سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

با توجه به نوع زندگی امروزی جوامع، بیماریهای خاص و از حمله «ام.اس» روندی رو به افزایش دارد. در این میان علاوه بر تلاش برای به حداقل رساندن عوامل ایجاد این بیماریها، آنچه اهمیت دارد اصلاح نحوه برخورد افراد با این بیماری و مدیریت روحی- روانی آن است.

آیا «ام.اس» پایان زندگی است؟

سلامت نیوز: با توجه به نوع زندگی امروزی جوامع، بیماریهای خاص و از حمله «ام.اس» روندی رو به افزایش دارد. در این میان علاوه بر تلاش برای به حداقل رساندن عوامل ایجاد این بیماریها، آنچه اهمیت دارد اصلاح نحوه برخورد افراد با این بیماری و مدیریت روحی- روانی آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین اینکه چطور افراد بیماری را بپذیرند و سعی در مهار علایم و عوارض ناشی از بیماری داشته باشند، خیلی مهم است، چراکه جدای از مراقبتها و درمانهای پزشکی آنچه به روند بهبود بیمارکمک خواهد کرد آمادگی روحی و داشتن روحیه برای پذیرش بیماری است. از جمله بیماریهایی که داشتن روحیه و اعتماد به نفس تاثیر بسزایی در کنترل علایم و پیشرفت آن دارد و متاسفانه تعداد مبتلایان به آن نیز کم نیست، ام.اس است. در این نوشتار به راه های کنار آمدن با بیماری ام.اس پرداخته شده است.

​یک الگوی موفق

در سال ۲۰۰۰وقتی که پزشکان در ۲۲ سالگی به آندریا هانسون گفتند که او مبتلا به ام.اس (فلج چندگانه) است، با شنیدن این خبر از شدت ناراحتی و استیصال، یک جرقه کوچک می توانست آتشی بزرگ در او ایجاد کند اما او با مدیریت افکار و کنار آمدن با بیماری، توانسته اکنون در ۴۳ سالگی زندگی طبیعی داشته باشد. او به یاد می آورد کهمردم شروع به گفتن آنچه که برایم اتفاق خواهد افتاد کردند و کارهایی که دیگر هرگز نمی توانم انجامشان دهم و من فکر می کردم که چه حرفهای مزخرف و مسخره ای می زنند.

هانسون از زمان ابتلا به ام.اس به توصیه های دلسرد کننده و ناآگاهانه افراد توجهی نکرد و مشکلات را با تحرک، جنبش و تغییر پذیری همراه با داشتن روحیه وشناخت پیش برد.

او در مسیر چالش با بیماری قرار گرفت و  و شروع به ورزشهای رزمی کرد و موفق به کنترل بیماری شد.

ام.اس یک بیماری متفاوت و غیرقابل پیش بینی است، به دلیل تشابه علایم با چندین بیماری دیگر، در آغاز دیر تشخیص داده می شود و  اگر شما پس از مشاهده نشانه های احتمالی آن، پیگیر نباشید با روند پیشرفت سریعی که دارد در نهایت خود را روی ویلچر خواهید دید، اما با پیگیری و درمان بموقع با یک روند قابل کنترل منصفانه با این بیماری کنار خواهید آمد.

ما نمی دانیم که بیماری چگونه پیشرفت می کند، زیرا دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث ایجاد آن می شود. دلایل آن می تواند ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی باشد که سبب می شود سیستم ایمنی بدن به نخاع، مغز و اعصاب بینایی حمله کند. در تعدادی از افراد، این حملات به صورت امواجی می آیند و می روند، این نوع ازبیماری ام.اس عود کننده - فروکش کننده (ریلاپسینگ-ریمتینگ) نامیده می شود.

در افرادی که ام.اس پیشرونده دارند، حملات هرگز فروکش نمی کند. در تمامی مبتلایان به ام.اس  بسرعت یا تدریجی در عملکرد بخشی از مغز که از طریق سیستم اعصاب مرکزی پیامها را به اندامها می رساند، اختلال ایجاد می شود و بیمار را درگیر فلج عضلانی می کند. در نتیجه این بیماران مشکلاتی مانند اختلال درعملکرد ماهیچه‌ها، خستگی زیادتراز حد، بسختی راه رفتن، ایستادن و مشکل در استفاده از بازوها و دستان خواهند داشت. بیماریهای عصبی، یبوست، زود انزالی در مردان و اختلالات جنسی از دیگر پیامدهای آن است.

اعصاب بینایی آسیب دیده در افراد مبتلا به ام.اس سبب تاری دید یا دوبینی خواهد شد. آسیب بافتی مغز باعث کند ذهنی و حافظه ضعیف در آنها می شود و یا می تواند روی پردازش احساسی هیجانی آنها تاثیر بگذارد و این یک دلیل متداول عصبانیت و افسردگی درمبتلایان است.

نگرشی مثبت نسبت به ام.اس

به گفته دکتر جان دلوکا، متخصص آسیب شناسی عصبی در موسسه تحقیقاتی کسلر بیشتر از ۵۰ درصد مبتلایان به ام.اس پس از تشخیص بیماری در آنها، دوره هایی چندین ساعته یا چند روزه از حالات افسردگی در زندگی شان خواهند داشت.
دلوکا بر این نکته تاکید می کند که ابتلا به ام.اس حتما به معنای این نیست که افسرده خواهید شد، بلکه اگر قبل از تشخیص ام.اس مستعد ابتلا به افسردگی باشید و آمادگی تان برای ابتلا به آن بیشتر باشد، احتمال افسردگی در شما بیشتر خواهد شد.
اما ام.اس و چالشهای زیاد وابسته به آن می تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد و در شخص ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی کند و همین امرمی تواند باعث برگشت علایم ام.اس و عود دوباره آن شود.

شاد باشید

اگر مبتلا به ام.اس هستید،هیجانات و احساسات منفی خود را با لمس واقعی آنها تصفیه کنید. مثلا با صدای بلند بخندید و خندیدن را با تمام وجودتان احساس کنید. شما باید به خودتان و بدنتان این فرصت را بدهید که تفاوت یک خنده از ته دل و حس عصبانیت و ناراحتی را از هم تشخیص بدهد.

توانایی خود را باور کنید

خودتان را محدود نکنید. از اینکه به خودتان بگویید این کار را نمی توانی انجام بدهی یا هیچ کاری برای مدیریت بیماری نمی توانی انجام دهی، اجتناب کنید. انتخاب راهی که برای خودتان و آینده اتان برمی گزینید با شماست. پس انتخابتان را عوض کنید و با خود بگویید من راهی برای مراقبت از خودم پیدا خواهم کرد زیرا نمی خواهم از این که هستم بدتر شوم. باید جلوی روند پیشرقت  بیماریرتان را بگیرید وشما حتما می توانید.

به آنچه که به خودتان می گویید باور داشته باشید. اگر به حرفهایی که می زنید باور نداشته باشید، راه رسیدن به آن هموار نخواهد شد. شاید به اینکه همه چیز درست خواهد شد باور نداشته باشید، اما به اینکه امروز، روز خوبی خواهد بود یا حتی ۵ دقیقه بعد همه چیز خوب خواهد بود را باور دارید.

مثبت بیندیشید

به دنبال نشانه های مثبت بگردید. همه ما نشانه هایی از رسیدن به آنچه باور داریم پیدا خواهیم کرد، بنابراین به خود بگویید که همه چیز بهتر خواهد شد.

با خود مهربان باشید

با خودتان مهربان باشید. روشی بیابید که  بتوانید با خودتان صحبت کنید و حالت فرار از خود و اتفاقی که برایتان افتاده را بشکنید. با خودتان کنار بیایید و سعی کنید بیماری و شرایطی که در آن قرار گرفته اید را بپذیرید.

رفت و آمد کنید

روابطتان را با فامیل، آشنایان و دوستانتان بیشتر کنید. داشتن روابط اجتماعی بیشتر و قوی تر بر سلامت روحی و جسمی شما تاثیرات مثبتی می گذارد و عملکرد مغزتان را بهبود می بخشد.

خوب بخوابید

بیشتر بخوابید. خواب در بیماری ام.اس به دلیل رفع مشکلات یادگیری و خستگی وبهبود عملکرد مغز و حافظه مهم است، همچنین باعث می شود که شادتر باشید.

ورزش کنید

به طور منظم ورزش کنید. ورزش به مدیریت ام اس، بهبود کیفیت زندگی و تعادل رفتاری و کنترل افسردگی و نگرانی کمک خواهد کرد. روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

با چالش به وجود آمده در زندگی دست و پنجه نرم کنید و آن را از پا درآورید. مطمئن باشید که اگر در این مبارزه پیروز شوید چالشهای بعدی راحت تر خواهند بود.

آگاه شوید

اطلاعات خودتان را از بیماری افزایش دهید. هر چه در زمینه بیماری تان آگاه تر باشید و با علایم ونشانه‌هایش آشناتر شوید، بهتر آن را مدیریت خواهید کرد. در این زمینه از پزشک خود و متخصصین اعصاب کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha