استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران یكی از بزرگترین دارندگان منابع عظیم گاز طبیعی است و باید از گاز طبیعی بهترین استفاده را به ویژه در جهت كاهش آلودگی هوا و محیط زیست ببریم.

استفاده از گاز طبیعی، راهی موثر برای كاهش آلودگی هوا
سلامت نیوز : استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران یكی از بزرگترین دارندگان منابع عظیم گاز طبیعی است و باید از گاز طبیعی بهترین استفاده را به ویژه در جهت كاهش آلودگی هوا و محیط زیست ببریم.

دكتر سعید متصدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه آلودگی هوا به ویژه در تهران یك مساله بغرنجی است كه خود ما به دلایل مختلف آن را بغرنج كرده‌ایم گفت: اصولا زندگی شهر نشینی با آلودگی هوا همراه است چرا كه هر كجا سوخت مصرف شود قاعدتا آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در تولید آلودگی نكته قابل توجه این است كه باید این آلودگی كاهش یابد و آنچه كه در شهر تهران با آن مواجهیم عدم وجود برنامه برای آلودگی هواست.

به گفته این استاد دانشگاه در هیچ كجای دنیا كاهش آلودگی هوا بدون برنامه نبوده و برخوردهای مقطعی و زمانی كه در اثر بالا رفتن آلودگی وضعیت نامساعد جوی ایجاد می شود كه كانون توجه چند روزه به آن شده و مجدد به فراموشی سپرده می شود نمی تواند برنامه منسجم و قابل قبولی باشد و در هیچ جای دنیا این شیوه پاسخ نداده است.

وی تاكید كرد: نكته اساسی در كاهش آلودگی هوا شهر تهران و كنترل آلودگی هوا بحث داشتن برنامه است، لذا تا زمانی كه برنامه وجود نداشته باشد هیچ كنترل و كاهشی هم اتفاق نخواهد افتاد و موضوعاتی چون تغییرات سوختی،‌شرایط جوی و استاندارد نبودن سوختها در مقطعی از زمان این مساله را تشدید می كند.

متصدی تصریح كرد: شهر تهران برنامه داشت و به اعتقاد من در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای كنترل كیفیت هوا ندارد چرا كه برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران در سال 1379 نوشته شده و قرار بود تا امسال به نتیجه مطلوبی برسیم، این در حالیست كه این برنامه جامع تنها در سالهای اولیه اجرا شد و متاسفانه حدود 6 سالی است كه اجرا نمی‌شود و زمان آن نیز به پایان رسیده است.

این كارشناس با بیان اینكه برنامه موجود نه به روز است و نه قابلیت اجرا شدن را دارد افزود: برنامه ای كه ده سال پیش تدوین شده در شرایط فعلی پاسخگوی نیازهای شهر تهران نیست لذا ابتدا باید برنامه جامعی نوشته شود و بر اساس طبقه بندیهای صورت گرفته در یك بازه زمانی مشخص به نتیجه‌ای برسیم.

وی با اشاره به جایگزینی سوخت پاك به جای سوخت‌های آلوده گفت: یكی از مسایلی كه بعنوان یك استراتژی در كاهش آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد كاهش میزان تولید آلودگی است و یكی از پیشنهاد ات در ارتباط با فلسفه كاهش آلودگی هوا تقییر از سوختهای آلوده به سوختهای پاك است.

وی ادامه داد: زندگی شهری و دنیای امروز با خودرو گره خورده و بعنوان یكی از فاكتورهای رفاهی محسوب می شود لذا قابل حذف از زندگی شهری و دنیای بشر امروز نیست. در این شرایط باید از سوختهایی استفاده شود كه پاك هستند و هوا و محیط زیست را آلوده نمی‌كنند ضمن انكه میزان مصرف سوخت آنها نسبت به پیمایشی كه دارند كمتر باشد البته استفاده از حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ یكی از راهكارهای كاهش آلودگی هواست.

وی گفت:‌ در تغییر سوخت‌ها یكی از بهترین سوخت‌های امروز در كشور ما گاز CNG است چرا كه ایران منابع عظیم گاز طبیعی را دارد و از نظر اقتصادی در كل دنیا این سوخت به لحاظ ارزان بودن بسیار مقرون به صرفه است و از همه مهمتر این سوخت نسبت به بنزین و گازوئیل یك سوخت پاك محسوب می‌شود ضمن آنكه تكنولوژی آن را هم در ایران داریم و نیاز به ورود تكنولوژی آن نیست.

وی با تاكید بر اینكه ایران باید به سمت استفاده از گاز بعنوان یك سوخت پاك در خودرو برود تصریح كرد: برخی اذعان می‌كنند كه دنیا به این سمت نرفته در حالی كه پاسخ آن روشن است چرا كه بسیاری از كشورها از داشتن این منبع عظیم محروم هستند اما كشور ما یكی از بزرگترین دارندگان منابع عظیم گاز طبیعی است. لذا امروز باید از گاز طبیعی بهترین استفاده را به ویژه در جهت كاهش آلودگی هوا و محیط زیست ببریم.

سوخت گاز طبیعی بعنوان یكی از بهترین راهكارهای كاهش آلودگی هوا در ایران است

وی همچنین با اشاره به استاندارد كردن سوختها نیز گفت: هر خودرویی در زمان تولید با مشخصات صنعتی تولید می‌شود كه یكی از این مشخصه‌های آن تعیین میزان آلایندگی است كه از این خودرو منتشر می‌شود خودرو یك مجموعه‌ای است كه سوخت می‌سوزاند لذا تا حدودی می‌توان خودروهایی تولید كرد كه اگر میزان آلایندگی آن كاهش یابد اما مساله مهم سوخت خودرو است كه اگر استاندارد و مطابق با نرمهای بین المللی نباشد این سوخت در بهترین خودروها نیز تولید آلودگی خواهد كرد.

وی ادامه داد: همانگونه كه خودرو باید استاندارد آلودگی را داشته باشد خود سوخت نیز باید از استانداردهای آلودگی را داشته باشد. سوخت مطلوب در خودروی مطلوب مساوی با كاهش آلودگی هوا است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش مرگ و میرهای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا به ایسنا گفت: ما حق نداریم كه بگوییم كه انسانها می‌میرند چراكه خلاف اصول انسانی است در شهری مثل تهران به سادگی به خاطر مساله آلودگی هوا انسانها جان خود را از دست می‌دهند.

متصدی یادآور شد: در هیچ نقطه‌ای از دنیا برای كاهش آلودگی هوا از تكنولوژی خاصی استفاده نكرده‌اند و هزینه‌های بالایی هم صرف این مقوله نشده است ، امروز آلاینده‌هایی سمی در سطح شهر تهران و در هوای تهران وجود دارد كه به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد چرا كه باعث ایجاد سرطانها و بیماریهای گوناگون می‌شود.

این كارشناس با بیان اینكه در محیط زیست و در یك اكوسیستم پویایی آن بسیار مهم است خاطرنشان كرد: اگر این مساله مورد غفلت واقع شود نباید به دنبال موضوع دیگری باشیم چرا كه انسانهای این شهر و پویایی شهر دچار بیماری شده و اكوسیستم آن از بین رفته است.

متصدی در پایان گفت: در یك اكوسیستم بیمار هیچ بیماری بهبود نخواهد یافت لذت بحث آلودگی هوا نه تنها جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد بلكه محیط زیست شهر اعم از گیاه، آب، خاك و حیوان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بحث آلودگی هرچند تلاش برای حفظ انسان است اما تمام موجودات و محیط زیست منطقه آلوده از آلودگی هوا تاثیر می‌پذیرند كه برگ ریزش گیاهان، فرار حیوانات برخی از این عواقب زیست محیطی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha