رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو با اشاره به شایع بودن بیماری های دیابت، چربی خون، پر فشاری و کبد چرب بین مردم از آنها خواست که برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها از مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور پرهیز کنند.

هشدار سازمان غذا و دارو به مردم: غذاهای چرب و پر نمک نخورید

سلامت نیوز:  رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو با اشاره به شایع بودن بیماری های دیابت، چربی خون، پر فشاری و کبد چرب بین مردم از آنها خواست که برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها از مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، نسترن محمدی، افزود: برای شناسایی خوراکی های چرب، شیرین و شور در سطح بازار روی محصولات، چراغ راهنمای تغذیه ای نصب شده و این چراغ راهنماها یا نشانگرهای تغذیه ای به مصرف کننده کمک می کند تا سالمترین محصول غذایی را بر اساس شرایط خود استفاده کند.


به گزارش سازمان غذا و دارو،وی یادآور شد: سال گذشته برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت ، بخشنامه ای از سازمان غذا و دارو به تمام تولیدکنندگان محصولات غذایی ابلاغ شد تا اقدام به کاهش مصرف قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در محصولات خود کنند و در سال جاری نیز در حال پایش این برنامه هستیم تا به نتیجه موثری برسیم.


وی در ادامه با تشریح دیگر اصول تغذیه ای برای حفظ سلامتی به انواع روغن ها اشاره کرد و گفت: برای غذاهائی که نیاز به سرخ شدن دارند باید از روغن سرخ کردنی خانوار و برای غذاهایی که نیاز به سرخ کردن ندارند بهتر است از سایر روغن ها مانند روغن ذرت و آفتابگردان استفاده کرد.
محمدی اظهار داشت: همچنین در تغذیه سالم، محصول داغ و گرم نباید در کیسه فریزر نگهداری شود.


 با نصب چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای روی فرآورده های غذایی، مردم بر اساس رنگ های قرمز، زرد یا نارنجی و سبز که روی برچسب های انواع این محصولات نصب شده ، می توانند برای سلامت خود تصمیم گیری کنند.


رنگ های مشخص شده روی برچسب های محصولات غذایی، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی را برای مردم مشخص می کند.
رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.


همچنین نشانگرهای تغذیه ای علاوه بر داشتن اطلاعات یاد شده، تاریخ تولید، انقضا و سری ساخت محصول را نیز نشان می دهد که در صورت عدم صحت یا نبود برچسب اصالت و کد 16 رقمی، محصول مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و قاچاق یا غیر مجاز به شمار می آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha