قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که تحمیل هزینه از ۳ بخش بر طرح تحول سلامت علت افزایش هزینه‌ها و کمبود نقدینگی بیمه‌‌هاست، گفت: طبق حکم یکسری پرداخت‌ها نظیر کارانه و اضافه‌کار در قالب طرح قاصدک(پرداخت مبتنی بر عملکرد) برعهده بیمه‌هاست.

تحمیل هزینه های طرح تحول سلامت به بیمه ها

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که تحمیل هزینه از ۳ بخش بر طرح تحول سلامت علت افزایش هزینه‌ها و کمبود نقدینگی بیمه‌‌هاست، گفت: طبق حکم یکسری پرداخت‌ها نظیر کارانه و اضافه‌کار در قالب طرح قاصدک(پرداخت مبتنی بر عملکرد) برعهده بیمه‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمد شریفی‌مقدم با بیان این‌که منابع پرداخت کارانه‌ها بیمه‌ها هستند، در ادامه اظهار داشت: متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر به‌علت تحمیل هزینه‌ها با اجرای طرح تحول سلامت از سال ۹۲ تاکنون که طرحی غیرکارشناسی شده بود به افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه‌ها منجر شد این در حالی است که ۱۷۰۰ تعرفه برای خدماتی که وجود نداشت هم تعریف شد در نتیجه خدمات القایی را هم به‌همراه داشت.

وی افزود: از این‌رو تحمیل هزینه از ۳ طرف سبب شد هزینه‌های اجرای طرح تحول سلامت چندین برابر شود که غیر قابل تصور بود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که این هزینه‌ها سبب شد تا ادامه اجرای این طرح نیازمند منابع جدیدی باشد، ادامه داد: در سال‌های نخستین اجرا منابع آن تأمین شد اما هم‌اکنون شرط استمرار این طرح تأمین منابع پایدار با حجم زیاد است.

شریفی‌مقدم با بیان این‌که در حال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر را دولت تأمین می‌کند، در ادامه افزود: تعرفه‌ها هم شامل ۳ جزء دارو، تجهیزات و جزء حرفه‌ای است و این در حالی است که معوقات پرستاری در کل کشور بیش از ۱۱ماه تأخیر دارد.

وی با بیان این‌که اختصاص مبالغ فراوانی به یک گروه خاص کاهش نقدینگی برای سایر گروه‌ها را در پی داشته است، ادامه داد: از این‌رو و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شیوه از نظام پرداخت در کشور نمی‌تواند پاسخگو باشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با بیان این‌که باید شیوه پرداخت تغییر کند، خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه‌های بیهوشی پس از افزایش ۳۰۰ درصدی بسیار دشوار بود در حالی که اختلاف پرداختی‌ها در ایران چند ده برابر است در همه کشورهای دنیا این اختلاف پرداختی‌ها حداکثر ۲ تا ۳ برابر است.

شریفی‌مقدم یادآور شد: پرداختی‌ها باید براساس کارکردها، تخصص، وقت و دیگر شاخص‌های مطرح در دنیا انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha