن باشند. آنها ممکن است به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند و معمولاً قبل از 20 سالگی ظاهر می شوند. برخی از خال ها در طول سال ها به آرامی تغییر می کنند. آنها می توانند از صاف به برجسته تبدیل شوند، مو رشد کنند یا تغییر رنگ دهند. خال های خود را سالی یک بار توسط متخصص پوست بررسی کنید. برای هرگونه تغییر، داشتن مرزهای نامنظم، رنگ غیرمعمول یا ناهموار، خونریزی یا خارش فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


لکه های کبدی

این لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری مزاحم واقعاً به دلیل افزایش سن ایجاد نمی‌شوند، اگرچه با بالا رفتن سن شایع‌تر می‌شوند. شما آنها را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنید، به همین دلیل است که روی صورت، دست ها و بازوهای شما ظاهر می شوند. می توانید کرم های سفید کننده، لایه بردارهای اسیدی و درمان های مبتنی بر نور را امتحان کنید تا آنها را محو کنید. برای رد مشکلات جدی مانند ملانوما، نوعی سرطان پوست، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


پیتریازیس روزیا

بثورات بی ضرر، پیتریازیس روزئا معمولاً به صورت یک تکه پوسته پوسته و صورتی با حاشیه برجسته شروع می شود. روزها تا هفته ها بعد شروع به خارش کرده و گسترش می یابد. بثورات ممکن است به شکل درخت کریسمس باشد که در سراسر بدن شما پخش شده است. پزشکان به طور قطع نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود، اما فکر نمی کنند مسری باشد. اغلب در عرض 6 تا 8 هفته بدون درمان از بین می رود. پیتریازیس روزیا اغلب در سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می شود.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


 


ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما (کلواسما) لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد روی گونه‌ها، بینی، پیشانی و چانه است. اغلب به آن "ماسک بارداری" می گویند زیرا در نیمی از زنان باردار اتفاق می افتد. مردان نیز می توانند آن را دریافت کنند. اگر پس از تولد نوزاد خود به خود از بین نرفت، می توانید آن را با کرم های تجویزی، محصولات بدون نسخه یا با لیزر درمان کنید. نور خورشید آن را بدتر می کند، بنابراین همیشه از ضد آفتاب با طیف وسیع SPF 30 استفاده کنید.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


 


زگیل

در بیشتر موارد، زگیل های رایج روی انگشتان یا دست ها ظاهر می شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. زگیل ها با لمس چیزی که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده می شود گسترش می یابد. برای جلوگیری از زگیل بیشتر، آنها را با باند بپوشانید، خشک نگه دارید و آنها را نچینید. آنها معمولا بی ضرر و بدون درد هستند. شما می توانید آنها را با داروهای موضعی درمان کنید، یا پزشک می تواند آنها را منجمد یا بسوزاند. تکنیک های پیشرفته تر حذف شامل جراحی، لیزر و مواد شیمیایی است.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها



کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک رشد غیرسرطانی هستند که اغلب با افزایش سن خود را نشان می دهند. آنها می توانند در بسیاری از نواحی پوست به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. آنها ممکن است تیره یا چند رنگ باشند و معمولاً سطحی دانه‌دار دارند، اگرچه می‌توانند صاف و مومی شکل باشند. نیازی نیست با آنها رفتار کنید مگر اینکه عصبانی شوند یا از ظاهرشان خوشتان نیاید. اشتباه کردن آنها با خال یا سرطان پوست آسان است، اما یک متخصص پوست می تواند تفاوت را تشخیص دهد.

تصاویر انواع لکه های پوستی و روشهای درمان آنها


ویتیلیگو

لکه های پوستی سفید روی صورت یا بدن بیشتر به دلیل یک اختلال پوستی به نام پیتریازیس آلبا ایجاد می شود. حتی می تواند وضعیتی به نام ویتیلیگو باشد. در هر صورت، اگر این لکه ها روی پوست ظاهر شوند، دلیل کافی برای هشدار دادن به شماست که اتفاقی غیر طبیعی در بدن شما می افتد. شما باید فورا از یک متخصص پوست کمک بگیرید.بیماری ویتیلیگو یا برص یا پیسی شیوع بالایی در جامعه دارد به طوریکه یک تا دو درصد افراد جامعه به این بیماری پوستی مبتلا هستند؛ بیماری ویتیلیگو (vitiligo) به علت از بین رفتن سلول های رنگ ساز پوست بروز پیدا می کند که در نتیجه آن رنگ پوست در قسمت هایی از بدن کاملا سفید می شود.

بیماری ویتیلیگو


کراتوز اکتینیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، کراتوز اکتینیک در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و به صورت پوسته های ضخیم و پوسته پوسته روی پوست ظاهر می شود. این بیماری در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است. از آنجایی که این مشکل مربوط به سال‌ها قرار گرفتن در معرض آفتاب است، معمولاً تا اواخر زندگی ظاهر نمی‌شود. 

کراتوز اکتینیک دارای یک سطح پوسته پوسته و برجسته است و این باعث می شود که آن را راحت تر احساس کنید. با گذشت زمان، می تواند سخت و شبیه زگیل شود و ممکن است یک بافت شاخ مانند ایجاد کند.

در صورت عدم درمان، تا 10 درصد از کراتوزهای اکتینیک به سرطان پوست سلول سنگفرشی تبدیل می شوند. حدود 40 تا 60 درصد موارد سرطان سلول سنگفرشی با کراتوز اکتینیک شروع می شود. 

اگر فکر می کنید ممکن است کراتوز اکتینیک داشته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید؛ شناسایی و درمان زودهنگام آن می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

کراتوز اکتینیک


تاول

تاول ها نواحی پر از مایع پوست هستند و می توانند در اثر اصطکاک ایجاد شوند، مانند کشیده شدن کفش به پوست شما هنگام راه رفتن. آنها همچنین می توانند به دلیل سوختگی، اختلالات پوستی یا واکنش آلرژیک باشند.

اکثر تاول ها را می توان در خانه درمان کرد. سعی کنید از وارد کردن فشار بیشتر به ناحیه تاول خودداری کنید. 

اگر تاول ظاهر شد، محل آن را تمیز کنید. آن را با یک باند استریل بپوشانید تا بهبود یابد.

در صورت مشاهده علائم عفونت به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • چرک، ترشح غلیظ مایل به زرد یا سبز
  • تب
  • داغی پوست اطراف تاول و قرمز شدن آن

زمانی که تاول کمتر از 0.5 سانتی متر باشد به آن وزیکول می گویند. وقتی بزرگتر از 0.5 سانتی متر باشد به آن تاول می گویند. 

تاول


سلولیت

سلولیت یک عفونت پوستی است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری یا قارچ وارد پوست می شود. علائم سلولیت عبارتند از: 

  • سرخی 
  • تورم
  • درد
  • ترشح مایع

اگر سلولیت را لمس کنید، گرما احساس می کنید. همچنین این بیماری می تواند باعث تب شود و ممکن است احساس ناراحتی کنید.

سلولیت اگر به موقع تشخیص داده شود، می توان آن را در خانه با آنتی بیوتیک درمان کرد. در صورت عدم درمان، عوارض شدید و جدی ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است نیاز به بستری شدن باشد. 

در صورت مشاهده علائم سلولیت، مراجعه به پزشک ضروری است. اگر متوجه مناطقی از تورم، قرمزی، درد یا گرما در پوست خود شدید، به خصوص در جایی که دچار بریدگی یا سوختگی شده اید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سلولیت


آبله مرغان

آبله مرغان یک عفونت ویروسی پوست است و باعث ایجاد تاول های قرمز رنگ و پر از مایع در سراسر بدن می شود که معمولاً داغ و خارش دار هستند. تاول ها می توانند چرک ترشح کنند و ممکن است باعث ایجاد پوسته ثانویه شوند.

آبله مرغان دو روز قبل از اولین ظاهر شدن بثورات مسری است و تا زمانی که تمام تاول ها پوسته نشوند، مسری باقی می ماند. 

تشخیص آبله مرغان در خانه امکان پذیر است. با این حال، ممکن است بخواهید برای تایید تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید.

آبله مرغان


کومدون

کومدون ها نوعی آکنه می باشند. چند نوع مختلف کومدون وجود دارد: 

  • جوش های سرسیاه کومدون هایی با منافذ باز هستند که یک نقطه سیاه در وسط دارند.
  • کومدون های بسته نرم، بدون درد و صاف هستند.
  • کومدون های سخت بسته دارای سر سفید هستند. به آنها میلیا نیز می گویند. آنها مانند جوش های سرسفید نیستند که پر از چرک باشند.

کومدون


درماتیت تماسی

درماتیت تماسی  ناشی از یک آلرژن یا ماده ای است که پوست را تحریک می کند و علائم آن معمولاً فقط در ناحیه ای ظاهر می شوند که با محرک تماس دارد. 

علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرخی
  • خارش
  • ماکول ها
  • پاپول ها
  • بریدگی
  • تاول
  • پلاک ها
  • تورم
  • حساس در لمس

اگر درماتیت تماسی در خانه بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید.

درماتیت تماسی


کک و مک

کک و مک لکه های کوچک، مسطح و قهوه ای روشن روی پوست هستند و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند.

اکثر کک و مک های رایج بی ضرر هستند و به ندرت به سرطان پوست تبدیل می شوند و در افرادی که پوست روشن یا موهای قرمز دارند شایع تر هستند. 

کک و مک نیازی به درمان ندارد مگر اینکه تغییر کند و مشکوک به سرطان پوست باشد.

کک و مک


زرد زخم

ایمپتیگو یک نوع عفونت باکتریایی پوست و در اثر ورود باکتری از طریق فولیکول مو یا بریدگی کوچک به پوست ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد زخم، پوسته پوسته و برآمدگی های تاول مانند می شود.

ایمپتیگو بسیار مسری است و بیشتر کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

زرد زخم


کلوئید

کلوئیدها اسکارهای برجسته ای هستند که پس از آسیب پوستی ایجاد می شوند و رنگ آنها از گوشتی تا قرمز متغیر است. کلوئیدها در اثر رشد بیش از حد بافت اسکار ایجاد می شوند و اغلب خارش دار و ناراحت کننده هستند.

برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به کلوئید هستند. با این حال، برخی اقدامات پیشگیرانه ممکن است از تشکیل کلوئید جلوگیری کند. 

کسانی که در گذشته کلوئید داشته اند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. برای جلوگیری از این مشکل، چند نکته وجود دارد که می توانید رعایت کنید: 

  • به هر گونه ضخیم شدن پوست در نواحی آسیب دیده به دقت توجه کنید. برای مثال، اگر بعد از سوراخ کردن گوش متوجه این موضوع شدید، فورا گوشواره را بردارید و یک گوشواره فشاری روی سوراخ قرار دهید.
  • مراقبت خوب از زخم را تمرین کنید. با آب و صابون بشویید و با گاز وازلین استریل زخم را پانسمان کنید. ژل سیلیکون یا ورقه های سیلیکونی را روی جای زخم های تازه بهبود یافته بمالید.

کلوئیدها بی ضرر هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است از شکل ظاهری خود احساس ناراحتی کنند. اگر متوجه ضخیم شدن پوست در اطراف زخم اخیراً بهبود یافته شدید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

درمان می تواند به کاهش ظاهر آنها کمک کند.

کلوئید


گال

گال توسط کنه ایجاد و با خارش شدید شروع می شود. راش نیز می تواند داشته باشد. بثورات به صورت پاپول های کوچک قرمز رنگ، جوش یا ضایعات پوسته پوسته ظاهر می شوند. خاراندن مکرر آن می تواند به پوست آسیب برساند.

گال


کیست سباسه

کیست های چربی گرد و پر از کراتین هستند، پروتئینی که در پوست، مو و ناخن ها یافت می شود. گره ها سفت و معمولاً همرنگ پوست هستند و معمولا در قسمت بالایی بدن یا صورت ظاهر می شوند. آنها می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و گاهی اوقات پاره شوند.

کیست پاره شده ممکن است عفونی شود و نیاز به درمان دارد. در غیر این صورت، کیست های چربی معمولاً نیازی به درمان ندارند. آنها به آرامی رشد می کنند و خوش خیم هستند.

کیست سبابه


ضایعات پوستی چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر متوجه ضایعه ای روی پوست خود شدید، یک قرار ملاقات با پزشک عمومی یا متخصص پوست خود بگذارید تا آن را بررسی کنند. در طول قرار ملاقات شما، آنها به طور فیزیکی ویژگی های ضایعه، از جمله اندازه، شکل، رنگ، بافت و محل آن را بررسی می کنند.

پزشک سوالاتی در مورد ضایعه از شما می پرسد، مانند زمانی که متوجه تغییر در پوست خود شدید و اینکه آیا ضایعه خارش دارد یا خیر. همچنین می توانید از آنها انتظار داشته باشید که در مورد هر گونه آلرژی یا شرایط سلامتی که دارید، داروهایی که مصرف می کنید و سایر بخش های سابقه پزشکی شما بپرسند.

پزشکان اغلب قادرند ضایعات پوستی را به سادگی با مشاهده آنها تشخیص دهند. اما ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای تأیید تشخیص تجویز کنند، از جمله:

  • یک تست آلرژی، مانند تست پوستی، برای بررسی حساسیت بیش از حد به آلرژن های خاص
  • آزمایش خون، مانند آزمایش خون ایمونوگلوبولین E (IgE)، برای بررسی فعالیت سیستم ایمنی که می تواند به بیماری پوستی یا عفونت اشاره کند.
  • سواب میکروبی، برای تعیین اینکه، در صورت وجود، کدام باکتری یا قارچ باعث ایجاد ضایعه شده است.
  • بیوپسی پوست، برای تشخیص یا رد بدخیمی (سرطان)

ضایعات پوستی چگونه درمان می شوند؟

اکثر ضایعات پوستی خوش خیم (بی ضرر) هستند و نیازی به برداشتن ندارند مگر به دلایل زیبایی. پزشک شما ممکن است برداشتن ضایعه را توصیه کند اگر باعث ناراحتی شما می شود یا اگر شک دارید که ممکن است سرطانی باشد.

برداشتن ضایعات پوستی معمولاً می تواند در مطب متخصص انجام شود، اگرچه در برخی موارد ممکن است نیاز به برداشتن آن توسط جراح باشد. ضایعه و پوست اطراف احتمالاً قبل از برداشتن با بی حسی موضعی بی حس می شود.

پزشک ممکن است از یکی از روش های زیر برای برداشتن ضایعه استفاده کند: 

  • آتروفی: تکنیکی است که برای ضایعات برجسته یا ضایعات در لایه بالایی پوست استفاده می شود. یک پزشک تمام یا بخشی از ضایعه را با استفاده از یک تیغه کوچک برمی دارد و بخیه معمولاً لازم نیست.
  • برداشتن به کمک قیچی: روش دیگری است که برای ضایعات برجسته یا ضایعات لایه فوقانی پوست استفاده می شود. پزشک از فورسپس استفاده می کند تا ضایعه را به آرامی از روی پوست به سمت بالا بکشد، سپس اطراف ضایعه را با قیچی برش دهد. بخیه معمولاً لازم نیست.
  • برداشتن کامل پوست (ضخامت کامل): روشی است که در صورت وجود نگرانی در مورد سرطان پوست مورد استفاده قرار می گیرد. کل ضایعه تا لایه های چربی پوست برداشته می شود و برخی از بافت های اطراف ممکن است برداشته شوند تا اطمینان حاصل شود که کل ناحیه از سلول های سرطانی پاک شده است. منطقه با بخیه بسته می شود.
  • لیزر: برای از بین بردن ضایعات خوش خیم مانند زگیل، خال و حتی خالکوبی استفاده می شود. پزشک یک پرتو لیزر تخصصی را به سمت ضایعه هدف قرار می‌دهد و رنگدانه‌های پوست را تا زمانی که از بین بروند، گرم می‌کند. نیازی به بخیه نیست.
  • کرایوتراپی: روشی است که برای زگیل، کراتوز اکتینیک و کراتوز سبورئیک استفاده می شوپ که در آن نیتروژن مایع به ضایعه زده می شود تا آن را منجمد کند. پس از انجام این عمل، ضایعه تاول زده و از بین می رود.

اگر آزمایشات تشخیصی نشان داد که ضایعه پوستی بدخیم است، جراحی برای برداشتن هر چه بیشتر پوست آسیب دیده به منظور جلوگیری از رشد مجدد آن انجام می شود. بسته به شدت بدخیمی، ممکن است پرتودرمانی و یا شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده لازم باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha