دانشمند ایرانی دانشگاه رود آیلند آمریکا روشی را ارایه کرده است که با استفاده از آن آزمایش خون می‌تواند در کمتر از نیم ساعت و از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام شود.

دانشمند ایرانی دانشگاه رود آیلند آمریکا روشی را ارایه کرده است که با استفاده از آن آزمایش خون می‌تواند در کمتر از نیم ساعت و از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام شود.
سلامت نیوز:تیم تحقیقاتی محمد فقری، پروفسور مهندسی مکانیک دانشگاه رود آیلند موفق شدند یک دستگاه نوآورانه را ابداع کنند که با استفاده از یک تراشه قادر است ارزش‌های خون اندازه‌گیری کند.

این دستگاه تنها با استفاده از یک سوزن با سوراخ ریز از آزمایش شونده یک قطره خون می‌گیرد و آزمایش را در کمتر از 30 دقیقه انجام می‌دهد.

محمد فقری در این خصوص توضیح داد: این دستگاه گامی مهم در تشخیص پزشکی است. در این روش، آزمایش می‌تواند در یک کلینیک، در یک تحقیق پزشکی و یا در خانه ارزیابی و پیگیری شود. به این ترتیب، بیماران دیگر نباید روزها در اضطراب نتیجه آزمایش‌ها بمانند بلکه می‌توانند آزمایش خون را در حالی که برای ویزیت پیش پزشک خود رفته‌اند انجام دهند و قبل از اینکه مطب را ترک کنند نتایج آماده باشد.

با این فناوری جدید، یک قطره خون روی یک کارتریج یک پلیمر پلاستیکی نازک‌تر از یک کارت اعتباری قرار می‌گیرد. به محض اینکه این کارتریج وارد یک حسگر زیستی به بزرگی یک جعبه کفش شد وارد کانال‌های کوچکی به بزرگی 500 میکرون شده و به طرف یک حسگر واکنش‌دهنده که قادر است نشانگرهای زیستی بیماری‌ها را ارزیابی کند، حرکت می‌کند.

براساس گزارش دیلی تک، جعبه‌ای که کارتریج داخل آن می‌شود محتوی یک طیف نگار مینیاتوری و یک میکرو- پمپ است.

این حسگر قیمت بالایی حدود 3 هزار و 200 دلار دارد اما نسل آینده این فناوری می‌تواند از هزینه آزمایش خون بین 45 تا 85 دلار برای هر تست به 5/1 دلار کاهش یابد که در واقع قیمت کارتریج پلاستیکی و واکنش‌دهنده‌هاست.

این سیستم می‌تواند برای کشف بیماری‌های متعددی از آلزایمر تا بیماری‌های ویروسی خطرناک مثل ایدز، هپاتیت B و آنفلوآنزای A کاربرد داشته باشد.

گام بعدی تیم این دانشمند ایرانی تولید یک حسگر بازهم کوچک‌تر، قابل حمل‌تر و ارزان‌تر است که حتی بتواند با یک تلفن همراه هوشمند عادی نیز یکپارچه شود.

به این ترتیب به جای جعبه ارزیابی واکنش‌ها، تلفن همراه هوشمند توان محاسبه شاخص‌ها را خواهد داشت. به این ترتیب می‌توان اطلاعات و نتایج آزمایش را برای پزشک و یا مرکز درمانی ارسال کرد.

محمد فقری در این باره افزود: ما در حال توسعه نسل آینده این سیستم هستیم و فکر می‌کنیم که زمان زیادی برای تجاری‌سازی آن نیاز نخواهد بود.

پروفسور محمد فقری فوق لیسانس خود را در سال 1970 از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گرفت. سپس در سال 1973 از دانشگاه ایالتی اورگان مدرک دکتری را در رشته مکانیک دریافت کرد. برای ادامه تحصیلات به دانشگاه مینه سوتا رفت و در سال 1982 با مدرک فوق دکتری فارغ التحصیل شد .


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha