تالاب فریدونکنار جذابیتی خاص برای پرندگان دارد، اما این زیستگاه طبیعی در شمال کشور به قتلگاه گونه هایی بدل شده که از سر غریزه برای زمستان گذرانی به آن وارد می شوند.

سلامت نیوز: تالاب فریدونکنار جذابیتی خاص برای پرندگان دارد، اما این زیستگاه طبیعی در شمال کشور به قتلگاه گونه هایی بدل شده که از سر غریزه برای زمستان گذرانی به آن وارد می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، برخورداری از شرایط آب و هوایی خاص، کشورمان را از تنوع گونه ای زیستی زیادی برخوردار کرده است.
تاکنون 9 هزار و 700 گونه پرنده در جهان شناسایی شده است؛ سهم کشور ما از آن به 520 گونه می رسد که تقریبا برابر با کل پرندگان ساکن اروپا است، علاوه بر این، ایران سالانه پذیرای تعداد زیادی پرنده از نقاط مختلف جهان است که برای زمستان گذرانی وارد تالاب ها و زیستگاه های طبیعی آن می شوند.
یکی از این زیستگاه ها، تالاب فریدونکنار در استان مازندران چند سالی است به علت زیاده خواهی سودجویان به دره مرگ پرندگان مهاجر تبدیل شده است، پرندگانی که برای زمستان گذرانی وارد آن می شوند اما در سیاه چاله های تورهای هوایی، گذر و یا کرست گرفتار می شوند.
دوما روش سنتی مورد استفاده شکارچیان است و سازمان محیط زیست نیز مجوز آن را صادر می کند. صیادان در این روش تعدادی اردک را پرورش می دهند، سپس در فصل مهاجرت در مکانی کمین می کنند و اردک ها را به نوبت پرواز می دهند تا این پرندگان براساس آموزش های قبلی در نقطه ای از پیش تعیین شده فرود آیند؛ پرندگان مهاجر با مشاهده تجمع تعدادی پرنده در یک مکان، به گمان وجود غذا فرود می آیند و گرفتار تور صیادان می شوند.
اما روش دوما کفاف زیاده خواهی ها را نمی دهد و به همین خاطر چادرهای مرگ با تورهای هوایی که گاهی تا 200 متر ارتفاع دارد، برپا می شود؛ روشی غیرقانونی که به احتمال قریب به یقین تا چند سال آینده نسل این پرندگان را منقرض خواهد کرد.
علی تیموری مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با توجه به اهمیت موضوع شکار غیر مجاز پرندگان در فریدونکنار با هدف تاکید بر همکاری جمعی نهادها، سازمان محیط زیست مکاتباتی با وزیر کشور و دادستان کل کشور داشته تا برای رفع این مشکل همت جمعی میان مسوولان استان ، قوه قضاییه و استانداری ایجاد شود.
وی افزود: امسال به علت بحث آنفلوانزای حاد پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی صادر نکرده، اما بازار خرید و فروش غیر مجاز پرندگان همچنان فعال است .
وی با تاکید بر تلاش برای جلب همکاری دستگاه های دیگر گفت: بر این اساس اوایل هفته جاری جلسه ای با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل محیط زیست استان مازندران و نیروی انتظامی استان داشتیم که برای جمع آوری بسترهای غیرقانونی شکار پرندگان قول همکاری دادند.
تیموری ادامه داد: مسوولان در این جلسه بر انجام کارهای فرهنگی و توجیه مردم تاکید داشتند در حالی که سازمان محیط زیست این کار را انجام داده و اکنون دیگر کار از این مرحله گذشته است.
مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فرمانده نیروی انتطامی استان قول همکاری داد و اعلام کرد هر کاری در توانشان باشد، انجام می دهند. همچنین در جلسه ای که با استاندار مازندران داشتیم با قاطعیت دستور برخورد با افراد متخلفی را که در سطح استان به ویژه فریدونکنار اقدام به شکار و صید پرندگان مهاجر می کنند، صادر کرد.
وی افزود: تاکید شد که افزون بر مراوده با مردم، با افراد سودجویان و متخلفان از قانون هم برخورد شود و در این راه نیروی انتظامی به محیط بانان کمک خواهد کرد.
به گفته تیموری، صیادانی که عضو تعاونی هستند و به روش سنتی ( دوما) صید می کنند، مشکلی بابت دریافت مجوز از محیط زیست ندارند.
وی اظهار کرد: امروزه شرایط تغییر کرده و افراد به هر روشی که بخواهند از جمله روش های پرخطر برپایی تورهای هوایی، کرست و گذر که از این طریق بیش از 90 درصد از پرندگان در هوا و زمین صید می شوند، اقدام به شکار می کنند.
تیموری درباره روش گذر توضیح داد: در این روش افراد سودجو اقدام به نصب تور در محل گذر پرندگان می کنند و از این طریق آنها گرفتار می شوند.
وی ادامه داد: در روش کرست، پرندگان پس از فرود روی زمین به حوضچه هایی هدایت می شوند که مسیر آن به صورت زیکزاک است و وقتی داخل شوند دیگر نمی توانند برگردند و تمام آنها در آن دالان های پیچ در پیچ گرفتار می شوند.
تیموری ادامه داد: بدترین روش همان تورهای هوایی است که تعداد زیادی از پرندگان را صید می کند، در واقع تمام پرندگان اعم از گونه های در معرض خطر انقراض، گونه های عادی، قابل شکار و غیر قابل شکار در این تورها گرفتار می شوند و اگر ادامه یابد بسیاری از گونه هایی هم که اکنون در معرض تهدید نیستند، چهار تا پنج سال آینده جزو گونه های در خطر انقراض خواهند شد و گونه های در خطر انقراض نیز به طور کامل از بین می روند.
وی جلسه اخیر با مسوولان استانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: استاندار مازندران به دلیل سوابقی که در وزارت دفاع دارد، بحران های کشور را خوب می شناسد. در حوزه محیط زیست نیز شناخت کامل دارد به همین دلیل نگاه بسیار مثبتی نسبت به این موضوع داشت و بر برقراری ارتباط و همکاری در چارچوب مقررات و کمک های نیروی انتظامی، دادستانی و فرمانداری با هدف برطرف کردن این مشکل در استان و برخورد قانونی با افراد متخلف تاکید فراوانی داشت.
وی اظهار کرد: ماموران سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل می کنند اما در بعضی از مناطق مانند فریدونکنار به دلیل مسائل اجتماعی و خاص آن نیاز به همیاری تمام افراد و مسوولان شهرستانی و استانی است تا بتوان قانون را اعمال کرد.
مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات صورت گرفته برای جمع آوری تورهای هوایی، گفت: برای جمع آوری تورهای هوایی امسال هنوز اقدامی صورت نگرفته اما با برگزاری این جلسات امیدواریم استانداری و نیروی انتظامی برای اجرای قوانین و مقررات و جلوگیری از تخلفات شکار و صید به کمک ماموران محیط زیست بیایند و سودجویان را تحویل مراجع قضایی دهند که جمع آوری تورهای هوایی نیز بخشی از این همکاری خواهد بود.
وی تاکید کرد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست ساماندهی تالاب فریدونکنار و ایجاد فضایی امن برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است از این رو از تمام توان و ظرفیت قانونی خود استفاده می کند که یکی از این روش ها صدور مجوز رایگان برای شکار به روش سنتی دوما برای افرادی است که با سازمان محیط زیست همکاری و روش های پرخطر مانند تورهای هوایی و یا گذر را جمع آوری کرده اند.
وی درباره این که آیا برچیدن بازار خرید و فروش غیر مجاز پرندگان هم جزو اقدامات مشترک در منطقه است، گفت: افراد سودجو در منطقه زیاد نیستند بنابراین با یک عزم جدی و همکاری جمعی می توان بساط آنها را برچید و وقتی مشکل از ریشه برطرف شود قطعا بازار غیرمجاز خرید و فروش نیز جمع می شود؛ اما اگر در شرایط فعلی اقدام به برچیدن بازار شود، فروش زیرزمینی و یا در منازل رونق می گیرد.
مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برطرف کردن این مشکل نیاز به همکاری مردم محلی و نهادها و سازمان ها دارد بنابراین می توان با شکل گیری این حلقه به رفع آن در منطه امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha