جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه حدود 10 درصد از کل مردان واریکوسل دارند، گفت: با مراجعه زودهنگام به پزشک پشگیری از مشکلات احتمالی واریکوسل امکان پذیر است.

10 درصد از کل مردان درگیر بیماری واریکوسل

سلامت نیوز:جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه حدود 10 درصد از کل مردان واریکوسل دارند، گفت: با مراجعه زودهنگام به پزشک پشگیری از مشکلات احتمالی واریکوسل امکان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سلمان اسلامی، جراح کلیه و مجاری ادراری ، در ارتباط با مشکل واریکوسل اظهارداشت: واریکوسل ممکن است باعث درد، آتروفی بیضه (کوچک شدن) یا ناباروری مردان شود که در این حالت برخی از مردان مبتلا به واریکوسل هنگام ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی یا در هنگام ورزش دچار بیضه درد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه درد ممکن است به صورت یک درد مبهم یا احساس سنگینی باشد و این ناراحتی اغلب با دراز کشیدن برطرف می‌شود، افزود: تقریبا 10 درصد از کل مردان واریکوسل دارند و این درحالی است که بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه ای ندارند.

جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: اغلب مبتلایان به واریکوسل، در طول یک معاینه ی معمول توسط پزشک متوجه ابتلا به این عارضه می شوند. هنگامی که علائم رخ می دهند، رگ‌های بزرگ شده در کیسه بیضه اغلب می توانند قابل لمس یا مشاهده شوند و بیضه ممکن است در سمت واریکوسل کوچکتر باشد.

اسلامی گفت: در میان زوج های نابارور، میزان واریکوسل به 40 درصد افزایش می‌یابد. همچنین این مشکل بالاترین میزان وقوع آن در مردان 15 تا 35 ساله است.

وی بیان اینکه ناباروری مردان با واریکوسل مرتبط است، گفت: رگ‌های مسدود شده و متورم در اطراف بیضه‌ها با افزایش درجه حرارت در کیسه بیضه و کاهش تولید اسپرم سبب ناباروری می‌شود. همچنین کاهش تعداد و تحرک اسپرم و افزایش تعداد اسپرم های ناقص با واریکوسل مرتبط هستند.

جراح کلیه و مجاری ادراری با تأکید بر اینکه واریکوسل ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد، در خصوص نشانه های ابتلا به این عارضه گفت: وجود یک برجستگی در یکی از بیضه ها یا تورم در کیسه بیضه از علایم واریکوسل است. همچنین ممکن است رگ‌های کرم مانندی به صورت بسیار متورم یا پیچ خورده در کیسه بیضه مشاهده شود. تشخیص واریکوسل از طریق یک معاینه فیزیکی یا تشخیصی نسبتا ساده است.

وی گفت: ترمیم واریکوسل بهترین فرصت را برای بهبودی فراهم می کند. در گذشته، عمل جراحی تنها گزینه درمان واریکوسل بود. امروزه مردان بین جراحی و روش با حداقل تهاجم آمبولیزاسیون واریکوسل حق انتخاب دارند.

اسلامی خاطر نشان کرد: اگر واریکوسل به مدت طولانی درمان نشود، دردی که در مراحل ابتدایی بیماری خفیف است، بدتر میشود. بیمار شروع به احساس کشیده شدن در ناحیه کشاله ران می کند.

جراح کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: درد معمولاً در صبح کمتر است، اما به تدریج بدتر و درد هنگام عصر غیر قابل تحمل میشود. این درد موجب ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره می شود. بیمار به طور مداوم از وجود درد آگاه است و این موضوع می تواند گاهی اوقات بسیار استرس زا باشد.

وی با اشاره به اینکه واریکوسل طولانی مدت منجر به کاهش میزان هورمون های جنسی تستوسترون در بیماران می شود گفت: کاهش میزان تستوسترون منجر به کمبود آندروژن در بدن میشود. متعاقب آن کاهش شدت علائم جنسی ثانویه بروز می کند. این مشکل منجر به کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی بیمار نیز می شود.

اسلامی در پایان با تأکید بر اهمیت مراجعه زود هنگام به متخصص برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ابتلا به واریکوسل گفت: آتروفی بیضه، کاهش تولید اسپرم، بزرگی پروستات و تغییرات زیبایی در اندام‌های تناسلی از مشکلات احتمالی ابتلا به واریکوسل است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha