سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 226766

رئیس گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه معضل چاقی فقط با مداخله پزشکی درمان نمی شود، گفت:برای رفع این مشکل باید از مداخلات رفتاری نیز بهره برد.

اثر بخشی مداخلات رفتاری وپزشکی در درمان چاقی

سلامت نیوز:  رئیس گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه معضل چاقی فقط با مداخله پزشکی درمان نمی شود، گفت:برای رفع این مشکل باید از مداخلات رفتاری نیز بهره برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اینک 60 درصد گروه سنی بزرگسالان در کشور چاق و یا دچار اضافه وزن هستند و در برخی از استان ها این میزان به 70 درصد می رسد.


دکتر امیرحسین تکیان روز سه شنبه  افزود:سبک زندگی نامناسب، تغذیه ناسالم و نداشتن تحرک بدنی از مهمترین عوامل ایجاد چاقی است که با مداخلات رفتاری بهتر می توان آنها را برطرف کرد.


وی ادامه داد که مرگ زودرس بین 30 تا 70 سالگی یکی از مشکلات مردم ما است که عمده آن براثر بیماری های غیر واگیر ایجاد می شود و چاقی یکی از عوامل اصلی آن است.
تکیان چاقی را عامل خطر بسیاری از بیماری ها دانست و گفت: 30 درصد سرطان ها به علت چاقی به وجود می آیند. دیابت، سکته های مغزی و قلبی و بیماری قلبی و عروقی از دیگر عوارض چاقی است.

** برنامه ملی کنترل بیماری های غیرواگیر از پیشروترین برنامه های حوزه سلامت دنیا
معاون حوزه قائم مقام وزارت بهداشت در امور بین الملل به اجرای برنامه ملی پیشگری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ایران در پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در شهریور امسال به عنوان پیشرو ترین برنامه در دنیا شناخته شده است.
تکیان ادامه داد: گزارش پیشرفت ایران در این زمینه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حضور سران کشورها در سال آینده ارایه می شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت برنامه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را در دستور کار خود قرار داده و همکاری بین بخشی بزرگی برای اجرای این کار مهم انجام گرفته و با 12 وزارتخانه دیگر توافق نامه در این زمینه منعقد شده است.
تکیان افزود: در حال حاضر عوامل خطر برای بیماری های قلبی و عروقی در کشور سنجیده می شود، برای آنها مداخلات تعریف شده و دارو مورد نیاز آن در اختیار بیماران قرار می گیرد.


معاون حوزه قائم مقام وزارت بهداشت در امور بین الملل با اشاره به آموزش های لازم که در این زمینه به مردم ارائه می شود، گفت: شبکه های بهداشتی و درمانی تقویت شده و کارشناسان تغذیه و مراقبت روان برای این مجموعه ها در نظر گرفته شده اند.
وی بیان کرد: در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های ما در سراسر کشور از جمله تهران برخی اقدامات به صورت رایگان به مردم ارائه می شود.
رئیس گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد که مراودات علمی سبب گسترش ارتباط دوجانبه با صاحب نظران خارجی می شود که این موضوع به نفع سلامت مردم است. براساس مراودات علمی، مداخلاتی طراحی می شود که برگرفته از بهترین شواهد دنیا می باشد.
تکیان با اشراره به اینکه ارتباط علمی سطح بالا، نیاز عمده برای کشور است، گفت: ارتباط محققان و پژوهشگران ما با مراکز بین المللی معتبر و صاحب نظران بین المللی باید گسترش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha