سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

ساخت پلاسكوی جدید طی ماه‌های اخیر بارها به موضوعی چالشی تبدیل شده تا جایی كه تعدادی از كسبه قدیمی پلاسكوی قدیمی (ساختمانی كه 31دی‌ماه سال گذشته در آتش سوخت و فروریخت)، چندین بار نسبت به فراهم نشدن مقدمات كار برای شروع عملیات اجرایی معترض شده‌اند.

پلاسکوی جدید، منتظر پاسخ میراث فرهنگی

سلامت نیوز:«شهرداری منتظر پاسخ استعلام از میراث فرهنگی برای صدور مجوز دستور تهیه نقشه ساختمان پلاسکوی جدید است»؛ این خبر را شهردار منطقه ۱۲ در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد و گفت:

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: «بنیاد مستضعفان استان تهران درخواستی را برای دستور نقشه ساختمان پلاسكو به منطقه اعلام كرد. شهرداری نیز به‌دلیل قرارگیری ساختمان پلاسكو در حریم مدرسه ژاندارك كه یكی از آثار ملی به‌حساب می‌آید، استعلام از اداره‌كل میراث فرهنگی استان تهران را انجام داد اما تاكنون پاسخی از این بابت دریافت نكرده است.» به گفته پیمان حسین‌محسنی، پیگیری‌ها برای این منظور به سرعت ادامه دارد اما میراث نیز باید همكاری لازم را در این خصوص انجام دهد.

 

تا 7طبقه می‌توان ساخت

ساخت پلاسكوی جدید طی ماه‌های اخیر بارها به موضوعی چالشی تبدیل شده تا جایی كه تعدادی از كسبه قدیمی پلاسكوی قدیمی (ساختمانی كه 31دی‌ماه سال گذشته در آتش سوخت و فروریخت)، چندین بار نسبت به فراهم نشدن مقدمات كار برای شروع عملیات اجرایی معترض شده‌اند. این در حالی است كه تاكنون علل مختلفی دست به‌دست هم داده‌اند تا همچنان كلنگ احداث یك‌پلاسكوی نو به زمین نخورد؛

 

از ایراداتی كه دادستانی تهران می‌گیرد تا مشخص نشدن جزئیات كاری كه قرار است اجرا شود و احتمال آسیب دیدن بافت تاریخی منطقه. به همین منظور ابتدای هفته جاری، نشستی با حضور نماینده بنیاد مستضعفان، معاون دادستانی تهران و تعدادی از مدیران شهری در شهرداری منطقه12 برگزار شد تا آخرین موانع موجود بر سر راه تهیه نقشه پلاسكو بررسی شود. این‌طور كه پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه به همشهری گفت:

 

در جلسه، مدارك استعلام از میراث درخصوص مدرسه ژاندارك به همراه كلیسای مجاورش در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. به‌گفته وی، از سوی دیگر مستندات این امر نیز به معاون دادستانی داده شده است. وی با بیان اینكه بنیاد مستضعفان، پیگیر ساخت تمامی عرصه موجود در محل بوده، افزود:

 

«از این میزان نیز بخشی به‌صورت اعیان 5طبقه در نقطه شمالی مورد ادعای صاحبان سرقفلی آنجاست.» پیمان حسین‌محسنی در پاسخ به این سؤال كه آیا شهرداری روی ارتفاع مدنظر ساختمان ایراد گرفته یا نه نیز گفت: «ما ایرادی به ارتفاع نگرفته‌ایم و به‌نظرمان پلاسكوی جدید تا قابلیت ساخت 7طبقه را دارد ولی نمی‌توانیم چنین دستور نقشه‌ای را تا زمانی كه میراث فرهنگی شرایط موجود را تأیید نكرده، بدهیم.»

 

به گفته وی، همه این موارد به اطلاع مالكین برای پیگیری رسیده است. وی همچنین اعلام كرد كه با توجه به‌نظر شهرداری تهران برای تسریع در ساخت پلاسكو و اسكان سرقفلی‌داران پاساژ، مجوز آزمایشگاه مكانیكی خاك هفته گذشته برای مالك ساختمان صادر شده است.

 

فراخوان برای طراحی پلاسكوی جدید

طی یك ‌ماه و نیم اخیر كمپینی برای حمایت از ساخت پلاسكوی جدید با رعایت اصول تاریخی منطقه از سوی هنرمندان، شهرسازان و معماران تشكیل شده است. اعضای این كمپین به نام «پلاسكو را زنده نگه داریم» معتقدند كه نباید هربنایی جای گود پلاسكو احداث شود. حال خبر می‌رسد كه پس از طی مراحل قانونی برای صدور دستور تهیه نقشه،

 

معماران برجسته‌ای برای طراحی آن به میدان می‌آیند. به همین منظور فراخوانی هم داده شده تا زیر نظر پیروز حناچی، شهرساز و معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و چند شهرساز و معمار دیگر مسائل مرتبط پیگیری شود. طرح نهایی نیز با داوری مشخص خواهد شد. اما این موضوع زمانی محقق می‌شود كه كلیات امر ازجمله تعداد بلوك‌های مدنظر مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha