چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 228466

دارندگان بیمه سلامت كه قشر محروم جامعه هستند از این پس تنها در بخش دولتی می‌توانند از خدمات بستری و سرپایی (به‌جز دارو) رایگان پذیرش ‌شوند و در مراكز خصوصی باید هزینه بپردازند.

دردسرهای کاهش خدمات بیمه سلامت

سلامت نیوز:دارندگان بیمه سلامت كه قشر محروم جامعه هستند از این پس تنها در بخش دولتی می‌توانند از خدمات بستری و سرپایی (به‌جز دارو) رایگان پذیرش ‌شوند و در مراكز خصوصی باید هزینه بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: یک روز پس از اجرایی شدن مصوبه هیأت دولت و مجلس در راستای محدودیت‌های بیمه سلامت همگانی و ارائه خدمات بیمه سلامت تنها در بیمارستان‌های دولتی ؛مشاهدات خبرنگار همشهری در مراجعه به مراكز دولتی و داروخانه‌ها حكایت از بلاتكلیفی و سرگردانی بیماران تحت پوشش این بیمه دارد. دارندگان بیمه سلامت كه قشر محروم جامعه هستند از این پس تنها در بخش دولتی می‌توانند از خدمات بستری و سرپایی (به‌جز دارو) رایگان پذیرش ‌شوند و در مراكز خصوصی باید هزینه بپردازند.

بیمه سلامت یكی از طرح‌های مهم دولت یازدهم برای ارائه خدمات رایگان به افرادی بود كه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نداشتند و حالا محدود شدن ارائه خدمات آن به بیمارستان‌های دولتی كه هم‌اكنون نیز باتوجه به اجرای طرح تحول سلامت با ازدیاد بیمار مواجه هستند می‌تواند چالش‌های جدی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی برای افراد تحت پوشش بیمه سلامت به‌وجود آورد. حاتمی یكی از بیماران تحت پوشش بیمه سلامت كه از هپاتیت رنج ‌می‌برد می‌گوید: یك‌ماه در نوبت بودم تا بتوانم از پزشك وقت بگیرم و داروهای جدید برایم نوشته شود. حالا امروز كه برای دریافت داروهایم به داروخانه مراجعه كرده‌ام می‌گویند باید داروهای شما مجدد توسط یك پزشك در بیمارستان دولتی نوشته شود تا بتوانیم داروهای شما را عرضه كنیم. با شرایط بیماری حادی كه دارم و همچنین به‌دلیل تمام شدن داروهایم واقعا نمی‌دانم باید چگونه با این شرایط كنار بیایم؟‌ ای كاش قبل از اجرای این مصوبه به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد تا افرادی مانند من دچار مشكل برای تهیه داروهایشان نشوند.»

یكی دیگر از بیماران هم می‌گوید: «امروز كه برای انجام یك سری آزمایش‌های تخصصی به آزمایشگاه مراجعه كردم از پذیرش دفترچه‌ام امتناع كردند و علت آن را عدم‌اعتبار دفترچه بیمه سلامت بیان كردند.در نهایت متوجه شدیم كه بیمه سلامت اقدام به لغو قرارداد با مراكز درمانی خصوصی كرده و این در حالی است كه ما برای یك سال هزینه صدور دفترچه بیمه سلامت را پرداخت كرده‌ایم و با توجه به اینكه هنوز یك سال از زمان صدور نگذشته است نمی‌دانیم چگونه توانسته‌اند آن را ابطال كنند.»

تقوی بیمار دیگر كه به‌شدت با متصدی داروخانه درگیر است هم در این‌باره می‌گوید: بیماری‌ ام‌اس دارم و امروز كه برای دریافت داروهایم به داروخانه مراجعه كرده‌ام از تحویل دارو خودداری می‌كنند و می‌گویند باید این نسخه را نزد پزشك در بیمارستان دولتی ببرید و او مجدد آن را بنویسد تا ما بتوانیم داروی شما را بدهیم با این وضعیت بیماری‌ای كه دارم و وقت‌دهی طولانی كه بیمارستان‌های دولتی دارند باید تا چند‌ماه دیگر امیدوار باشم بتوانم داروهایم را تحویل بگیرم. آیا نباید شرایط بیمارانی چون ما را درنظر می‌گرفتند؟ ما از پس همین هزینه‌های اندك هم بر نمی‌آییم؟»

در این بین سهرابی متصدی یكی از داروخانه‌های سطح شهر هم می‌گوید: از 2روز پیش با مشكلات بسیاری روبه‌رو شده‌ایم خیلی از بیماران كه دفترچه سلامت دارند نمی‌دانند كه شرایط خدمات‌دهی تغییر كرده است. از دیروز دائم بحث و جدل داریم البته مردم حق دارند حتی نمی‌دانند كه برایشان چه تصمیمی گرفته شده و نمی‌دانند باید از كجا مشكل‌شان را پیگیری كنند.»

    واكنش مردم در فضای مجازی

بعد از اعلام خبر محدود شدن ارائه خدمات بیمه سلامت بسیاری از كاربران شبكه‌های اجتماعی هم به این موضوع واكنش نشان دادند. آیدا در این‌باره نوشت: از امروز بیمه سلامت فقط درمراكز دولتی كاربرد داره، یعنی اگه در جایی غیراز مراكز دولتی ویزیت بشین، نسخه‌تون آزاد حساب می‌شه. نیما یكی دیگر از كاربران نوشت: بعد از مسكن مهر، بیمه سلامت هم رفت هوا؟ میلاد هم در این‌باره توییت كرد: بسیاری از افراد تحت پوشش بهزیستی و معلولان فقط تحت پوشش بیمه سلامت هستند عدم‌پذیرش این بیمه در مراكز خصوصی بسیار نگران‌كننده است.

    چرا خدمات بیمه سلامت محدود شد؟

در این بین روز گذشته هم نمایندگان مجلس میزبان وزیر بهداشت در مجلس بودند تا درباره آخرین اتفاقات حوزه سلامت ازجمله محدود شدن خدمات بیمه سلامت از دكتر هاشمی گزارش و توضیح بخواهند. یعقوب شیویاری نماینده كمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره به همشهری می‌گوید: یكی از سؤال‌های نماینده‌های مجلس هم دقیقا این است كه با وضعیتی كه نظام ارجاع و پزشك خانواده و البته ازدحام در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد چگونه با محدود كردن خدمات بیمه سلامت حجم قابل توجهی از مردم را به این بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهیم درحالی‌كه زیرساختی برای این موضوع دیده نشده است. این ظلم به قشر ضعیف جامعه است.

حتی اگر هیأت وزیران این موضوع را مصوب كرده است باید بدانیم كه این ظلم در حق مردم محروم است چرا كه ما حق نداریم حق انتخاب را از مردم بگیریم اما عملا با این مصوبه مردم را محدود به آنچه خودمان صلاح دیده‌ایم كرده‌ایم. این نماینده همچنین درپاسخ به این سؤال كه مسئولان بیمه سلامت می‌گویند این اقدام با مصوبه مجلس و دولت صورت گرفته است، می‌گوید: نمایندگان چنین مصوبه‌ای نداشته‌اند و در جریان آن نبوده‌اند.»

حیدرعلی عابدی هم معتقد است كه سلامت مردم به‌خصوص قشر ضعیف و محروم جامعه باید در اولویت قرار بگیرد. مصوبه باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نماینده‌های مجلس به‌عنوان خادمان ملت به این موضوع برسند كه این طرح به ضرر مردم است پیگیری مجدانه خواهند كرد تا اصلاحات اتفاق بیفتد. همانطور كه مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما می‌خواهیم اگر كسی در خانواده‌ای مریض شد آن خانواده بیش از رنج مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشد و باید این موضوع سرلوحه همه امورمان قرار بگیرد.

    وزارت بهداشت بسترها را فراهم كند

البته در حالی كه مردم و برخی از كارشناسان از جمله نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به اجرایی شدن محدودیت های جدید بیمه سلامت همگانی نگران هستند، محسن ایزد‌خواه، كارشناس بیمه و تامین اجتماعی معتقد است: اگر تمهیدات لازم از سوی وزارت بهداشت برای11میلیون نفری كه تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند و خدمات دریافت می كنند اندیشیده شده باشد مشكلی پیش نخواهد آمد.

بی شك وزارت بهداشت با توجه به چنین اقدامی برای این بخش از جمعیت كه بسیارهم قابل توجه است تمهیداتی اندیشیده است و البته با ایجاد زیر ساخت‌ها و بسترهای لازم ازجمله پزشك خانواده و نظام ارجاع و پروتكل های بالینی می تواند به راحتی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد كه مردم دچار دغدغه درمان نباشند.

وی درادامه می گوید: قرار است براساس آزمون وسع ( سنجش شرایط مالی افراد) تغییرات و تجدید نظرهایی در بیمه شدگان بیمه سلامت اعمال شود. یعنی وسع مالی افرادی كه خدمات بیمه سلامت دریافت می كردند بررسی شود تا كسانی كه نیازمند واقعی هستند، مشخص شوند و به آنها خدمات بهداشتی و درمانی لازم ارائه شود.»

    بخشنامه برای بیمه‌شدگان سلامت

البته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره بخشنامه جدید بیمه سلامت مبنی بر ارائه خدمات بستری و سرپایی به بیمه‌شدگان همگانی معتقد است: این بخشنامه مصوبه مجلس و دولت است و فقط شامل بیمه‌شدگان سلامت همگانی می‌شود. یعنی كسانی كه همه خدمات برای آنها كاملا رایگان است اما صندوق‌های دیگر بیمه سلامت مشمول این بخشنامه نمی‌شوند.

سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای سال۹۳ تمامی افرادی كه ساكن شهرهای بالای 20هزار نفر بوده و از هیچ نوع بیمه درمانی برخوردار نبودند را در قالب صندوق بیمه سلامت همگانی به‌صورت رایگان تحت پوشش قرار داد. جمعیت افراد تحت پوشش حدود 11 میلیون نفر است.

    طبق مصوبه دولت و مجلس عمل كردیم

طاهر موهبتی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، به همشهری می‌گوید: این موضوع كه به‌عنوان بخشنامه جدیدی از سوی سازمان بیمه سلامت عنوان شده در واقع مبتنی است بر مصوبه مجلس شورای اسلامی و تصمیم جدیدی تلقی نمی‌شود. یعنی قانونگذار دراین تبصره اعلام كرده است آن دسته از افرادی كه در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت از دفترچه بیمه رایگان استفاده می‌كنند باید از خدمات بخش دولتی برخوردار شوند. این موضوع مبتنی بر تصمیم قانونگذار است.

البته این موضوع در برهه‌ای و در گذشته اعلام شد اما به هر دلیل امكان اجرایی نداشت به همین دلیل از ابتدای آبان‌ماه و با تأخیر صورت گرفت. موهبتی در ادامه افزود: طبیعتا از آنجایی كه دستگاه‌های نظارتی هم پیگیر اجرای قانون هستند نمی‌توانیم قانون را برای اجرا به تأخیر بیندازیم مگر اینكه اصلاح شود.

وی در ادامه افزود: البته شاید نیت‌ قانونگذار همانطور كه در شروع حكم هم آمده این بوده، همانطوری كه قانونگذار می‌نویسد به‌منظور رعایت عدالت درسلامت و پایداری منابع اصولا پرداخت حق بیمه توسط دولت برای یكسری افراد نیازمند این است كه آن افراد نمی‌توانند حق بیمه خودشان را به‌دلیل عدم‌توانایی مالی پرداخت كنند.

طبیعی است كه وقتی چنین توانایی‌ای ندارند وقتی به بخش خصوصی مراجعه می‌كنند این ملاك عمل خواهد بود و پیامش این است كه می‌تواند از پرداخت حق بیمه برخوردار باشد. این البته برای اینكه مردم و بیمه‌شدگان به مشكل نخورند در یكسری از استان‌ها كه احتمالاً بخش دولتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و هجمه مراجعه‌كنندگان باشد می‌توانند با هماهنگی دانشگاه از خدمات بخش خصوصی استفاده كنند، همچنین برای افرادی كه در میانه درمان و در فرایند درمان باشند هم تمهیداتی اندیشیده شده كه كمترین آسیب را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha