سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 227534

نتایج مطالعه محققان بلژیکی جدید نشان می دهد که دود ناشی از خودروهای دیزلی به جنین آسیب می زند.

دود ناشی ازخودروهای دیزلی به جنین آسیب می زند

سلامت نیوز: نتایج مطالعه محققان بلژیکی جدید نشان می دهد که دود ناشی از خودروهای دیزلی به جنین آسیب می زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه هاسلت بلژیک در این مطالعه متوجه شدند، زنان بارداری که در معرض دود ناشی از خودروهای دیزلی قرار می گیرند بیشتر احتمال دارد که کودکانی با دی.ان.ای آسیب دیده داشته باشند.
همچنین این مطالعه نشان داد، کودکانی که در رحم مادر در معرض این آلودگی قرار گرفته بودند، در هنگام تولد سن بیولوژیکی بالاتری داشتند.
بر اساس یک گزارش منتشر شده از سازمان محیط زیست اروپا، سالانه در انگلیس بیش از 52 هزار 240 مرگ زود هنگام بر اثر آلودگی هوا اتفاق می افتد.از این شمار 37 هزار و 600 مرگ با ذرات کوچک آلاینده به نام PM2.5 ارتباط دارد که به ویژه یک مشکل ناشی از انتشار دود خودروهای دیزلی است؛ این ذرات آنقدر میکروسکوپی هستند بر اثر استنشاق به اعماق ریه نفوذ می کنند.
محققان در این مطالعه آدرس خانه 641 زن باردار را در بلژیک در فاصله زمانی میان فوریه 2010 و دسامبر 2014 را با داده های کنترل هوا شناسی ، میزان قرار گرفتن آنها را در معرض آلودگی PM2.5 بررسی کردند.محققان همچنین در این مطالعه تلومرهای نوزادان را - کلاهک های کوچک در انتهای دی.ان.ای - که از انحلال کروموزم ها محافظت می کنند، بررسی کردند.
نمونه های خون گرفته شده از جفت و بند ناف در هنگام تولد علائمی از آسیب به کروموزم ها را نشان داد، مشکلی که تصور می شود با کوتاه تر شدن طول عمر ارتباط داشته باشد.این بررسی ها نشان داد: تلومرها که نشان دهنده سن بیولوژیکی است در نوزادان مادرانی که در معرض آلودگی بیشتر قرار گرفته بودند، کوتاه تر و فرسوده تر بود.
محققان متوجه شدند، به ازای هر پنج میکروگرم افزایش در سطح PM2.5 دربارداری ، تلومرهای بند ناف 8.8 درصد و تلومرهای جفت 13.2 درصد کوتاه تر بودند.
همچنین این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی در سه ماهه دوم بارداری - میان ماه های چهارم و ششم بارداری که جنین سریع رشد می کند - بیشترین تاثیر را بر کودک دارد.نتایج این مطالعه در مجله پزشکی JAMA Pediatrics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha