مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت گفت: به طور قطع همه بیمارستان‌های خصوصی در حال حاضر ضررده هستند و با اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها و افزایش هزینه حامل‌های انرژی هزینه این بیمارستان‌ها بیشتر هم می‌شود.

سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت گفت: به طور قطع همه بیمارستان‌های خصوصی در حال حاضر ضررده هستند و با اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها و افزایش هزینه حامل‌های انرژی هزینه این بیمارستان‌ها بیشتر هم می‌شود.

سیدمحمود طباطبایی در گفت‌وگو با فارس درباره تأثیر قانون هدفمند‌كردن یارانه‌ها بر هزینه‌های مراكز درمانی خصوصی اظهار داشت: آنچه مسلم است این است كه هزینه تمام‌شده درمان در بخش خصوصی به عنوان یك بنگاه خصوصی با پارامترهایی كه وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشكی تعیین كرده‌اند مشخص می‌شود كه یكی از این پارامترها پرداخت حقوق و دستمزد است كه طبق قانون كار باید سالانه افزایش یابد.

استاد تمام جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: قسمت دوم هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌های جاری است كه شامل مواد غذایی، مواد مصرفی و هزینه حامل‌های انرژی می‌شود.

طباطبایی با بیان اینكه محل درآمد بیمارستان‌های خصوصی از بیماران است گفت: بیمارستان‌ها مكلف به رعایت تعرفه‌های مشخص‌شده طبق دستورالعمل وزارت بهداشت هستند و باید این نكته را در نظر داشت كه به طور قطع در شرایط فعلی بین درآمد و هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی تعادل وجود ندارد و همه این بیمارستان‌ها ضررده هستند.

وی ادامه داد: تامین هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی در حال حاضر به كمك پزشكانی است كه در این بیمارستان‌ها فعالیت می‌كنند و این موضوع را همه مسئولان وزارت بهداشت می‌دانند.

طباطبایی با بیان اینكه دلیل این امر عدم واقعی‌بودن تعرفه‌هاست یادآور شد: مسیر فعلی تعیین تعرفه‌ها نمی‌تواند تامین‌كننده همه نیازهای بیمارستان‌ها باشد لذا می‌بینیم وزارت بهداشت از عمده‌ترین وزارتخانه‌هایی است كه هر سال با كسری بودجه مواجه است و علت آن نبودن تعادل بین تعرفه و هزینه است.

رئیس بیمارستان مهراد ادامه داد:‌ حال با وجود اینكه هزینه درمان سنگین است هرگونه تغییری در این مجموعه باید بسیار هوشمندانه باشد و برای اجرای قانون هدفمند‌كردن یارانه‌ها كه افزایش هزینه‌ برای بیمارستان‌ها در پی خواهد داشت باید بستر لازم فراهم شود.

وی گفت: تا امروز در آن بخشی كه مطمئن هستیم حتماً این قانون تاثیرگذار است بحث حامل‌‌های انرژی، مواد غذایی و مواد مصرفی است كه با درصدی افزایش همراه است.

طباطبایی گفت: در شرایط فعلی برخی شركت‌ها تمایلی به ارائه مواد مصرفی تولیدی خود به بیمارستان‌ها ندارند و نگران آینده هستند. لذا اگر قرار باشد هر تولیدكننده هزینه نهایی تولیدش را بالا ببرد و قیمت تمام شده‌اش افزایش یابد باید انتظار داشت بار هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بالا رود.

وی اضافه كرد: چند روز گذشته با روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران و معاونت درمان وزارت بهداشت جلسه‌ای داشتیم كه همه روسای بیمارستان‌های خصوصی متعهد شدند تا پایان سال افزایش تعرفه‌ نداشته باشند اما باید در نظر داشت این توان محدودیت‌هایی هم دارد.

طباطبایی یادآور شد: در حال حاضر متوسط قیمت هر كدام از واحدهای درمانی و میزان هزینه‌های بیمارستان در بخش‌های بیمارستانی طی 9 ماه گذشته را حساب كرده‌ایم. به عنوان مثال برای 5 ماه گذشته متوسط هزینه برق برای هر كیلووات 30 تومان بوده است كه اگر قرار باشد به 45 تومان افزایش یابد این افزایش 30 تا 35 درصد بالا رفته است و طبیعتاً قیمت گاز و آب هم بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: برخی هزینه‌های بیمارستان غیرقابل اجتناب است و در اختیار ما نیست به عنوان مثال ما نمی‌توانیم چراغ‌های اتاق عمل را خاموش كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha