دارو جزو معدود فرآورده ها و کالاهایی است که در اکثر كشورهای دنیا توسط دولت قیمت گذاری می شود این نشان می‌دهد كه دارو فرآورده ایست كه قیمت گذاری، خرید و فروش، حاشیه سود و سهم تولید کننده و توزیع کننده آن در داروخانه ضابطه مند است.

به گزارش سلامت نیوز در برخی از كشورها از جمله ایران قیمت گذاری دارو بر اساس قیمت تمام شده کالا صورت می گیرد و در این كشورها معمولا قیمت دارو ارزانتر است به دلیل اینكه در فرمولی که قیمت را محاسبه می کنند فاکتورهایی مانند دانش فنی، حق انحصار، حق مالکیت معنوی ندارد.

شیوه قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده كالا سبب می شود که بازار دارویی با قیمت پایین تر تنظیم شود و پایین بودن قیمت‌ها در مورد فرآورده های دارویی به این معنا است كه این اقتصاد تماما در همه جنبه ها به نفع مصرف كننده است و تولید کننده، توزیع کننده و عرضه کننده از قیمت پایین سود نمی برند. به همین دلیل در برخی از کشورها به جزمارژین سود یک عدد فیکس که بابت هر نسخه و هر قلم دارو كه بیمار باید به دارو خانه پرداخت کند در نظر گرفته می شود كه این عدد در ایران به عنوان تعرفه حق فنی تصویب شده است.

سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور در بیستم خرداد به دنبال شکایتی در مورد حق فنی داروخانه ها، خواستار ابطال مصوبه هیات وزیران در زمینه اخذ حق فنی داروخانه ها شده بود که با طرح موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه هیات وزیران خلاف قانون و خارج از اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده واین مصوبه ابطال شد.

خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران به میان جمعی از مسئولین فنی داروخانه های دانشکده داروسازی تهران رفته و نظر آنها را در این باره جویا شده است.

 با حذف حق فنی دارو، تخصص داروسازان زیر سوال می رود

فولادی داروساز و مسئول فنی داروخانه 13 آبان گفت: با حذف حق فنی نسخه های دارویی داروخانه یک مرکز فروش تلقی شده و فقط سود روی دارو ها محاسبه می شود.

این داروساز با بیان اینکه حذف حق فنی مانند این است که حق ویزیت پزشک را حذف کنند و این کار غیر ممکن است؛ اظهار داشت: اگر قرار است با این کار هزینه های مردم پایین بیاید می توانند این مبلغ را از طریقی تحت پوشش بیمه ببرند، مانند کاری که برای حق ویزیت پزشکان متخصص و عمومی می کنند.

وی افزود: یک داروساز 9 سال از عمر خود را برای این کار صرف کرده است و با حذف تعرفه حق فنی شغل داروسازان از نظر حرفه ای زیر سوال می رود، داروسازی در کشورهای خارجی یک شغل سطح بالا و حرفه ای محسوب می شود به دلیل اینکه فعالیتی که دارو سازان انجام می دهند بسیار حیاتی است اما در ایران به توجه نمی شود و برای آن فرهنگ سازی نمی شود.

فولادی گفت: در فرآیند درمان، داروساز در آخرین مرحله قرار دارد و تا زمانیکه داروها با دستور درست و توضیح درست به بیمار داده نشود این فرآیند کامل نمی شود. این نشان دهنده لزوم توجه و فرهنگ سازی بیشتر در مورد داروسازان است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور از لحاظ درمان دارویی مشکلات فراوانی داریم که بخش اعظمی از این مشکلات به دلیل نادیده گرفتن نقش دارو ساز و عدم توجه به وی درجامعه است؛ ادامه داد: بی اثر بودن آنتی بیوتیک ها یکی از مشکلاتی است که هم اکنون در کشور وجود دارد.

این داروسازادامه داد: در شهرستان‌ها بیماران به داروخانه مراجعه می کنند و هر دارویی می خواهند دریافت می کنند و اگر بیماری در گذشته دارویی را مصرف کرده و بهبود یافته وقتی دوباره دچار درد می شود همان دارو را از داروخانه دریافت می کند حتی اگر این بار عامل درد، عامل قبلی نباشد. البته این اتفاق در تهران به دلیل نظارت های دقیقی که انجام می شود صورت نمی گیرد.


 وقتی چک کردن موجودی توسط کارت بانک هزینه دارد، داروخانه نباید در ازای خدمات خود پول دریافت کند؟

محمدی داروساز و مسئول فنی داروخانه 13 آبان اظهار داشت: تعرفه حق فنی دارو یک امرکاملا متداولی است و فقط مختص ایران نیست و هر کشوری بر اساس تعداد اقلامی که در نسخه می آید مبلغی را از بیماران دریافت می کند. به طور مثال در کانادا به تعداد هر قلم دارو که در نسخه می آید و باید برای آن دستور دارویی نوشته شود یک دلار دریافت می کنند.

وی ادامه داد: فردی که وارد داروخانه می شود انتظار دارد نسخه اش درست باشد، لیبلینگ داشته باشد و دستور روی آن نوشته شود بنابراین باید حق الزحمه این خدماتی که انتظار دارد را پرداخت کند.

محمدی گفت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که بیشتر داروخانه ها توسط داروسازان اداره نمی شود بلکه تحت نظر داروخانه داران است بنابراین داروساز باید ویزیت خود را دریافت کند و ربطی به این ندارد که داروخانه چقدر سود روی دارو می گیرد و داروساز حق العمل خود را دریافت می کند.

این داروساز افزود: حتی بانک برای پرداخت قبض آب و برق از شما پول دریافت می کند، برای انتقال وجه یا فرستادن پول از طریق کارت بانک یا چک کردن موجودی، پول دریافت می شود چطور ممکن است نسخه ای که وارد داروخانه می شود خوانده شود، پیچیده و قیمت گذاری شود و دستور روی آن نوشته شود و گاها مشاوره به بیمار داده شود و هیچ هزینه ای بابت این خدمات گرفته نشود.

وی اظهار داشت: وقتی نسخه با خط بدی نوشته شده است باید تشخیص بدهیم که اگر به طور مثال این دارو برای شبکیه چشم است چه دارویی می تواند باشد که برای شبکیه چشم تجویز شده است و اینها همه استفاده کردن از علمی دارد که سالها برای به دست آوردن آن در دانشگاه تلاش شده و ارائه دادن این علم هزینه دارد.

 حذف حق فنی دارو در داروخانه‌های خصوصی بیشترین مشکل را ایجاد می کند

تقی زاده داروساز و دیگر مسئول فنی داروخانه 13 آبان تصریح کرد: حذف حق فنی دارو اگر برای داروخانه های دولتی مشکل ایجاد نکند در داروخانه‌های خصوصی سبب ایجاد مشکلات اقتصادی فراوانی خواهد شد.

تقی زاده ادامه داد: از وقتی نسخه می آید مراحلی را طی می کند و فردی که در داروخانه خدماتی را ارائه می کند باید تخصص داشته باشد تا بتواند نسخه های دارویی را بخواند و بعد باید این نسخه ها پیچیده شود، قیمت گذاری شود و همه این خدمات نمی تواند مجانی باشد به طوریکه هر خدمتی که در جامعه انجام می شود پولی در ازای آن پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه با حذف حق فنی تخصص داروسازان زیر سوال می رود؛ گفت: فردی که سواد دارویی نداشته باشد و در این زمینه تحصیل نکرده باشد به هیچ وجه نمی تواند در داروخانه پاسخگوی نیاز مردم باشد و به سوالات دارویی مردم پاسخ دهد و نسخه ها و داروهای جدید را بشناسد.

این دارو ساز اظهار داشت: اگر هدف از این کار کاهش هزینه های مردم است می توان در زمینه های دیگر این مسئله را اعمال کرد. حق فنی 250 تومانی با توجه به هزینه های کنونی، مبلغی نیست که حتی در مورد آن فکر کنیم.


در قانونی بودن تعرفه حق فنی تردیدی نیست، نحوه تعرفه گذاری باید اصلاح شود

احمدی داروساز و مسئول فنی داروخانه 13 آبان با بیان اینکه حق فنی مبلغی است که به عنوان حق العمل داروساز در نظر گرفته شده و یک حق کاملا قانونی است و قانون گذار نیز برای آن توجیه دارد؛ گفت: این حق از نظر وجودی لازم است به دلیل اینکه داروخانه خدماتی ارائه می کند و باید در ازای ارائه این خدمات حقی دریافت کند.

وی با تاکید لزوم قرارداشتن حق فنی در نسخه‌های دارویی اظهار داشت: در اینکه حق فنی باید دریافت شود تردیدی نیست اما نحوه دریافت این مبلغ بسیار مهم است و باید به این مسئله بیشتر توجه شود.

این مسئول فنی داروخانه با اشاره به اینکه حق فنی نسخه های دارویی در داروخانه های دولتی 250 تومان است و در داروخانه های خصوصی 800 تا 900 تومان است و این مقدار در مورد همه نسخه ها ثابت است؛ گفت: تفاوتی بین کسی که یک قرص ساده می خواهد و کسی که 30 عدد سرم می خواهد نیست و این شیوه محاسبه نمی تواند صحیح باشد.

وی افزود: وجود حق فنی به عنوان حق الزحمه داروساز لازم است اما اینکه به چه صورتی این حق دریافت شود باید تغییر کند به عنوان مثال این مبلغ می تواند تابعی از درصد قیمت یا تعداد دارو باشد.

این داروساز در خاتمه خاطرنشان كرد: حذف حق فنی دارو بیشترین مشکل را برای داروخانه های خصوصی ایجاد می کند و این داروخانه ها را با مشکلات اقتصادی مواجه می کند.
منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha