جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 232199

عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران با بیان اینکه بدن انسان به ویژه کودکان روزانه به هزار و 200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد، گفت: کمبود این ماده معدنی سبب تغییر شکل اندام مانند پای پرانتزی یا پای ایکسی در کودکان می شود.

کمبود کلسیم و تغییر شکل اندام در کودکان

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران با بیان اینکه بدن انسان به ویژه کودکان روزانه به هزار و 200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد، گفت: کمبود این ماده معدنی سبب تغییر شکل اندام مانند پای پرانتزی یا پای ایکسی در کودکان می شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ذبیح الله حسن زاده روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: همه کودکان به صورت روزانه نیاز به تغذیه مناسب دارند تا مواد معدنی بدن آنها تامین شود؛ کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که در ساختن استخوان، دندان و حتی فعالیت عملکرد عضلات نقش دارد.
وی با یادآوری این که نیاز روزانه افراد به این ماده معدنی حدود هزار و 200 میلی گرم است و در زنان باردار و شیرده این نیاز افزایش می یابد، افزود: این ماده ارزشمند و غنی در مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و بسیاری از محصولات لبنی مانند پنیر و محصولات دریایی وجود دارد.
حسن زاده گفت: اگر کلسیم مورد نیاز کودکان تامین نشود، دچار تغییر شکل اندام می شوند که در آینده فعالیت و شادی کودکانه را از آنها سلب و آنها را روانه بیمارستان ها می کند تا تحت جراحی اصلاحی قرار گیرند.
وی اظهار کرد: علاوه بر تامین کلسیم از طریق مصرف روزانه شیر (در یک لیوان شیر حدود 200 میلی گرم کلسیم وجود دارد) باید از منابع دیگر غذایی نیز برای تامین این ماده معدنی بسیار مفید و ضروری استفاده شود.
حسن زاده در خصوص سن شروع مصرف مکمل های کلسیم دار توضیح داد: تمام نیازهای کودکان تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، معمولا تامین می شود اما بعد از دو سالگی بهتر است با تجویز پزشکان مصرف مکمل ها شروع شود.
جراح زانو و متخصص ارتوپدی گفت: والدین هیچ نگرانی نسبت به رسوب کلسیم در بدن نداشته باشند زیرا بدن یک سیستم تنظیم داخلی دارد که وقتی میزان ورودی کلسیم بیش از حد نیاز باشد، از طریق سیستم ادراری آن را دفع می کند.

** لزوم تامین ویتامین D به عنوان پیش نیاز جذب کلسیم
عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران بر لزوم تامین ویتامین دی به عنوان پیش نیاز جذب کلسیم در بدن تاکید کرد و گفت: 60 دقیقه در معرض آفتاب قرارگرفتن در هفته می تواند نیاز کودکان به این ویتامین را تامین کند؛ به طور کلی باید 80 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق نور خورشید و تنها 20 درصد از طریق موادغذایی تامین شود.
حسن زاده افزود: برای این منظور باید بخش هایی از صورت، گردن و دست های کودکان در معرض آفتاب قرار گیرد و والدین نباید از این مساله نگران باشند که آفتاب برای پوست آنها مشکل ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته به این مساله توجه کرده اند؛ بنابراین یا از طریق غنی کردن شیر با ویتامین دی، یا از طریق مکمل های غذایی و یا با توصیه به مصرف موادغذایی حاوی این ویتامین، میزان مصرف آن را مدیریت می کنند.
حسن زاده با بیان اینکه اگر ویتامین دی و کلسیم به میزان کافی برای کودکان تامین نشود، آنها علاوه بر تغییر شکل اندام، در آینده ضعیف و ناتوان خواهند بود، تاکید کرد: اگر مکمل کلسیم دار برای کودکان تهیه می شود، بهتر است با 400 تا 600 واحد ویتامین دی در میلی لیتر همراه باشد تا بتواند این پیش نیاز جذب کلسیم را تامین کند.
وی گفت: کودکان علاوه بر تغذیه مناسب و در معرض آفتاب قرارگرفتن، باید فعالیت های بدنی روزانه داشته باشند و بتوانند با دوری از بازی ها و فضای رایانه ای، در فضای آزاد به فعالیت های کودکانه و فیزیکی که به استحکام استخوان ها ختم می شود، بپردازند؛ به این طریق آنها بدنی سالم در زمان ورود به فعالیت های اجتماعی خواهند داشت و در دوران سالمندی نیز دچار پوکی استخوان و مشکلات متعاقب آن نخواهند شد.
حسن زاده خاطرنشان کرد: اغلب افراد جامعه ما با کمبود ویتامین دی و کلسیم مواجه هستند و همین مساله سبب افزایش سالمندی زودرس یا سالمندی با دردهای عمومی استخوانی در ایران شده است؛ از این رو باید از دوران کودکی به تامین این دو ماده معدنی و موردنیاز ضروری بدن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha