شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 23003
سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه بیش از 60 درصد مردم كشور وزنشان بالاتر از حد طبیعی است، گفت: اضافه وزن موجب افزایش ریفلاكس ( ترش كردن و احساس سنگینی معده ) می شود.
 
رضا ملك زاده  در گفتگو با ایرنا افزود: چاقی از مهمترین علل ابتلا به ریفلاكس است و اگر هر فرد به‌طور متوسط حداقل هفته‌ای یك بار ترش كند، ریفلاكس دارد.

وی با بیان اینكه حالت تهوع صبحگاهی، سوزش سر جناغ‌سینه، احساس ترش كردن، احساس درد گلو، گیر كردن غذا در گلو از علایم ریفلاكس است، اظهار داشت: نوع مصرف مواد غذایی نیز در ابتلا به این بیماری تاثیر بسزایی دارد.

ملك زاده ادامه داد در گذشته موادغذایی‌ كه مردم مصرف می‌كردند، بسیار سالم‌تر و كم‌حجم‌تر بود اما اكنون، مصرف غذاهای سرخ‌كرده و حجیم، جایگزین غذاهای سنتی و سالم سابق شده است.
وی با بیان اینكه مواد افزودنی در غذاهای آماده كه همراه با سدیم و نیترات است در بروز ریفلاكس تاثیر دارد، گفت: احتمال ریفلاكس در افرادی كه از كودكی عادت به مصرف غذاهای آماده، چیپس، پفك، نوشابه‌های گازدار و سس دارند، در بزرگسالی بیشتر است.

ملك زاده درباره نقش استرس در بروز ریفلاكس اظهار داشت:افرادی كه مضطرب هستند و استرس دارند، روده هایشان تحریك‌پذیر است كه این امر موجب بروز ریفلاكس می شود.

وی به این افراد توصیه كرد تمرین كنند تا قدرت تحمل و بردباری شان افزایش یابد.

ملك زاده، پرهیز از خوردن غذاهای شور، ترش ، تند و چرب را در درمان ریفلاكس موثر خواند و گفت :اگر فرد مبتلا به ریفلاكس، رژیم غذایی را رعایت نكند، ریفلاكس تا آخر عمر با وی همراه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha