یک کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند ،نمک و چربی از مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر است که با کاهش مصرف این سه ماده می‌توان به حفظ سلامتی کمک کرد.

مصرف بی‌رویه قند، نمک و چربی عامل اصلی بروز بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز:یک کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند ،نمک و چربی از مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر است که با کاهش مصرف این سه ماده می‌توان به حفظ سلامتی کمک کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی اظهار کرد: شهروندان باید از مصرف غذاهای چرب و آغشته به روغن پرهیز کنند و از حداقل روغن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به جای روغن های جامد، کره حیوانی و مارگارین از روغن‌های مایع به ویژه روغن زیتون و کانولا در طبخ غذا استفاده شود، افزود: بهتر است غذا به صورت آب پز ،بخارپز و کبابی استفاده شود.

عبدالعزیزی تاکید کرد: باید از مصرف مواد غذایی حیوانی همچون جگر مرغ ،مغز ،کلیه، قلب گوسفند پرهیز شود زیرا این مواد غذایی دارای کلسترول بالایی هستند.

کارشناس بهداشت مواد غذایی ادامه داد: متاسفانه غذاهایی که در بیشتر رستوران‌ها و مراکز تهیه غذاهای سرپایی سرو می‌شود دارای چربی و کلسترول بسیار بالایی است.

عبدالعزیزی بیان کرد: همچنین شهروندان باید از مصرف مواد حاوی قند و شکر همچون شیرینی ،نوشابه ها، آب میوه تجاری جدا پرهیز کنند و به جای نوشابه‌های شیرین و گازدار از آب و یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل مرگ و میر در کشور بیماری های غیر واگیر است، خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند ،نمک و چربی از مهمترین عوامل خطر آن است که با کاهش مصرف این سه ماده فریبنده به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

عبدالعزیزی گفت: قند و شکر کالری زیادی برای بدن تامین می‌کند اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم است بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند.

این کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: برخی از انواع قندها به طور طبیعی در میوه ها، سبزی ها و سایر مواد غذایی یافت می شود اما بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌شوند دارای شکر افزوده است.

وی در ادامه گفت: همچنین این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه ها یا در خانه تولید می شوند، اضافه می‌شود.

عبدالعزیزی در پایان با بیان اینکه نباید در مصرف قند و شکرزیاده روی کرد و به توصیه‌های پزشکان در این زمینه توجه شود، خاطرنشان کرد: بهتر است از جایگزین های مناسب برای این ماده غذایی استفاده شود زیرا زیاده روی در مصرف قند و شکر مشکلاتی عدیده ای را برای افراد به وجود می‌آورد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha