عبارت شکستن قلب را بیشتر یک اصطلاح می‌دانید تا یک واقعیت، اما قلب واقعا می‌شکند، و جدید‌ترین نمونه آن نیز در هیوستون تگزاس رخ داده‌است، قلب زنی در اثر مرگ سگش شکسته و او را راهی بیمارستان ساخته‌است.

سندرم قلب شکسته را جدی بگیرید

سلامت نیوز: عبارت شکستن قلب را بیشتر یک اصطلاح می‌دانید تا یک واقعیت، اما قلب واقعا می‌شکند، و جدید‌ترین نمونه آن نیز در هیوستون تگزاس رخ داده‌است، قلب زنی در اثر مرگ سگش شکسته و او را راهی بیمارستان ساخته‌است.

براساس گزارش ساینس الرت، ژوآنی پیمپسون 61 ساله یكی از روز‌های خود را با كمردرد شدید آغاز كرد و زمانی كه سعی كرد در تخت خود جا‌به‌جا شود، قفسه سینه‌اش دچار سوزشی شدید شد. در عرض 20 دقیقه این زن روانه اورژانس محلی شده و بلافاصله پس از آن با كمك هلیكوپتر به بیمارستان هیوستون منتقل شد تا پزشكان آزمایش‌های مورد نیاز برای سكته قلبی را روی او انجام دهند.

اما آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان احتمال سكته قلبی را رد كردند و وضعیتی متفاوت را نشان دادند. پزشكان اختلالی به نام كاردیومیوپاتی تاكوتسوبو را شناسایی كردند، وضعیتی كه نشانه‌هایی شبیه به سكته قلبی دارد اما درواقع سكته قلبی نیست و زمانی بروز پیدا می‌كند كه فرد رویداد به شدت احساسی مانند از دست دادن یكی از اعضای خانواده را تجربه كرده‌باشد،‌از این رو به آن نامی متناسب با شرایط بروز بیماری داده‌اند: سندروم قلب شكسته.

در مورد سیمپسون، مرگ سگ نژاد یورك‌شایر تریر او كه مها نام داشت باعث بروز سندروم شده‌بود. مورد عجیب خانم سیمپسون كه در سال 2016 میلادی رخ داده‌بود،‌به تازگی توسط پزشك او در نشریه پزشكی نیو‌انگلند منتشر شده‌است نه به خاطر نقش سگ در بروز این سندروم،‌بلكه به این خاطر كه مورد سیمپسون موردی بسیار مختصر و جالب از وضعیتی شگفت‌انگیز بود كه تحقیقات ثابت كرده‌اند وضعیتی حقیقی و گاه حتی مرگبار است.

پزشكان در ابتدای ورود سیمپسون به بیمارستان از قلب او برای شناسایی عروق مسدود شده عكسبرداری كردند،‌اما در نهایت شگفتی هیچ رگ مسدودی نیافتند از این رو آن را سندروم قلب شكسته تشخیص دادند، وضعیتی كه در میان زنان از رواج بیشتری برخوردار است.

براساس نتایج تحقیقی كه در سال 2015 انجام گرفته‌است،‌ طغیان هورمون‌های استرس تحت تاثیر رویدادی غم‌انگیز می‌تواند عملكرد قلب سالم را نیز مختل ساخته و آن را دچار اسپاسم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha