متخصص ارتوپدی و جراح زانو در خصوص علل ایجاد دیسک کمر، درمان گودی کمر، صدای مفاصل و درمان پاهای ضربدری توضیحاتی را ارایه داد.

روش درمان قفل زانوها وگودی کمر

سلامت نیوز:متخصص ارتوپدی و جراح زانو در خصوص علل ایجاد دیسک کمر، درمان گودی کمر، صدای مفاصل و درمان پاهای ضربدری توضیحاتی را ارایه داد.

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در ادامه مشروح پرسش و پاسخ ها را با دکتر «یاسر نژادی» متخصص ارتوپدی و جراح زانو می خوانید:

-سوال: آیا بیماری که نیمی از ACL زانویش پاره شده است نیاز به عمل جراحی دارد؟

نژادی: گاهی بیمارانی با علائم بسیار مختصر به پزشک مراجعه می کنند اما در تصاویر MRI مشاهده می کنیم که بیماری شدت بیشتری دارد بیماری که با شکایت خالی کردن زانو مراجعه می کند به تناسب جنس و سن که نسبت غیرمستقیم با یکدیگر دارند تحت درمان قرار می گیرند. بطور مثال ورزشکاری که در سن پایین قرار دارد و از علائم مختصری برخوردار است ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرد و در خانمی که سن بالاتری دارد ممکن است به درمان های حمایتی مانند فیزیوتراپی روی بیاوریم پس روش درمان به علائم بستگی دارد.

اگر علائم شدت بیشتری پیدا کنند و بیمار با خالی کردن پا مواجه شود ممکن است نیاز به جراحی پیدا کند.

-سوال: آیا بیماری دیسک کمر در باز و بسته شدن زانوها اختلال ایجاد می کند؟

نژادی: هنگامی‌ که حلقه‌ی بیرونی دیسک، ضعیف یا پاره می‌شود، این اجازه را به بخش درونی می‌دهد تا مایع آن خارج شود و در این حالت است که دچار دیسک کمر می‌شویم. این مشکل هم می‌تواند با بالاتر رفتن سن و هم در اثر انجام مداوم بعضی حرکات خاص رخ دهد. از آنجایی‌ که بلند کردن اجسام سنگین، فشار زیادی به ستون فقرات و کمر وارد می‌کند، اگر بدن شما طوری بچرخد که دیسک از محل خود خارج شود یا اجسام خیلی سنگین را از زمین بلند کنید ممکن است دچار دیسک کمر شوید. افرادی که کارهای سخت انجام می‌دهند یا شغلی دارند که با جا‌به‌جا کردن اجسام سنگین همراه است، معمولا بیشتر از سایرین به دیسک کمر مبتلا می‌شوند.

در مواقعی توده ای از دیسک ایجاد شده بر روی عصب فشار وارد می کند که اگر این فشار در مناطق بالا ایجاد شود ممکن است بر عصب هایی که منشأ آن به زانو ختم می شود و عامل حرکت زانو است برسد ممکن است به زانوها فشار وارد شود و در خم کردن و باز کردن پا اختلال ایجاد کند.

-سوال: بنده از وزن زیادی برخوردار هستم و همین موضوع باعث ایجاد درد در زانوها شده است آیا یا تعویض مفصل زانو می توانم به فعالیت های روز مره خود ادامه دهم؟

نژادی: معمولا افرادی که گزینه مناسب تعویض زانو هستند صرفا افرادی نیستند که از درد زانو رنج می برند بلکه باید از فیزیک بدنی مناسبی نیز برخوردار باشند، باید دید که فرد پس از تعویض زانو می تواند به فعالیت خود ادامه دهد یا خیر. افرادی که از اضافه وزن برخوردار هستند ابتدا باید با یک ؤزیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهند تا این تعویض مفاصل برای آن ها مفید باشد.

-سوال: آیا صدایی که از مفاصل شنیده می شود در آینده مشکل ساز خواهد شد؟

نژادی: شنیده شدن صدا از مفاصل صرفا نشان دهنده بروز بیماری نیست، این صداها علل مختلفی می تواند داشته باشد و اگر در کنار صدا درد نیز احساس شد می تواند خطرناک باشد اما اگر صرفا صدا به دلیل تخلیه شدن هوا در مایع سینوویال باشد جای نگرانی نیست. بطور کلی شنیده شدن صدای صرف می تواند علل سطحی داشته باشد.

پارگی رباط های زانو شایع ترین علت صدا دادن زانو در هنگام آسیب وارد شدن به زانو است و شخص درهنگام وارد شدن آسیب احساس می کند صدایی در زانوی خود شنیده است . به خصوص در هنگام بروز آسیب ها و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو ، صدای تق تق زانو شنیده می شود. همچنین ممکن است بعد از پارگی رباط زانو نیز باز هم زانو صدا بدهد چرا که به علت وارد شدن آسیب به زانو ، حرکت مفصل  زانو به حالت عادی و نرمال انجام نمی شود.

-سوال: آیا مینیسکی که پاره شده است خود به خود ترمیم خواهد شد؟

نژادی: اگر سطح پارگی مینیسک کم باشد امکان ترمیم آن وجود دارد در حال حاضر توصیه می شود که تیکه جدا شده حذف نشود و باید آن را ترمیم کرد و اگر مینیسک بافت بیمار پاسخگو نباشد باید از بافت جسد آن را جایگزین کرد زیرا این موضوع می تواند نقش زیادی در زندگی فرد داشته باشد.

-سوال: علت قفل شدن زانوها چیست؟

نژادی: زمانی که شما قادر به صاف و یا خم کردن زانوی خود نیستید، زانوی شما اصطلاحاً قفل شده است. ممکن است احساس کنید که زانویتان گیر کرده است و نمی‌توانید آن را حرکت دهید، بنابراین ممکن است سعی کنید زانوی خود را تکان دهید تا به موقعیت اول خود برگردد.

ضربات ناگهانی و پارگی منیسکعلت‌ محدودیت صاف کردن مفصل زانو و یکی از علل اصلی قفل شدن زانو است. شکستگی استخوان درشت نی یا فیبولا در مفصل زانو می‌تواند باعث قفل شدن زانو و یا مفصل زانو شود. پارگی لیگامان های صلیبی ممکن است قفل شدن زانو را در پی داشته باشد.

-سوال: روش درمان این عارضه را توضیح دهید؟

نژادی: خارج کردن قطعات پارگی و شکستگی در مفصل زانو باعث رفع قفل شدن زانو می‌شود. غضروف پاره شده از مفصل خارج می‌شود تا دیگر تحرک مفصل زانو را مختل نسازد. جراحی منیسکتومی، برای برداشتن تمام قطعات مینیسک پاره که می‌تواند موجب قفل شدن زانو شود، انجام می‌شود. ترمیم مینیسک، این عمل جراحی، سرپایی برای ترمیم غضروف پاره شده زانو که می‌تواند باعث قفل شدن زانو گردد، انجام می‌شود.

-آیا امکان درمان پای ضربدری با جراحی وجود دارد؟

نژادی: وقتی زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی پای ضربدری و یا به خودی خود اصلاح نشد و در مواردی که سن بیمار بالا رفته است، جراحی را  توصیه می کنیم.

معمولا جراحی در مواردی توصیه می شود که فاصله بین مچ پای کودک بیش از 10 سانتی متر باشد و قسمت پایین پاها شدیدا خمیده شده باشد و حالت ضربدری بودن پاها  منجر به درد زانو و مشکلات راه رفتن برای فرد شده باشد. روش انجام جراحی برای پای ضربدری به دو صورت است، هدایت رشد استخوانی  اولین روش جراحی است که در این روش یک صفحه کوچک (پلاک) به قسمت داخلی زانو پیچ می شود. انجام این کار روند رشد استخوان را ظرف مدت 6 تا 12 ماه اصلاح می کند. روش هدایت رشد استخوانی برای کودکان بین 14 تا 16 سال توصیه می شود چرا که در این سن آن ها به سرعت در حال رشد هستند.

برش استخوان روش دیگر درمانی است که در این روش استخوان ساق پا برش داده می شود و به نحوی در جای خود دوباره قرار داده می شود که در راستای صحیح قرار گرفته باشد و زاویه زانوها و نحوه توزیع فشار وزن بدن بر آن، اصلاح شود.

-سوال: برای درمان گودی کمر چه روشی را پیشنهاد می کنید؟

نژادی: کاهش وزن و آب شدن چربی های شکمی می تواند کمک زیادی به کاهش فشار مضاعف بر روی ستون فقرات شود. قرار دادن بالش بر روی گودی کمر نیز می تواند باعث ایجاد انحنای طبیعی ستون فقرات شود. بطور کلی ورزش و انجام حرکات اصلاحی بهترین روش برای رفع این عارضه است.

-سوال: پوکی استخوان را چگونه درمان کنیم؟

نژادی: پوکی استخوان از مشکلاتی است که در آقایان میان سال و خانم هایی که در سن یائسگی قرار دارند شیوع زیادی دارد. کمبود کلسیم و ویتامین D  ازجمله عوامل پوکی استخوان است که در تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد افراد میان سال از کمبود ویتامین D رنج می برند. استفاده از مواد لبنی طبیعی و غنی سازی مواد غذایی و استفاده از نور خورشید این کمبود ویتامین را درمان کرد.

-سوال: نشان های بیماری آرتریت عفونی چیست؟ این بیماری نیاز به درمان فوری دارد؟

نژادی: آرتریت چرکی یا عفونت مفصل بیماری حادی است که به علت رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا  در مفصل ایجاد می شود و در صورت عدم درمان مناسب و به موقع میتواند موجب بروز عوارض خطرناک شود.

درمان عفونت مفصل یکی از اورژانس های ارتوپدی است. اساس درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک است. بیمار به محض تشخیص در بیمارستان بستری شده و تحت درمان با قرار می گیرد.

از جمله نشانه های آن می توان به درد شدید، تورم مفصل، قرمزی مفصل و احساس گرما در مفاصل آسیب دیده اشاره داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha