پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 228525

برخی گمان می‌کنند کودک هرچه بیشتر بخورد سالم‌تر است این تصور باید اصلاح شود. پرخوری و بی‌تحرکی زمینه چاقی و ابتلا به دیابت کودکان را فراهم می‌کند.

سلامت نیوز:دیابت یکی از مهلک‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های شایع قرن حاضر است. بیماری خاموش و البته پیش رونده‌ای که با عوارض مختلف خود، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: تبعاتی چون نابینایی، پای دیابتی، تخریب عروق و سکته‌های قلبی و مغزی و... همگی عارضه‌هایی هستند که همواره مبتلایان به دیابت را تهدید می‌کنند. اما این بیماری زمانی دردناک‌تر و خطرناک‌تر می‌شود و زنگ‌ها را با صدای بیشتری به صدا درمی‌آورد که انسان‌ها از دوران کودکی به آن گرفتار شوند و متأسفانه این روزها شاهد شیوع گسترده و بیش از پیش دیابت کودکان هستیم.

دکتر فاطمه سیاری فرد، در توضیح دیابت کودکان،می‌گوید: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش وزن کودکان و شیوع چاقی در میان آنها با پدیده‌ای به نام دیابت دوگانه مواجه شده‌ایم. متأسفانه در این نوع بیماری علاوه بر اینکه باعلائم دیابت نوع یک مواجه هستیم، مشاهده می‌کنیم که بیمار به‌دلیل چاقی به درجاتی از دیابت نوع دو نیزگرفتار شده است.


این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان می‌افزاید: در 30 سال اخیر تعداد مبتلایان به دیابت تقریباً سی برابر شده است. سبک زندگی نادرست، با حداقل فعالیت و تحرک بدنی و چاقی مهم‌ترین عوامل افزایش مبتلایان به دیابت بخصوص کودکان محسوب می‌شوند.
به گفته دکتر سیاری فرد، با تغییر سبک زندگی و تحرک می‌توان مانع بروز دیابت نوع دو شد اما دیابت نوع یک که پدیده‌ای خودایمنی است و 10درصد انواع دیابت را تشکیل می‌دهد، راهی قطعی برای پیشگیری ندارد.


دبیر علمی بیست وهشتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان با تأکید برکاهش سن ابتلا به دیابت کودکان در سال‌های اخیر می‌گوید: برخی گمان می‌کنند کودک هرچه بیشتر بخورد سالم‌تر است این تصور باید اصلاح شود. پرخوری و بی‌تحرکی زمینه چاقی و ابتلا به دیابت کودکان را فراهم می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که این بیماری از 6ماهگی کودکان را تهدید می‌کند و در دو زمان، مدرسه و سن بلوغ به اوج خود می‌رسد. وی خاطرنشان می‌کند: اغمای دیابتی یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض دیابت کودکان است. اگر بیماری کودک در زمان مناسب تشخیص داده نشود خون او اسیدی می‌شود و بیمار به کما می‌رود.
در چنین شرایطی بیمار نیاز به مراقبت‌های ویژه خواهد داشت و خطر مرگ او را تهدید خواهد کرد. از این‌رو توجه به علائم بیماری و اقدام به موقع برای درمان بسیار ضروری است.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به علائم بیماری اشاره می‌کند: یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت، عطش و نوشیدن زیاد آب و به‌دنبال آن نیاز به دفع ادرار است. در واقع کلیه‌ها مجبورند گلوکز یا قندی را که در بدن جذب نمی‌شود از طریق ادرار دفع کنند. بنابراین شکایت مدام فرزندتان از تشنگی یا نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی باید شما را کمی هوشیار کند. البته این مورد به تنهایی به معنای ابتلا به دیابت نیست. گاهی کودکان پس از جنب و جوش و شیطنت زیاد تشنه می‌شوند و نسبت به کودکان دیگر بیشتر آب می‌نوشند.


کاهش وزن نشانه دیگری از ابتلا به دیابت است. اگر مشاهده کردید کودکتان بی‌دلیل لاغر می‌شود و روند کاهش وزن او ادامه دارد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش‌های لازمه را انجام دهید. تغییر در خلق و خو، بداخلاقی، خستگی و بی‌حوصله بودن و ضعف و بی‌حالی نیز از دیگر نشانه‌هایی است که والدین با مشاهده آنها باید هوشیارانه رفتار کنند.


دکتر سیاری فرد توصیه می‌کند: باید سبک زندگی اصلاح شود. تغذیه سالم، تحرک فیزیکی مناسب و خواب کافی می‌تواند کودکان را از ابتلا به دیابت نوع دو درامان بدارد. سالم خواری حتی به کودکان مبتلا به دیابت نوع یک که قابل پیشگیری نیست هم کمک می‌کند. چرا که کودکی که عادت کرده همیشه غذاهای شیرین بخورد با تشخیص بیماری به سختی می‌تواند رژیم غذایی خود را اصلاح کند. اما کودکی که به جای فست فود و شیرینی و شکلات یا آب میوه‌های صنعتی و نوشابه‌ها از غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه استفاده می‌کند درصورت ابتلا به دیابت نوع یک راحت‌تر می‌تواند دستورات پزشک خود را رعایت کند و دچار نوسان قند خون نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha