برچسب‌های تبلیغاتی پیش از این با وضعیت كنونی‌شان متفاوت بود و در بخش‌هایی كه روی شیشه اتوبوس‌ها نصب شده بود، به‌طور كامل امكان دید را در آن نقطه غیرممكن می‌ساخت. اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران كه مسئول تبلیغات فضای شهری است،

سلامت نیوز:سال‌هاست که بدنه اتوبوس‌های شهری به فضایی برای تبلیغات کالاها و خدمات انتخاب شده است.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: این در حالی است كه نصب این پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی در هفته‌های اخیر به یكی از مسائل برای مدیران شهری تبدیل شده و به‌دلیل برخی اعتراضات مردمی قرار است در این ارتباط نظرسنجی صورت بگیرد تا مدیران شهری براساس نظرات شهروندان در مورد ادامه این تبلیغات تصمیم بگیرند.

 

آسایشی كه تبلیغات برایش تصمیم‌گیری می‌كند

حجت نظری، عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به‌تازگی و در پی اعتراضاتی كه شهروندان در دیدارها با وی داشته‌اند، این مسئله را در صحن علنی شورای شهر مطرح و اتوبوس‌های شهری را به‌دلیل نصب برچسب‌های تبلیغاتی بی‌كیفیت، به زندان‌های متحرك تشبیه كرد؛ عبارتی كه اقبال شاكری، رئیس كمیسیون حمل‌ونقل و ترافیك در دوره گذشته شورای شهر نیز در مورد وضعیت داخلی اتوبوس‌های دارای تبلیغات از آن استفاده كرده بود.

 

برچسب‌های تبلیغاتی پیش از این با وضعیت كنونی‌شان متفاوت بود و در بخش‌هایی كه روی شیشه اتوبوس‌ها نصب شده بود، به‌طور كامل امكان دید را در آن نقطه غیرممكن می‌ساخت. اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران كه مسئول تبلیغات فضای شهری است،

 

از مدتی قبل جنس این برچسب‌ها را تغییر داده ‌به‌طوری كه برخلاف نمای بیرونی كه تصویر و رنگ روی بدنه اتوبوس دیده می‌شود، از داخل اتوبوس نمای بیرون قابل دیدن است البته نه به وضوح. تعدادی از مسافران اتوبوس‌ها معتقدند كه نصب این برچسب‌ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مناسب است و به‌ویژه آنهایی را كه مسیری طولانی با اتوبوس طی می‌كنند از گرمای آفتاب محافظت می‌كند.

 

«‌با نزدیك شدن به غروب آفتاب داخل اتوبوس‌ها تاریك است. به‌خصوص اگر رنگ تبلیغات روی بدنه هم تیره باشد، این تاریكی بیشتر به چشم آمده و آزار‌دهنده و دلگیر است.» این را معصومه رشیدی كه بعد از ظهرها فاصله میان محل كار تا منزلش را با بی‌آر‌تی از پارك وی تا میدان ولیعصر طی می‌كند، می‌گوید.

 

رشیدی این راهم می‌گوید كه اگر اتوبوس شلوغ باشد و داخلش ایستاده باشی شرایط بدتر است. «‌باز آنهایی كه كنار شیشه نشسته‌اند كمی نور عصر را دارند.» نیایش جعفری هم دختر جوان دانشجویی است كه 2سال است مهمان پایتخت شده تا دوره دانشجویی‌اش تمام شود. او می‌گوید:

 

«نصب این تبلیغات برای من كه همه شهر را نمی‌شناسم مشكلات زیادی ایجاد كرده. مكان یابی و تشخیص ایستگاه و موقعیت مورد نظر به‌دلیل پوشیدگی شیشه‌های اتوبوس برای من كار سختی است و مجبورم بارها از راننده و مسافران سؤال كنم. چند مرتبه هم ایستگاه را اشتباه پیاده شدم.» خانم جوانی هم كه روی صندلی كنار شیشه نشسته و شلوغی اتوبوس پسر خردسالش را كلافه كرده می‌گوید:‌

 

«سعی می‌كنم كنار پنجره بنشینم تا پسرم خیابان را ببیند و آرام باشد اما این برچسب‌ها شیشه‌ها را تار كرده و پسرم در طول مسیر بهانه‌گیری می‌كند.» مادر هیراد زمانی كه فرصت بیشتری دارد در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس‌های خلوت بدون تبلیغات می‌شود. خانم میانسالی كه به گفته خودش گاه‌گداری از اتوبوس استفاده می‌كند، می‌گوید:

 

«تبلیغات روی اتوبوس‌ها بدنه آنها را زیبا و خوش آب و رنگ كرده. دلم شاد می‌شود وقتی در خیابان این اتوبوس‌ها را می‌بینم، بهتر از یك تكه آهن قرمز و زرد است ولی برای شیشه‌ها باید فكری كرد مثلا تبلیغات تا زیر شیشه باشد كه مسافران هم اذیت نشوند.» خانم جوانی كه هر روز از بی‌آرتی‌های چمران برای رفتن به محل كارش استفاده می‌كند اما جزء طرفداران تبلیغات روی اتوبوس‌هاست و آن را كار جالبی می‌داند. خانم تقوی می‌گوید:

 

«نصب برچسب‌های تبلیغاتی اتوبوس احساس امنیت بیشتری به من می‌‌دهد، مخصوصا وقتی اتوبوس‌ها در دو مسیر مخالف كنار هم می‌ایستند، این تبلیغات باعث می‌شود آدم با مسافرهای دیگر چشم در چشم نشود و مجبور نباشد سقف و كف اتوبوس را نگاه كند.»

 

تبلیغات جدید و خلاقانه جایگزین تبلیغات آزاردهنده

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهردار تهران هفته گذشته اعلام كرد: «در مورد اجرای تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها از شهروندان نظرخواهی می‌شود كه درصورت حذف آنها یا باید راه دیگری برای كسب درآمد پیدا كرد و یا خدمات‌دهی ما با كاهش مواجه خواهد شد.»

 

الهام فخاری عضوكمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اما به همشهری می‌گوید: «با كمك مجامع تخصصی و دانشگاهی می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای مردم، از راهكارهای نوین و خلاقانه و براساس برنامه‌های شهر هوشمند برای تبلیغات استفاده كرد تا هم مردم احساس راحتی كنند و هم بتوان از آن درآمد كسب كرد.»

وی بر این موضوع هم تأكید می‌كند كه شورا پیگیر این مسئله است كه از فضای مشاع و محیطی شهری كه حق همه مردم است به‌درستی و در راستای بهبود كیفیت زندگی مردم استفاده شود. این عضو شورای شهر معتقد است كه اتوبوس وسیله حمل‌ونقل عمومی است و این حق شهروندان است كه منظره خیابان را در طول مسیر ببینند. حسن خلیل آبادی دیگر عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در گفت‌وگو با همشهری تأكید می‌كند: «شورای شهر قصد محدودكردن منبع درآمدی شهرداری را ندارد اما باید راهكاری برای این تبلیغات انتخاب كرد كه شهروندان در آسایش و راحتی كامل تمایل بیشتری به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.»

 

77درصد هزینه تبلیغات اتوبوس‌ها صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی

از سه سال و نیم پیش تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها از قالب برچسب‌های یك‌تكه خارج شد و جای خود را به نوع جدید و استاندارد روز دنیا با نام «مش» داد تا شیشه‌ها به‌طور كامل پوشیده نشود. به گفته هادی صادقی، معاون تبلیغات سازمان زیباسازی شهردار تهران، تبلیغات شهری یكی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری است و 77درصد هزینه تبلیغات اتوبوس‌ها صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

 

وی به همشهری می‌گوید: «نصب این مش‌ها روی بدنه حتی موجب خنك‌تر شدن كولر اتوبوس‌ها شده است. این تبلیغات تنها روی بدنه 800دستگاه اتوبوس از مجموع 6500اتوبوس شهر تهران نصب شده است.» صادقی تأكید می‌كند كه سازمان زیباسازی نظر نهایی شورای شهر را در مورد این تبلیغات اجرایی خواهد كرد.

 

الزام تهیه دستورالعمل برای تبلیغات در فضاهای شهری

علی گرانمایه‌پور، استاد ارتباطات درباره استفاده از تبلیغات روی اتوبوس‌های شهری می‌گوید: تجربه استفاده از اتوبوس‌های شهری برای تبلیغات در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن مورد استفاده است. اما استفاده از تبلیغات در این شهرها با نظر كارگروه كارشناسی تبلیغات است.

 

وی در تشریح بیشتر این مسئله می‌افزاید: باید به شیوه‌ای از تبلیغات استفاده شود كه مغایر با مبلمان و المان‌های شهری نباشد. همچنین تبلیغات مشابه معمولا به شكلی طراحی می‌شود كه مانع دید مسافرانی كه داخل اتوبوس هستند، نباشد، چراكه برخی مسافران ترس از فضای بسته دارند.

 

گرانمایه‌پور با تأكید بر اینكه در ارائه تبلیغات اتوبوسی باید چند نكته را درنظر گرفت، می‌گوید: باید هارمونی تبلیغات با فضای اطراف هماهنگ بوده و در مبلمان شهری ایجاد اغتشاش نكند. ضمن اینكه نباید موجب حواس‌پرتی رانندگان شود. همچنین مخاطبان و رهگذران باید بتوانند به خوبی پیام را دیده و آن را دریافت كنند، اما سال‌هاست كه در این تبلیغات زیاده‌روی می‌شود چراكه درآمد خوبی دارد. این استاد دانشگاه با تأكید بر نظر درست شورای شهر درباره نپوشاندن شیشه‌های اتوبوس‌ها برای تبلیغات می‌افزاید: باید كارگروهی شكل بگیرد و دستورالعملی تهیه شود تا براساس شاخص‌هایی كه مطرح شد، تبلیغات برای فضاهای شهر و روی اتوبوس‌ها طراحی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha