گروه‌های جهادی و مؤسسات خیریه، چند سالی است که اقدامات مؤثری را برای خانواده‌هایی که توان مالی مساعدی ندارند، مهیا می‌کنند. اهدای بسته‌های ویژه یلدایی جزو برنامه همه آن‌هاست اما بعضی از مؤسسه‌ها و خیریه‌ها هم هستند که به نوآوری دست زده‌اند.

شب یلدای امسال برای نیازمندان و نیکوکاران رنگ و بوی دیگری دارد

سلامت نیوز:طولانی‌ترین شب سال، یلدا به دورهمی و گعده‌های طولانی‌اش شناخته می‌شود. اصلاً حکمت وجود چنین شبی هم همین دورهمی‌ها و در کنار هم بودن‌های خانواده‌هاست. حسن همین دورهمی‌ها به خوراکی و خوردن در کنار هم است. به جز چیدن سفره شب یلدا و گذاشتن انار و آجیل شب یلدا در سفره و فال حافظ گرفتن و گفتن از خاطرات دور، می‌توان کارهای دیگری هم کرد. کارهایی تا طولانی شدن شب سال به‌یادماندنی‌ترین شب، هم برای خود و هم دیگران شود.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: گروه‌های جهادی و مؤسسات خیریه، چند سالی است که اقدامات مؤثری را برای خانواده‌هایی که توان مالی مساعدی ندارند، مهیا می‌کنند. اهدای بسته‌های ویژه یلدایی جزو برنامه همه آن‌هاست اما بعضی از مؤسسه‌ها و خیریه‌ها هم هستند که به نوآوری دست زده‌اند.

با یک‌میلیون و پانصد هزار تومان


 فاصله کوره‌های آجرپزی با تمدن شهری به‌اندازه پنج دقیقه هم نمی‌رسد. تنها با گذشت از یک خیابان از هیاهوی ماشین و ساختمان‌های بلند می‌توان دور شد و به رنگ خاکی و سکوت مطلق کوره‌های آجرپزی رسید. جایی که درست در گودی کوره‌ها، خانواده‌های زیادی بدون کمترین امکانات زندگی می‌کنند. به خاطر همین است که یک گروه جهادی برای ساختن یلدایی رنگی برای آن‌ها دست به کار شده است. خانم «نسترن دانه کار» مسوول گروه جهادی حنیفاست. او در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو تعریف می‌کند: «ما به مناسبت یلدا، دویست خانواده از خانواده‌های کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد، خاوران، خلازیر و دولت‌خواه را به سیرک بردیم. در راه برگشت، به همه خانواده‌ها پک شب یلدا دادیم که روز پنجشنبه خودشان دوباره باهم جشن بگیرند.»

او تعریف می‌کند: «دوشنبه و سه‌شنبه شب برای آن‌ها جشن سنتی برگزار کردیم. در این جشن‌ها به سبک شب یلدایی دورهم جمع شدیم، سفره شب یلدا چیدیم. باهم نشستیم و حرف زدیم، بازی کردیم و خوراکی خوردیم.» دانه‌کار و اعضای گروهش دومین سالی است که مراسم شب یلدایی برای خانواده‌هایی که در کوره‌ها زندگی می‌کنند، برگزار کرده‌اند. او توضیح می‌دهد: «این کارها در روحیه بچه‌ها خیلی تأثیر می‌گذارد. برای این‌که این جشن برگزار شود، ما خیلی سختی کشیدیم. هماهنگی و خیلی کارهای دیگر سخت بود. برای این‌که پول را هم جمع کنیم، خیلی تلاش کردیم. اصلاً فکرش را نمی‌کردیم که همه چیز این‌طور جور شود. ما تمام جشن را با یک‌میلیون و پانصد هزار تومان برگزار کردیم. البته خیرانی بودند که هزینه‌هایی را قبول کردند؛ مثلاً برنامه سیرک و رفت‌وآمد رایگان بود. یک سری از میوه‌ها را هم دوستانی قبول کرده بودند؛ اما با این هزینه‌های ناچیز دل چندین خانواده را شاد کردیم.»

با از دست رفتگان در یلدا


 بنیادها و مؤسسات خیریه‌ متفاوتی در کشور وجود دارند که به‌طور خاص خدماتی را ارائه می‌دهند. از نظر پزشکی و کمک‌های نقدی، مؤسسات زیادی هستند که کارهایی را انجام می‌دهند. بنیاد نیکوکاری شروین روبن‌زاده اما با بقیه متفاوت است. سوگ درمانی کاری است که در مؤسسه انجام می‌شود. خانواده‌هایی که هنوز غم از دست دادن عزیزشان را فراموش نکرده‌اند در کنار هم جمع می‌شوند و درباره مشکلاتشان گفت وگو می‌کنند. داستان مؤسس بنیاد از زمانی که شروین پسر 19 ساله‌اش را در یک تصادف رانندگی از دست داد، شروع شد.

دو سال بعد در سال 84 مؤسسه شروع به کار کرد. خانم «فاطمه خان‌بیگی» مدیر مؤسسه درباره مراسم شب یلدایی که در شب گذشته در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد برگزار کردند، به روزنامه صبح نو می‌گوید: «هفت سال است که ما هر سال به بدرقه پاییز می‌رویم و چشم به انتظار زمستان می‌نشینیم.» به جز سوگ درمانی، بنیاد، سرپرستی تعدادی از خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست را هم بر عهده دارد.

خان‌بیگی درباره مراسم جشن شب یلدایی بنیاد تعریف می‌کند: «در مراسم ما گروه هنری و موسیقی برای بچه‌ها، خانواده‌هایشان و خیران برنامه اجرا کردند. گریم صورت برای بچه‌ها انجام شد. در انتهای مراسم هم کارت هدیه، کادو و پک‌های خوراکی ویژه شب یلدا به آن‌ها اهدا شد.» مؤسسه‌هرسال به یاد عزیزان از دست رفته‌شان دورهم جمع می‌شوند و باهم جشن درمانی می‌کنند.

طمع انار در کنار پس‌لرزه‌ها


 اواخر آبان‌ماه بود که زلزله3/7 ریشتری کرمانشاه و شهرهای اطراف آن را لرزاند. زلزله تخریب صددرصدی برای بسیاری از شهرها و روستاها به وجود آورد. حال یک ماه از وقوع زلزله می‌گذرد و با گذشت هرروز، بیشتر به شب یلدا نزدیک می‌شویم. برای کرمانشاهی‌ها وقوع زلزله به معنی از کار افتادن زندگی و برنگشتن به روال عادی نبوده است. هرچند که زلزله بسیاری از خانه‌ها را ویران کرده، اما گروه‌های جهادی برنامه‌های متنوعی برای برگزاری شب یلدا برای زلزله‌زدگان تدارک دیده‌اند. آقای «محمد‌پور‌مهدی» مسوول روابط عمومی جمعیت دانشجویی امام‌حسن ؟ع؟ در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو درباره برنامه‌هایی که برای زلزله‌زدگان تدارک دیده‌شده، توضیح می‌دهد: «برگزاری جشن شب یلدا ویژه کودکان و مردم زلزله‌زده شهرستان سرپل ذهاب اولین برنامه ماست. برای شب یلدا گروه‌های جهادی ما اعزام‌ شده‌اند. شب‌نشینی‌ها و گعده‌های طولانی با جمع‌های خودمانی و سرگرمی با خانواده‌ها جزء هر مراسم ماست. برای بچه‌ها برنامه‌های ویژه کودکان تدارک دیده‌ایم. از عصر تا شب باهم نقاشی می‌کشیم، بازی می‌کنیم و نمایش عروسکی داریم.» اما گروه یک برنامه ویژه هم دارند. او تعریف می‌کند: «پخش فیلم، جز مراسم ویژه ماست.

فیلم با دسته‌بندی‌های کودک و نوجوان و مناسب برای خانواده تدارک دیدیم.» اما جشن و دورهمی بدون خوراکی معنی ندارد. مسوول روابط عمومی جمعیت دانشجویی امام‌حسن‌(ع) توضیح می‌دهد: «ما یک طرح داشتیم به نام یلدای همدلی. در این طرح، طوری بسته‌بندی کردیم که هر بسته برای هر نفر را به توان با 5 هزار تومان تهیه کرد. در این بسته آجیل و انار وجود دارد. در این صورت هرکسی می‌تواند کمک کند و طرح هم همه‌گیر است.»
امسال هم مانند خیلی از سال‌های دیگر گروه‌های جهادی و مؤسسات مردم نهاد خیر، شبی طولانی را که می‌توانست برای بسیاری از خانواده‌ها تاریک بماند، نورانی و روشن می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha