مراجعان زیادی هستند که از نیمه راه درمان دیگر نمی توانند ادامه دهند. کلینیک‌های خصوصی نیز تا مرحله‌ای می‌توانند به خانواده‌ها تخفیف بدهند. با این روند کلینیک‌ها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از نیمه راه درمان دیگر نمی توانند ادامه دهند

سلامت نیوز: هر فرد ایرانی به راحتی می تواند 30 بار به یک پزشک عمومی مراجعه کند و 30 بار نسخه بگیرد و بیمه سقفی برای تحت پوشش قراردادن این خدمات و سطح آنها درنظر نگرفته است اما در مورد برخی خدمات اینگونه نیست مانند خدمات کاردرمانی. 

به گزارش سلامت نیوز بخش کاردرمانی در ایران در سال 1350 با همکاری انجمن توانبخشی ایران و سازمان بهداشت جهانی در تهران و در بیمارستان شفا یحیاییان وابسته به انجمن توابنشخی ایران تاسیس شد و در سال 1351 تکنسین های کاردرمانی در مراکز کاردرمانی شروع به کار کردند.از آن سال تا کنون این خدمات فراز و نشیل های زیادی را طی کرده است.

از آنجا که این خدمات گاهی ممکن است چند سالی برای یک خانواده ادامه داشته باشد از این رو مدتهاست که بیمه آن از سوی مسئولان مطرح می شود.

با وجود آنکه حدود 4 میلیون نفر از ایرانیان به خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاز دارند اما این خدمات هنوز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند و بیمه های تکمیلی هم سقفی برای پرداخت هزینه ها تعیین کرده اند در حالیکه آمار خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی در ایران به ازای هر ده هزار نفر، به ترتیب 244 جلسه و 206 جلسه است.

حداقل هزینه کاردرمانی و توانبخشی برای یک کودک داخل طیف اتیسم را  ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان است که این مبلغ برای خانواده‌هایی که جزو اقشار ضعیف هستند و حتی خانواده‌هایی در سطح متوسط نیز بسیار بالا است،برای دیگر اختلالات هم بین 700 تا 900 هزار تومان است.خانواده باید علاوه بر مخارج جاری خانواده و سایر فرزندان خود، هزینه نگهداری، دارو و رفت و آمد این کودکان را نیز بپردازند.

این موضوع به شدت به اقتصاد خانواده آسییب می زند و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل همین موضوع، مشکلات دیگری مانند تنش‌های شدید در محیط خانه پیدا می‌کنند.

تقاضای بیماران نیاز به خدمات کاردرمانگری و گفتار درمانگری برای اینکه بیمه این خدمات را تحت پوشش قرار دهد بارها اعلام شده و حتی در وزارت بهداشت هم این موضوع پیگیری شده به طوریکه تعرفه های کاردرمانی در سال ۹۲ مصوب شد.

خدمات محدود بهزیستی

در بهزیستی به خاطر محدودیت هایی که وجود دارد افرادی تحت پوشش هستند که شرایط خاصی داشته باشند یا معلولیت آنها شدید باشد. معمولا کسانی به بهزیستی مراجعه می‌کنند که کودکشان اختلالات شدیدی داشته باشد.

البته در مراکز نگهداری روزانه بهزیستی خدمات محدودی ارائه می شود؛ یعنی کودک مدتی از روز خود را در این مراکز می‌گذراند و آموزش‌هایی دریافت می کند.

در این مدت ممکن است زمانی هم به کاردرمانی و گفتاردرمانی او اختصاص داده شود.سرمایه گذاری برای آینده حق هر کودکی است که در صورت نیاز، از خدمات توانبخشی استفاده کند و سلامت، زندگی سالم و پیشگیری از معلولیت حق تمام فرزندان، زنان و مردان کشور در راستای عدالت در سلامت است اما خانواده‌هایی هستد که هرچند به صورت مستقیم با خدمات کاردرمانی و گفتار درمانی ارتباط دارند، اما به خاطر هزینه ها نمی توانند از این خدمات استفاده کنند.

برخی از نیمه راه درمان دیگر نمی توانند ادامه دهند

دکتر مهدی علیزاده ئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران در این باره به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: در حال حاضر کاردرمانی از تعرفه های مشخصی برخوردار است که متاسفانه هنوز تحت پوشش بیمه قرار ندارد.او با بیان اینکه وزارت بهداشت کاملا موافق این کار است و بارها به شورای عالی بیمه نیز نامه هایی ارسال شده می گوید: وقتی این تعرفه ها تحت پوشش بیمه ها قرار ندارد، در نتیجه هم گیرندگان خدمت و هم ارائه دهندگان خدمت از وضعیت موجود ناراضی هستند.

او ادامه می دهد: مراجعان زیادی هستند که از نیمه راه درمان دیگر نمی توانند ادامه دهند. کلینیک‌های خصوصی نیز تا مرحله‌ای می‌توانند به خانواده‌ها تخفیف بدهند. با این روند کلینیک‌ها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

او تاکید می کند: شرکت های بیمه در حالی از این کار امتناع می کنند که این یک سرمایه گذاری برای آینده است .

مشکلات کلینیک های توانبخشی

در همین حال کلینیک های توانبخشی هم مشکلاتی دارند چون سالیانه با افزایش مالیات و اجاره روبرو هستند. تعرفه‌های کاردرمانی نیز متناسب با مالیات افزایش پیدا نمی‌کند و هزینه‌های جاری ساختمان نیز هر سال افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به قدرت اقتصادی خانواده این کودکان که در حال کاهش است، تجهیز این کلینیک‌ها دیگر امکانپذیر نیست.

علیزاده می گوید: اگر مساله بیمه حل شود این بخش‌ها نیز تقویت می‌شوند، وقتی بیمه‌ای وجود ندارد بخش خصوصی تا هم جایی می تواند به کار خود ادامه دهد. این وضعیت اجازه سرمایه گذاری در این بخش را نمی‌دهد؛ در نتیجه  نمی توان تجهیزات و متدهای درمانی جدید وارد کرد.

حالا مشخص نیست چرا با اینکه وزارت بهداشت برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمانی گفتاردرمانی و کاردرمانی مساعد است اما هنوز نمایندگان سازمان های بیمه گر و سازمان برنامه و بودجه کشور در شورای عالی بیمه نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده اند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha