نشانه های یائسگی در زنان متفاوت است ضمن این که واکنش آنها نیز با هم تفاوت دارد. ممکن است ورود شما به یائسگی همراه با تعداد کمی از علائم یا تغییرات سلامتی باشد یا ممکن است تغییرات جسمی و روحی متعددی را تجربه کنید.

توصیه های مفید برای حفظ سلامت در دوران یائسگی

سلامت نیوز:نشانه های یائسگی در زنان متفاوت است ضمن این که واکنش آنها نیز با هم تفاوت دارد. ممکن است ورود شما به یائسگی همراه با تعداد کمی از علائم یا تغییرات سلامتی باشد یا ممکن است تغییرات جسمی و روحی متعددی را تجربه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،در زمان یائسگی تخمدانها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می کنند که این روند معمولا در اواخر دهه ۳۰ یا اوائل دهه ۴۰ شروع می شود. به هر حال برای حفظ سلامت در دوران یائسگی برداشتن ۶ قدم ضروری است:

مدیریت وزن: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با کاهش توده عضلانی و افزایش وزن است. کاهش استروژن در واقع منجر به ایجاد چربی در اطراف شکم و باسن می شود. در عین حال انجام حداقل ۳ بار در هفته ورزش های هوازی متوسط و اضافه کردن غذاهای کم کالری به رژیم غذایی، منجر به مدیریت موثرتر وزن در دوران یائسگی خواهد شد.

بازسازی پوست: خشکی پوست و به دنبال آن افزایش چین و چروک های پوستی به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی شایع است. برای مقابله با این تغییرات پوستی استفاده از مرطوب کننده های حاوی پروتئین سویا و یا کرم های رتینوئید کم قدرت توصیه می شود. ترکیبات ضد پیری رتینوئیدها ثابت شده است. ضمن این که نوشیدن مقادیر زیادی آب به آبرسانی پوست کمک می کند.

محو کردن لکه های پوست: در شروع یائسگی یا به‌طور جزئی ‌تر، هنگامی ‌که بدن برای یائسگی آماده است، سطح هورمون‌ های زنانه از جمله استروژن، به‌طور قابل‌ملاحظه ‌ای افت می‌ کند و اما سطح آندورژن که هورمون مردانه است؛ به همان مقدار همیشگی در بدن باقی می ‌ماند. در این شرایط بدن شما تجربه افزایش هورمون‌ های مردانه را خواهد داشت. بروز آکنه به طور معمول در یائسگی موقتی است و پس از به ثبات رسیدن هورمون‌ ها با گذشت زمان از میان می‌ رود. با این حال انتخاب رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند، و سرشار از خوراکی های ضد التهاب به منظور کاهش علائم آکنه ضروری است.

مراقبت از موها: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با نازک شدن موها و ریزش مو است. خبر خوب این است که یک رژیم غذایی مغذی همراه با مصرف مولتی ویتامین ها برای جلوگیری از شکنندگی و خشکی مو می تواند مفید باشد.

مراقبت از دندان ها: یائسگی همراه با تغییراتی در سلامت دهان و دندان از جمله عقب نشینی لثه ها و افزایش حساسیت های دندانی است. مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان همراه با مراجعات منظم به دندان پزشک، استفاده از مقادیر کافی ویتامین دی و کلسیم برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و صحبت با پزشک درباره استفاده از مکمل های ویتامین دی، برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان ضروری است.

بهبود روند خواب: مشکلات مربوط به خواب در زنان بالای ۴۰ سال بیشتر است. با افزایش سن، بروز تغییرات فیزیکی و هورمونی در بدن زنان، خواب آنان را سبک تر می کند. اختلالات خواب در دوران یائسگی به مراتب شایع تر است. زنان اغلب در طول شب بیدار و در طول روز خسته ترند. گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از پایین بودن سطح استروژن نیز ممکن است این مشکلات را تشدید کنند. خرناس کشیدن در زنان یائسه شایع تر است و می تواند خوابشان را مختل کند. در نظر گرفتن برنامه منظم خواب و بیداری، اجتناب از مصرف سیگار و الکل، اجتناب از کافئین چند ساعت قبل از خواب و انتخاب محیط تاریک با دمای مناسب، تا حد زیادی از مشکلات خواب مرتبط با سن جلوگیری می کند.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha