چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 22912

دخترانی که زودتر از موعد طبیعی بلوغ را تجربه می‌کنند بیش‌تر از دیگران دچار مشکلات روحی شده و به سرطان سینه دچار می‌شوند.

ه گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرآنلاین بشواهد نشان می‌دهد امروزه دختران نسبت به قبل زودتر بلوغ را تجربه می‌کنند که از مهم‌ترین دلایل این موضوع بهبود تغذیه در طی دهه‌های اخیر و هم‌چنین افزایش میزان آلودگی‌های زیست محیطی است.
اما این موضوع خطراتی هم به همراه دارد چرا که دخترانی که دچار بلوغ زودرس می‌شوند بیش‌تر از دیگران در خطر سرطان سینه قرار دارند. دلیل این موضوع این است که بدن این افراد زمان طولانی‌تری در معرض هورمون‌های زنانه قرار می‌گیرد.
تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشگاه بریستول و دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد بین این حالت و بروز عوامل افسردگی نیز رابطه زیادی وجود دارد.
در این مطالعات که در نشریه روانشناسی انگلستان انجام شده مشخص شد دخترانی که قبل از 11.5 سالگی بلوغ را تجربه می‌کنند با احتمال بسیار بالایی ممکن است در سنین 13 و 14 سالگی با بیش‌ترین احتمال در معرض خطر ابتلا به مشکلات روحی قرار دارند. اما در عوض میزان ابتلا به این مشکلات در بین دخترانی که بعد از 13.5 سالگی بلوغ را تجربه می‌کنند کم‌ترین میزان را در بین نوجوانان به خود اختصاص داده است.
دکتر کارول جوینسون در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد دخترانی که زودتر بالغ می‌شوند تا رسیدن به اواسط سن نوجوانی دچار مشکل می‌شوند.
با رسیدن به سن بلوغ تغییرات بسیاری در بدن دختران به وجود می‌آید و سطح هورمون‌های موجود دچار دگرگونی‌های زیادی می‌شود. این عوامل سبب می‌شود دختران در این احساس انزوا، نگرانی و مشکلات روحی شوند و نتوانند خود را با شرایط جدید وفق بدهند.
دکتر جوینسون در این باره گفت: برای کمک به این نوجوانان مدرسه می‌تواند نقش بسیار مهم و مفیدی بازی کنند. مدارس می‌توانند با اجرای برنامه‌های خانواده محور اطلاعات مفیدی را به نوجوان و خانواده‌های آن‌ها در مورد سن بلوغ بدهند و به این ترتیب آن‌ها را برای پذیرش تغییرات جدید آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha