بناهای تجاری بسیار پرخطر در حوالی خیابان جمهوری 13ساختمان هستند.

۱۰ ساختمان فرسوده خیابان جمهوری همچنان ناایمن هستند

سلامت نیوز:با اینکه مهلت قضایی تعدادی از بناهای تجاری ناایمن خیابان جمهوری به پایان رسیده اما همچنان برخی مالکان و مغازه‌داران پاساژهای پرخطر این خیابان، بی‌توجه به هشدارها مشغول کار خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: گویا آنها زنگ خطر فاجعه پلاسكو را از یاد برده و چشمان خود را به روی حكم‌های دادستانی تهران بسته‌اند و تنها می‌گویند: «بازار كساد است؛ مگر چقدر درآمد داریم كه بخواهیم كلی خرج ایمن‌سازی كنیم؟» با وجود این، 10بنای تجاری جمهوری مانند آزاد، كمپانی، نوشین، علمیه و خانقاه روزگار خطرناكی را سپری می‌كنند.

 

زیر وعده خود زدند

بناهای تجاری بسیار پرخطر در حوالی خیابان جمهوری 13ساختمان هستند. این بناها پس از حادثه آتش‌سوزی پلاسكو در كارگروه‌های مشترك میان شهرداری‌، سازمان آتش‌نشانی، سازمان مدیریت بحران، اعضا و كارشناسان كمیته عمران شورای شهر و نمایندگان از وزارت كار به‌عنوان بناهای پرخطر معرفی شدند تا سرانجام دادستانی به پشتوانه مدارك و مستندات محكم برای آنها حكم پلمب صادر كند.

 

حكم به مرور به‌دست مالكان و اعضای هیأت مدیره رسید و در این میان برخی كار ایمن‌سازی را به سرعت آغاز كردند. برخی دیگر هم وعده دادند كه حداقل‌ كارها را انجام می‌دهند اما بازهم از همان حداقل‌ها سرباز زدند. مثل ساختمان نوشین واقع در كوچه نوشین چهارراه مخبرالدوله. ظاهر این بنای 4طبقه كه پر است از كارگاه‌های كفش‌دوزی، گویای همه‌‌چیز است؛ كارتن‌ها و اجناس تلنبار شده روی هم، قوطی‌های چسب كه هر آن امكان دارد آتش بگیرند و حادثه بسازند، سدمعبر در راهروها و البته سیم‌كشی‌هایی كه بعضا فرسوده و سیاه شده‌اند.

 

این در حالی است كه رئیس هیأت مدیره پاساژ دقیقا یك‌ماه پیش در بازدید میدانی خبرنگار همشهری وعده داده بود، هركاری كه برای ایمن‌سازی از عهده‌شان برآید را آغاز می‌كنند. وی حتی خودش به حكم دادستانی و شهرداری برای رفع سدمعبر اشاره كرده و گفته بود كه حتما به‌زودی به جز دستگاه‌های خشك‌كن همه اجناس را به داخل مغازه‌ها انتقال خواهند داد.

 

حال اما شواهد نشان می‌دهد كه آنها حتی از رفع سدمعبر كه هیچ هزینه‌ای ندارد هم دریغ كرده‌اند. پاساژ علمیه در نزدیكی میدان بهارستان هم نمونه‌ای از ناایمن‌هاست كه در نوع خودش یكی از قدیمی‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید. از هر لحاظ كه حساب شود مثل سازه، سیم‌كشی، نداشتن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و... این بنا بسیار خطرناك است. پاساژ اروپا نیز كه چندی پیش پلمب شده بود، حال و روز خوشی ندارد اما مقتدایی، رئیس هیأت مدیره در گفت‌وگو با همشهری گلایه‌هایی را از عدم‌همكاری برخی شاغلان عنوان كرد.

 

به گفته وی دادستانی و شهرداری مهلت دوباره‌ای به آنها داده‌اند ولی در راه ایمن‌سازی نیاز به همكاری بیشتری دارند. وی با بیان اینكه بهتر است ساخت، تخریب و نوسازی شود، افزود: «به ما اعلام كرده‌اند كه وسایل ایمنی را از چه‌كسی بخریم كه او نیز تجهیزات را با قیمت خیلی بالاتری می‌خواهد بفروشد. البته قبول دارم كه تغییر كاربری‌هایی مثل تبدیل سرویس بهداشتی به كارگاه یا نصب سازه‌ای غیراستاندارد روی پشت‌بام هم درست نبوده اما هیچگاه مسئولان مربوطه هم با ما همكاری نكرده‌اند كه قبل از تكمیل یك‌بنای خطرناك جلوی تخلف را بگیریم.»

 

3بنای ایمن‌شده چه كرده‌اند؟

 

همانطور كه گفته شد از میان 13بنای اخطاری خیابان جمهوری، تنها 3بنا به‌طور جدی عملیات ایمن‌سازی را دنبال می‌كنند؛ پاساژ‌های آلومینیوم، كویتی‌ها و حكیم‌اسلامی. بخشی از اقدامات انجام شده در این ساختمان‌ها عبارتند از:

 

ساختمان آلومینیوم

تعویض 5آسانسور قدیمی.

احداث پست آتش‌نشانی با 3مامور كه به‌صورت 24ساعته فعال هستند.

تقویت سازه‌ای ساختمان و نصب پوشش‌های ضدحریق در سقف‌ها.

نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق.

بیمه كل ساختمان و بیمه ریزش همسایه‌های كناری درصورت رخداد حادثه.

گفتنی است در این ساختمان قرار است كار تعویض نما با جنس ضدحریق از 20آذر آغاز شود. همچنین طی هفته جاری 3جلسه كلاس آموزش اجباری برای كسبه و شاغلان در زمینه ایمنی برگزار می‌شود.

 

ساختمان كویتی‌ها

بازسازی و احیای باكس‌های آتش‌نشانی به همراه نصب مخزن آب.

احداث یك‌سازه سبك به جای سقف ایرانیتی كه در آتش‌سوزی پلاسكو بسیار آسیب دیده بود.

عایق‌سازی دیواره شرقی ساختمان كه با گود پلاسكو همجوار است.

نصب سیستم‌ مانیتورینگ اعلام حریق.

گفتنی است عملیات تغییر نمای ساختمان كویتی‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

 

ساختمان حكیم‌اسلامی

بهسازی سقف ساختمان.

تعمیرات 90درصدی سیستم‌های آتش‌نشانی ازجمله باكس‌های مربوطه.

تعویض 90درصدی كابل‌های برق

گفتنی است نصب سیستم اعلام حریق نیز در دستور این بنا قرار دارد و به‌زودی كارهای ایمن‌سازی به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha