یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 227278

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: از یک طرف به شرکت های غذایی فشار می آوریم که نمک موجود در مواد غذایی را تا کمتر از یک گرم و گاهی یک دهم گرم کاهش دهند و از سوی دیگر نان باسه برابر حدمجاز نمک در اختیار مردم قرار می دهیم.

نان سه برابر حد مجاز نمک دارد

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: از یک طرف به شرکت های غذایی فشار می آوریم که نمک موجود در مواد غذایی را تا کمتر از یک گرم و گاهی یک دهم گرم کاهش دهند و از سوی دیگر نان باسه برابر حدمجاز نمک در اختیار مردم قرار می دهیم.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه همایش روز جهانی غذا و در جمع خبرنگاران افزود: هنگامی که به نانوا می گوییم چرا تااین اندازه نمک در نان استفاده می کند ، علت آن را آرد نامناسب می داند و پاسخ می دهد برای شل نبودن خمیر و نریختن آن در تنور حتما باید به آن ، آرد وارداتی ، مخلوط شود.


وی اضافه کرد: بررسی های انجام شده ، اظهارات نانواها را تایید کرده است و امیدوارم مسئولان حرف نانواها را بشنوند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: رودرباستی را باید کنار بگذاریم چراکه حقیقت برهمه چیز مقدم است و خوب است که بگوییم در گندم ، خودکفا شده ایم اما خودکفایی می تواند به معنای صادرکردن بخشی از آن نیز باشد.


وی تصریح کرد: از یک سو ، دو برابر پول بین المللی برای خرید گندم می دهیم و از طرف دیگر نمکی به آن اضافه می کنیم که موجب بیماری های قلبی و فشارخون می شود و بیمار تا آخر عمر باید دارو مصرف کند؛ این در حالی است که اگر نان ما سالم باشد می توان از بخش قابل توجهی از بیماری ها پیشگیری کرد.
هاشمی افزود: ما به دنبال کاهش نمک و جوهر نمک در مخمرهای نان هستیم چراکه بخشی از بیماری های گوارشی به این دلیل است.

**مواد غذایی قاچاق از گرفتاری های مهم ما
هاشمی افزود: مردم، ما را امانت دار خود می دانند و ضرورت دارد به تمام مواد غذایی نظارت کنیم . طبیعی است که این مساله فقط برعهده وزارت بهداشت نیست ، بخش مهمی از آن در اختیار جهادکشاورزی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و متاسفانه بخشی از آن هم در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا است.
وی تاکید کرد: مهم ترین گرفتاری ما در این حوزه ، مواد غذایی قاچاق است که مردم هم آنها را در بازار می بینند .


وزیر بهداشت اضافه کرد: به هرحال تاکید ما روی کاهش مصرف نمک است و خوشبختانه توانستیم با کمک مردم ، صدا و سیما، آموزش و پرورش و تولیدکنندگان به مقدار کمی میزان مصرف نمک را کاهش دهیم.


وزیر بهداشت گفت: مصرف شکر ایرانی ها 85 گرم در روز است درحالیکه حداکثر باید 60 گرم در روز باشد به آن معنا که روزانه 25 گرم ، شکر، اضافه استفاده می کنیم و به همین علت کودکانمان چاقی دارند و ایرانیان نیز حدود 45 درصد اضافه وزن دارند.
هاشمی،80 درصد علت مرگ و میرها در کشور را به علت ابتلای افراد به بیماری های غیر واگیر دانست و به تجدید نظر در تغذیه و سبک زندگی تاکید کرد.
وزیر بهداشت در ادامه به روغن ها اشاره کرد و با تاکید بر مصرف نکردن روغن جامد ، گفت: دولت با تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ، مکلف است ظرف چند سال آینده ، میزان روغن های با ترانس بالا را به صفر برساند.
هاشمی افزود: طی دو سال آینده ، مصرف نمک را کمتر و مصرف شکر را نیز به ویژه در نوشیدنی های صنعتی کم خواهیم کرد که البته این کم کردن باید با احتیاط باشد تا ذائقه مردم به این تغییر عادت کند.


وی با ابراز امیدواری مبنی بر همکاری دستگاه های اجرایی در حوزه مبارزه با قاچاق غلات، برنج و گندم اظهار کرد: حدس می زنم گندم قاچاق وارد می شود چون قیمت جهانی گندم، نصف قیمتی است که دولت دارد خرید می کند و این مصیبتی برای کشور شده است.
وی در عین حال استانداردهای سازمان غذا و دارو در خصوص برنج و غلات اشاره و تاکید کرد که مردم باید اعتماد کنند و به شایعات توجه نکنند چراکه سازمان غذا و دارو در مورد استانداردها از جمله در مورد برنج، غلات و کره ، سختگیر است .

**با لبنیات سنتی مشکل داریم
وی اضافه کرد: برخی مواد غذایی مثل لبنیات سنتی هم ز در مبادی غیرقانونی تولید می شوند که در این خصوص خیلی مشکل داریم . من به عنوان وزیر بهداشت ضابط قضایی ندارم که با آنها برخورد کنم و دستگاه های دیگر باید وظیفه شان را درست انجام دهند.
وزیر بهداشت اظهارکرد: وقتی در حوزه لباس و بقیه موارد، قاچاق را می بینیم حتما در حوزه غذا و دارو هم قاچاق وجود دارد و امیدوارم این بلاها به طور انقلابی حل شوند.
همایش یک روزه روز جهانی غذا در سالن همایش های صدا و سیما امروز یکشنبه برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha