عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اجرای قانون كنترل دخانیات باید مانند پرونده سعادت‌آباد قاطعیت و سرعت در انجام داشته باشد و با وضعیت فعلی كه نظارت مجلس ضعیف است نمی‌توان كاری از پیش برد.

به گزارش سلامت نیوز علی‌اكبر كائیدی در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت اجرای قانون كنترل دخانیات كه بیش از 3 سال است تصویب شده است اظهار داشت: در این زمینه مشكلی كه وجود دارد نقص قانون نیست بلكه قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود.

وی افزود: اگر قانون كنترل دخانیات به درستی اجرا می‌شد تاثیرات زیادی در كاهش مصرف دخانیات در كشور را شاهد بودیم اما متاسفانه این قانون به طور كامل اجرا نشده است و البته برخی از بندهای آن دست نخورده باقی مانده است.

كائیدی تصریح كرد: به عنوان مثال قانون هدفمند كردن یارانه‌ها با نظارت مجلس و عملكرد مناسب دولت به درستی در حال انجام است اما در خصوص قانون كنترل دخانیات در اجرا مشكل داریم.

وی اضافه كرد:‌ به عنوان مثال در یكی از بندهای این قانون آمده است كه مصرف دخانیات در فضای آزاد و اماكن عمومی ممنوع است چرا كه فردی كه دود سیگار را استشمام می‌كند ضرر بیشتری نسبت به كسی كه آن را مصرف می‌كند می‌بیند اما متأسفانه دیده می‌شود این بند از قانون اصلاً اجرا نمی‌شود.

نماینده مردم ملاوی و پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: بند عدم فروش سیگار به افراد زیر 18 سال هم اصلاً اجرا نشده است و باید در نظر داشت كه قانون را نمی‌شود با عطوفت و تعامل اجرا كرد.

وی اضافه كرد:‌ به عنوان مثال بعد از ماجرای سعادت‌آباد دو ماهه حكم اعدام صادر و اجرا شد این قاطعیت در برخورد با یك ناهنجاری اجتماعی عبرتی برای همگان بود. در مورد قانون كنترل دخانیات هم اگر از 100 نفر متخلف با 10 نفر این گونه برخورد شود مشكلات حل می‌شود.

كائیدی خاطرنشان كرد: اجرای قانون كنترل دخانیات در كشور یك موضوع فرابخشی است اما متأسفانه در كشور ما مشكل اساسی این است كه هیچ كس وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و نماینده مجلس هم كار قوه قضاییه می‌كند و هم كار قوه اجرایی.

وی اضافه كرد: ضعف در اجرای قانون كنترل دخانیات به مجلس برمی‌گردد چرا كه نظارت ندارد و مجلس باید به صورت تحكمی با عدم اجرای این قانون برخورد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha