آمارها نشان می‌دهد که هر سال تعداد زیادی در تصادفات رانندگی مجروح و مصدوم می‌شوند و در بین این افراد هستند کسانی که برای همیشه توان راه رفتن را از دست داده‌اند.

تا 97 # با_احتیاط_می‌رانم

سلامت نیوز:قرار است به‌عنوان یادبود قربانیان حوادث رانندگی کشور پویش ملی «به احترام آنهایی که دوستم دارند و دوستشان دارم، با احتیاط رانندگی می‌کنم» به اختصار # با_احتیاط_می‌رانم، راه‌اندازی شود.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: این پویش قرار است تا سال 97 به اشاعه رفتارهای رانندگی و نهی از ارتکاب به تخلفات کمک کنند. اگر سری به آمارهای تلفات و مصدومان حوادث رانندگی بزنیم، متوجه می‌شویم که کمبود چنین پویشی احساس می‌شد.

آمارها نشان می‌دهد که هر سال تعداد زیادی در تصادفات رانندگی مجروح و مصدوم می‌شوند و در بین این افراد هستند کسانی که برای همیشه توان راه رفتن را از دست داده‌اند.

براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، سال گذشته 15 هزار و 932 نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و 591 هزار و 307 نفر در سوانح جاده‌ای و ترافیکی مجروح، مصدوم و معلول شدند؛ یعنی روزانه بیش از 43 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آمارها، از سال 77 تاکنون بیش از 402 هزار و 259 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که این حوادث هزینه‌های فراوانی را برای کشور به وجود می‌آورد. همچنین به گفته فرمانده راهور ناجا 120 هزار تخت بیمارستانی هم‌اکنون فعال است که باید گفت بیش از 30 تا 40 درصد کسانی که در هفته در این تخت‌ها بستری می‌شوند، مرتبط با سوانح رانندگی هستند.

سرهنگ عین‌ا... جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «این کمپین همزمان با یادبود قربانیان سوانح ترافیکی راه‌اندازی شد و نگاه ما در کاهش حوادث رانندگی به این شکل است که مشارکت مردم می‌تواند در کاهش تصادفات کمک کند تا شاید افراد کمتری در تصادفات جان خود را از دست بدهند.»
وی ادامه داد: «مردم با این پویش همراه شوند و شعار ما را در کشور پخش کنند که «به احترام آنهایی که دوستم دارند و دوستشان دارم، با احتیاط رانندگی می‌کنم». پلیس مشارکت مردم را در این حوزه خواستار است و مطمئن هستیم که با حضور مردم این پویش وسعت گسترده‌ای پیدا خواهد کرد.

جهانی معتقد است که مردم بازرسان نامحسوس و همراهان پلیس هستند که می‌توانند بهترین بازوی ما در این پویش باشند. امیدواریم با این پویش تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند.

 آثار تصادف از خود تصادف بدتر است

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده اسبق پلیس راه کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «وضعیت کشته‌های تصادفات به شکلی است که باید هرکاری می‌توانیم برای کاهش تلفات انجام دهیم. اگر بخواهیم تلفات جاده‌ای را از اعداد و ارقام خارج کنیم و کمی نگاه مردمی‌تری به آن داشته باشیم، متوجه می‌شویم که وقتی کسی در تصادف جان خود را از دست می‌دهد، یعنی یا خانواده‌ای یتیم شده یا همسری به زیر خاک رفته یا خانواده‌ای فرزندش را از دست داده است، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای اینکه این اتفاق کمتر رخ بدهد، انجام دهیم.»

وی افزود: «آثار تصادف از خود تصادف بدتر است، چراکه وقتی شخصی در تصادف معلول یا دچار ضایعه نخاعی می‌شود، تا آخر عمر باید تاوان یک تصادف را پس بدهد و تا آخر عمر روی ویلچر یا تخت باشد. وقتی همه در مورد اینکه باید تلفات جاده‌ای و عوامل آن کاهش پیدا کند صحبت می‌کنند، به این دلیل است که تصادف فقط یک اتفاق نیست که بعد از آن دیگر مشکلی وجود نداشته باشد. با تصادف دریایی از مشکلات به وجود می‌آید.»

اسماعیلی تاکید کرد: «باید تمام توان خود را برای کاهش تلفات جاده‌ای به کار ببریم و دست از اینکه تقصیر را به گردن دیگری بیندازیم، برداریم. اینکه مدام اعلام می‌کنیم بیشترین دلیل تصادفات اشتباه انسانی است، کمکی به کاهش تلفات نمی‌کند. تا زمانی که نپذیریم خودرو و جاده بیشتر از انسان در تصادفات نقش دارند، وضعیت تلفات جاده‌ای به همین شکل خواهد بود.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که ایمنی خودروهایمان را بالا نبریم و به وضعیت جاده‌ها رسیدگی نکنیم، تلفات و صدمات جاده‌ای به همین شکل خواهد بود. چرا باید در یک تصادف از بین 10 سرنشین هشت نفر فوت کنند و دو نفر به‌شدت مجروح شوند. غیر از این است که خودروها آنقدر غیراستاندارد هستند که وقتی تصادفی رخ می‌دهد، سرنشینان حتما اتفاق جبران‌ناپذیری برایشان می‌افتد؟ پس بیایید واقعی‌تر به تصادف نگاه کنیم و در این پویش به این فکر کنیم که تمام جوانب یک تصادف را در نظر بگیریم.»

اسماعیلی معتقد است پویش با احتیاط می‌رانم می‌تواند بهانه‌ خوبی باشد که کمی تصادفات را متفاوت نگاه کنیم، چراکه یک تصادف می‌تواند دایره‌ای از مشکلات را به وجود آورد که هرگز جبران نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha