دبیر انجمن پیش‌گیری و درمان چاقی ایران تأکید کرد، باید عادت کنیم که ذائقه‌مان را به خوردن غذاهایی با شیرینی کم‌تر پیش ببریم، تا احتمال ابتلا به چاقی و در نهایت دیابت ناشی از آن کمتر شود.

خطر افزایش ابتلا به دیابت با عدم‌کنترل چاقی/ نوشابه‌های گازدار موجب افزایش اشتها و چاقی

سلامت نیوزدبیر انجمن پیش‌گیری و درمان چاقی ایران تأکید کرد، باید عادت کنیم که ذائقه‌مان را به خوردن غذاهایی با شیرینی کم‌تر پیش ببریم، تا احتمال ابتلا به چاقی و در نهایت دیابت ناشی از آن کمتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی، گفت: یکی از عوامل زمینه‌ساز بروز دیابت نوع 2 که شایع‌ترین نوع دیابت می‌باشد، چاقی است. هم‌چنین ما باید به این مسئله عادت کنیم ذائقه‌مان را به خوردن غذاهایی با شیرینی کمتر پیش ببریم، تا احتمال ابتلا به چاقی و در نهایت دیابت ناشی از آن کمتر شود.

وی افزود: با توجه به تغییر شکل زندگی بشری، قرن حاضر را از لحاظ بهداشتی، قرن اپیدمی دوقلوی چاقی و دیابت نام‌گذاری کردند؛ به این مفهوم که بشر با تغییر در شیوه زندگی روز به روز به میزان چاقی‌اش افزوده می‌شود.

متخصص بهداشت عمومی در ادامه گفت: هر چه میزان چاقی در افراد بیشتر باشد، احتمال بروز دیابت در آنها بیشتر خواهد شد یعنی انباشت چربی در بدن می‌تواند منجر به مقاومت افراد به هورمون انسولین شود و این مقاومت به هورمون انسولین باعث بروز دیابت در آنها می‌شود.

دبیر انجمن پیش‌گیری و درمان چاقی ایران، با اشاره به تأثیر نوشابه‌های رژیمی و قرص‌های بدون قند رژیمی افزود: عمدتاً‌ این‌ها از نوع مولکولی به نام آسپارتام می‌باشند که نوعی پروتئین است، مزه شیرین دارد و بدن ما هم قابلیت جذب آن را ندارد. به عبارت دیگر وقتی ادعا می‌شود که بدون کالری هستند واقعاً‌ به همین صورت است و خوردن آنها در میزان قند خون تأثیری نمی‌گذارد.

وی گفت: مصرف آب و نوشابه‌های گازدار موجب اتصاع معده و افزایش اشتها می‌شود، هم‌چنین می‌تواند زمینه‌ساز بروز چاقی باشد و به همین دلیل افراد از استفاده نوشابه‌های گازدار، هر قدر پرهیز کنند بهتر است.

هاشمی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد کودکان چاق نسبت به هم‌سن و سال‌های خود در آینده احتمال ابتلا به دیابت را بیش‌تر خواهند داشت و به همین دلیل این مسئله به عنوان یک مسئله مهم جهانی مطرح است، به این مفهوم که ما می‌گوییم اگر کسی مبتلا به چاقی باشد احتمال ابتلا به دیابت بیشتر است.

هاشمی با اشاره به سن ابتلای افراد به چاقی و دیابت گفت: افراد عمدتاً در سنین 30 تا 40 سالگی دچار چاقی می‌شوند و طی 10 تا 15 سال بعد از آن هم، عوارض دیابت مانند بیماری‌های قلبی گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود.

دبیر انجمن پیش‌گیری و درمان چاقی ایران گفت: اگر کودکی در سن حدود 7 سالگی به چاقی مبتلا است، در سن 20 سالگی مبتلا به دیابت شود، یعنی چاقی باعث می‌شود بروز دیابت در سنین پایین‌تری رخ دهد و به تبع آن عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری‌های قلبی، فشارخون، انواع سکته‌ها و نارسایی‌های کلیوی نیز در آن زودتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه افزود: به همین لحاظ می‌باشد که چاقی کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر از روند رو به توسعه چاقی کودکان جلوگیری نشود، در آینده بار سنگینی نه تنها بر دوش فرد بیمار و خانواده‌ها بلکه بر دوش نظام سلامت و اقتصاد کلان ما وارد خواهد شد.

هاشمی با اشاره به تغذیه مناسب برای افراد دیابتی گفت: تغذیه افراد دیابتی با افراد معمولی تفاوت زیادی ندارد، افراد دیابتی فقط باید در مصرف قندهای ساده مثل شیرینی‌جات، قند و شکر، انواع شکلات و آبنبات پرهیز داشته باشند همچنین خوردن میوه‌های شیرین مانند خربزه و انگور هم ممنوعیت مطلق ندارد و افراد دیابتی باید مواد قنددار را در الگوی درستی طبق نظر پزشک معالج مصرف کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha