عضو انجمن نفرولوژی ایران گفت: استفاده كم از نمك و چربی‌های اشباع‌شده مانند سس مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است.

به گزارش سلامت نیوز  عضو انجمن نفرولوژی ایران گفت: استفاده كم از نمك و چربی‌های اشباع‌شده مانند سس مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است.

جلال آزمندیان در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه نارسایی كلیه از كم كاری كلیه تا از كار افتادگی كلیه را شامل می‌شود و 5 مرحله دارد اظهار داشت:علل زیادی موجب ابتلا به این عارضه می‌شود كه از جمله آن می‌توان به فشار خون، سنگ‌های كلیوی، عفونت‌ها، بیماری‌های مادرزادی و گلومرونفریت كه بر خلاف حالت عادی در آن پروتئین از كلیه دفع می‌شود اشاره كرد.

وی با بیان اینكه كه شایع‌ترین علت ابتلا به نارسایی كلیه دیابت است افزود: در مرحله آخر درمان این عارضه فرد باید یا پیوند كلیه شود یا همودیالیز صورت گیرد یا دیالیز شكمی.

آزمندیان در پاسخ به این پرسش كه آیا میزان ابتلا به این عارضه در حال حاضر در كشور بیشتر شده است یا نه تصریح كرد: مسلم است كه در حال حاضر این بیماری بیشتر پیدا می‌شود چرا كه می‌توان با یك آزمایش ساده این موضوع را فهمید.

وی گفت: در این بین رژیم‌های غذایی هم مؤثر هستند كه البته این رژیم بعد از ابتلا به نارسایی كلیه جایگاه مهمتری پیدا می‌كند اما به طور كلی مصرف نمك، چربی‌های اشباع‌شده و زندگی ماشینی، عدم تحرك، استرس‌های محیطی و تدخین موجب ابتلا به این عارضه می‌شود.

وی تصریح كرد: بیماران در صورت ابتلا به این عارضه باید از فست‌فودها و مواد كنسرو شده كه مواد افزودنی‌ دارند پرهیز كنند.

این متخصص نفرولوژی تصریح كرد: به طور كلی استفاده كم از نمك و استفاده بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات كم چرب و در نهایت داشتن ورزش منظم و پرهیز از بسیاری از عادت‌های بد از جمله مصرف سیگار برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha