سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 230991

راهکارها در زمینه کاهش آلودگی هوا در حوزه‌های مختلف هستند و یکی از آنها حوزه وسایل نقلیه است. ورود وسایل نقلیه به حوزه شهر باید تا حد امکان کاهش یابد. این موضوع به ویژه در مورد وسایل نقلیه فرسوده و آلوده‌کننده هوا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

امروز هم دیر است آلودگی را دریابید

سلامت نیوز-*داوود محمدی: آلودگی هوای تهران مساله‌ای جدی برای این شهر است و متاسفانه هر روز بدتر می‌شود. در فصول‌سرد سال شاهد آلودگی گسترده هوا در تهران و عدم بارش باران و برف و وزش باد در سطح شهر هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بنابراین وضعیت آلودگی‌هوا مشکلی اساسی و بنیادی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. مجلس طی مذاکراتی با مسئولان مربوطه دائما تذکرات لازم در این مورد را به آنها می‌دهد. همچنین در جلسه‌ای با استاندار تهران برمساله آلودگی‌هوا و لزوم انجام اقداماتی برای حل آن تاکید شد. مساله آلودگی‌هوای تهران در شورای مربوطه در حال پیگیری و بررسی است.

معتقدیم کمیته پیگیری این مساله باید مدام جلسات خود را برگزار کنند، زیرا مساله آلودگی‌هوا با گذشت زمان جدی‌تر می‌شود، اما به نظر برای مسئولان مربوطه عادی شده و آنها این مساله را برای شهر قابل پذیرش می‌دانند و در ارتباط با حل آن اقدام جدی انجام نمی‌دهند. آنها اعتقاد دارند باید با این موضوع کنار بیاییم در حالی که این آلودگی مردم این شهر را به بیماری‌های متعدد مبتلا می‌کند و از عمر آنها می‌کاهد. خطر جدی است. عمر شهروندان به صورت مداوم و به دلیل این آلودگی کاهش پیدا می‌کند. روزانه شهروندان زیادی به بیماری‌های مهلکی مانند بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و یکی از عوامل ابتلا به این بیماری مساله آلودگی هواست. بنابراین اعضای کمیته مربوطه باید با تمام وجود وضعیت موجود را بررسی و راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی را پیدا کنند.

راهکاری که مدام فراموش می‌شود

راهکارها در زمینه کاهش آلودگی هوا در حوزه‌های مختلف هستند و یکی از آنها حوزه وسایل نقلیه است. ورود وسایل نقلیه به حوزه شهر باید تا حد امکان کاهش یابد. این موضوع به ویژه در مورد وسایل نقلیه فرسوده و آلوده‌کننده هوا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ناوگان حمل و نقل عمومی شهر باید گسترش پیدا کند و تجهیز شود. هیچ‌ایرادی ندارد برای حل معضل آلودگی هوا در زمینه تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر مانع ایجاد کنیم، اما با این همه، همواره در زمینه ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای شخصی نگرانی وجود دارد. اگر ناوگان وسایل نقلیه عمومی را تجهیز کنیم و گسترش دهیم این موانع و محدودیت‌ها مشکل کلانی در تردد شهروندان ایجاد نمی‌کند. بسیاری از وسایل نقلیه ترددکننده ضرورتی برای حضور در سطح شهر ندارند و رانندگان آنها می‌توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و بدون هیچ‌گونه مشکل فعالیت مد نظر خود را در سطح شهر انجام ‌دهند. بنابراین ایجاد محدودیت ترافیکی و تردد وسایل نقلیه امری ضروری در سطح شهر تهران است و مشکل قانونی در این مورد وجود ندارد. سوخت مورد استفاده در خودروها نیز از موارد دیگری است که به مساله آلودگی هوا دامن می‌زند که باید مجدد به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و اگر از بابت میزان آلایندگی و صدمات زیست‌محیطی ناشی از احتراق آنها مشکلی وجود دارد، به سرعت مرتفع شود.

کارخانجات تولیدی را دور کنید

بنگاه‌ها و موسسات تولیدی یکی از موضوعات مهم در زمینه آلودگی‌ هوای تهران هستند. این موسسات و کارخانجات تولیدی آلودگی هوای زیادی برای تهران ایجاد می‌کنند. اکثر آنها در مجاورت شهر تهران ساخته شده‌اند و ناخواسته به گسترش آلودگی هوا کمک می‌کنند. نقش آنها در افزایش میزان آلودگی هوای تهران محرز شده است، بنابراین به هر نحو باید از فعالیت آنها جلوگیری و این موسسات به خارج از محدوده جغرافیایی شهر تهران منتقل شوند. سود و زیان وجود این شرکت‌ها در مجاورت شهر باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. این شرکت‌ها از نظر اقتصادی برای تهران و ایران سودآوری دارند و نمی‌توان سود تزریق شده به اقتصاد را توسط آنها نادیده گرفت، اما باید با به کارگیری راه‌حل‌های جهادی و به سرعت مشکلات کنونی فعالیت آنها را حل کرد. سال‌ها کار اجرایی در سطح فرمانداری و استانداری به من نشان داده اگر اراده کافی برای حل مشکلات داشته باشیم بسیاری از مسائل کنونی شهر تهران از جمله آلودگی هوا را می‌توان با راه‌حل‌های انقلابی و جهادی حل کرد. آلودگی هوای تهران مساله‌ای ملی است، تهران پایتخت کشور است و بنابراین نباید نگاه مسئولان به تهران نگاهی به پهنه جغرافیایی این شهر باشد، بلکه باید نگاه ملی به شهر تهران داشته باشیم.

هجوم گسترده مردم به شهر

در تهران به مسکن‌سازی توجه ویژه شده که سبب هجوم گسترده مردم به این شهر می‌شود. در واقع هجوم گسترده مردم به بهانه امکان سکونت در این شهر از موضوعات جدی و بحران آفرین است. افزایش مهاجرت به پایتخت ایران در واقع نشان‌دهنده آن است که در حل مشکلات اقتصادی در سایر نقاط کشور با بحران‌های جدی مواجهیم. اشتغال در نقاط مختلف ایران یک معضل جدی است که در اکثر موارد مردم را به مهاجرت به تهران تشویق می‌کند. افراد زیادی به منظور اشتغال به تهران مهاجرت می‌کنند که باید به این معضل توجه ویژه داشت. مساله تهران از آن نظر ملی است که مسائل و مشکلات اقتصادی در سایر استان‌های ایران زمینه‌ای را برای مهاجرت افراد به این شهر فراهم می‌کند و افراد به بهانه‌های مختلف به تهران مراجعه یا قصد سکونت در آن را پیدا می‌کنند. بنابراین باید در سطوح استانی مشکلات شهروندان را مرتفع کنیم تا آنها به ناچار به تهران مهاجرت نکنند. بر اساس آمار مسکن در تهران به اندازه کافی موجود است، اما این شهر از مشکلات متعددی مانند آلودگی هوا و محیط‌زیست، بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی، انواع آسیب‌های‌اجتماعی و... رنج می‌برد که باید در رفع این مشکلات کوشا باشیم. مساله تهران، مساله‌ای سیاسی و بنیادی است که مسئولان باید نسبت به حل آن اقدام کنند.

مردم، مردم و مردم

هیچ کاری در این کشور قابلیت اجرا ندارد مگر آنکه مردم در صحنه حضور داشته باشند. همکاری همه ‌جانبه مردم در زمینه حل مشکلات باید از سوی مسئولان از آنها طلب شود، زمینه این همکاری وجود دموکراسی است و اگر اطمینان در مردم ایجاد شود آنها به صحنه می‌آیند. مردم باید بدانند مشکلات در هر حوزه بدون همکاری و همیاری آنها قابل حل نیست و مدیران باید متوجه شوند تنها با همکاری مردم مشکلات حل می‌شوند. بنابراین بدون ایجاد ترس و تشویش اذهان‌عمومی باید مشکلات را به صورت شفاف برای مردم بازگو کنیم. کشور زمانی مشکلات خود را حل می‌کند که مانند اوایل انقلاب مردم همکاری موثر در حل مشکلات داشته باشند. برای مثال عمده مشکلات در زلزله کرمانشاه با حضور مردم حل شد، زیرا مردم با تمام وجود و اعتقاد حضور یافته و بسیاری از مشکلات زلزله‌زدگان را حل کردند.

*نماینده مردم تهران در مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha