چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 226234

کلسترول یک نوع چربی است که می تواند در رگ های خونی شما رسوب کرده و باعث انسداد آنها گردد. اگر این انسداد در عروق ظریف خونرسان قلب رخ دهد، باعث ایجاد بیماری ایسکمی قلبی و در نهایت سکته قلبی می گردد.

۵چربی سالم، باعث کاهش کلسترول می شوند

سلامت نیوز: کلسترول یک نوع چربی است که می تواند در رگ های خونی شما رسوب کرده و باعث انسداد آنها گردد. اگر این انسداد در عروق ظریف خونرسان قلب رخ دهد، باعث ایجاد بیماری ایسکمی قلبی و در نهایت سکته قلبی می گردد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،افزایش کلسترول قطعا به دنبال مصرف گزینه های غذای چرب رخ می دهد اما باور کنیم یا نه، همه چربی ها مضر نیستند و حتی برخی از آنها می توانند سطح کلسترول را به میزان چشمگیری کاهش دهند. در اینجا از چربی های اشباع نشده ای صحبت می شود که علاوه بر افزایش سطح انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن، سطح کلسترول را تنظیم می کنند:

روغن زیتون: انواع مختلفی از روغن در بازار وجود دارد اما اکثر متخصصان نسبت به خواص مفید روغن زیتون بکر اتفاق نظر دارند. این روغن برای پخت و پز و همچنین سالاد عالی است و حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب مفید برای قلب از جمله اسید اولئیک و همچنین ویتامین های ای و کا نیز هست. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای کاهش التهاب و همچنین کاهش کلسترول بد خون موثر هستند. نتایج بررسی ها نیز نشان می دهند که داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای که بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را دارد برای پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است. فراموش نکنید که مواد مغذی موجود در روغن زیتون بکر بسیار حساس هستند و در برابر گرما از بین می روند. بنابراین بهتر است که با روغن زیتون معمولی پخت و پز کرده و روغن زیتون خوب و بکر را برای استفاده در سالادها و یا ریختن روی برنج و غیره استفاده کنید.

اسید آلفا لینولنیک در ماهی: شاید مهمترین اسید چرب در میان امگا۳ ها است. شما می توانید این اسید چرب را در ماهی و همچنین در محصولاتی مانند سویا و کنجاد بیابید. جالب است بدانید که بدن انسان قادر به تولید این اسید چرب نیست و باید آن را از محصولات غذایی به بدن برسانید. اسید آلفالینولنیک منجر به پیشگیری از تجمع چربی در شریان ها می شود و از سلامت قلب حمایت می کند.

تخم مرغ: هر یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است. با این حال نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این نوع کلسترول موجود در تخم مرغ روی کلسترول خون ما تاثیری ندارد. این خبر خوبی است تا بتوانید از تخم مرغ و فواید آن بهره ببرید. چون تخم مرغ تا حدودی حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز یک رژیم غذایی سالم است. یادتان باشد این ماده غذایی نه تنها حاوی چربی های سالم است بلکه پروتئین خوبی نیز به بدنتان می رساند.

آووکادو: اسیدهای چرب امگا ۶ در بسیاری از محصولات حیوانی یافت می شود. با این حال یکی از منابع سالم گیاهی این اسیدهای چرب، آووکادو است. یک تحقیق جدید نشان داده است که مصرف یک آووکادو در روز می تواند در کسانی که وزن زیادی دارند کلسترول بد خون را کاهش دهد.

عدس: مصرف عدس باعث تقویت قلب و جلوگیری از بیماریهای قلبی می شود. حبه های کوچک عدس از فوائد غذایی فراوانی برخوردار است و این ماده غذایی مملو از فیبرهای غذایی است که باعث کاهش کلسترول خون می شود. پژوهشگران با بررسی وعده های غذایی ۱۶ هزار نفر در نقاط مختلف جهان طی ۲۵ سال به این نتیجه رسیده اند کسانی که از این ماده غذایی در وعده های غذایی خود استفاده کرده اند ۸۲ درصد کمتر از کسانی که از این ماده غذایی مصرف نمی کردند به بیماری قلبی دچار شده اند.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha