یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 234031

راکم و فشردگی مرغداری‌ها عاملی برای انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان است،‌ با استراتژی که در نظر گرفته‌ایم تا سه سال آینده دیگر خبری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان نخواهد بود.

ماجرای مریضی مرغ های تخم گذار چه بود؟

سلامت نیوز:معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از برنامه‌ریزی سازمان دامپزشکی کشور برای تغییر استراتژی تولید مرغ های تخم‌گذار و تغییر استراتژی کنترل بیماری‌ها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر علی صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: تراکم و فشردگی مرغداری‌ها عاملی برای انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان است،‌ با استراتژی که در نظر گرفته‌ایم تا سه سال آینده دیگر خبری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان نخواهد بود.

وی در ادامه در مورد تشریح آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزا پرندگان در کشور گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل شیوع آنفلوآنزا در مرغداری‌های تخم‌گذار، تردد وسایل حمل و نقل برای حمل کود، واکسن، سم و حتی جابه‌جایی خود تخم‌مرغ است که باعث می‌شود ویروس به راحتی جابه‌جا و انتقال یابد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در تراکم مرغداری‌ها در کنار یکدیگر را یکی دیگر از عوامل شیوع بیشتر آنفلوآنزای پرندگان دانست و افزود: در 9 استان کشور بیشترین تمرکز مرغداری‌ها وجود دارد و در همین استان‌ها شاهد جابه‌جایی ویروس به دلیل فاصله اندک مرغداری‌ها به یکدیگر هستیم.

وی در ادامه گفت: وجود مرغداری‌های غیرمجاز که مسائل زیست‌محیطی و استاندارد رعایت فاصله را در نظر نمی‌گیرند، نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که باید حل شود، چرا که برخی مرغداری‌ها هواکش خروجی‌شان با هواکش خروجی مرغداری بعدی به هم چسبیده است که خود در انتقال ویروس تأثیر به سزایی دارد.

ماکنعلی از برنامه‌ریزی سازمان دامپزشکی برای تغییر استراتژی تولید در بخش مرغ تخم‌گذار اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده‌ایم و استراتژی کنترل بیماری‌مان به سمتی حرکت خواهد کرد که تا سه سال آینده هیچ گونه بیماری آنفلوآنزای پرندگان را در مرغداری‌ها نخواهیم داشت و برای تنظیم بازار نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وجود ۹ منطقه انفجاری ایجاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور افزود: با وجود ۲۲ تالاب بین المللی در کشور، این ظرفیت زیست محیطی می‌تواند محل ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور شود. این در حالی است که تهدید ایجاد این بیماری در مرغ تخمگذار ۶۵ برابر مرغ گوشتی است.

وی در ادامه گفت: با وجود 9 استان که شامل آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی است و ما با تراکم بالای مرغ تخمگذار که حدود 1 هزار 500 واحد مرغ تخم گذار در این استان ها داریم. این در حالی است که حدود 900 هزار تن تخم مرغ تولید می شود که ارزش این تخم مرغ ها به قیمت جهانی یک کیلو گرم تخم مرغ 1.4 دلار است.

وی اظهار داشت: بنابراین واحد های که صنایع مرتبط با واحد های طیور هستند شامل 33 هزار واحد که 28 هزار تای آن گوشتی، 1 هزار و 500 تخم گذار و 500 واحد مرغ مادر در ایران وجود دارد.

ماکنعلی در خصوص آمار و ارقام معدوم کردن مرغ ها گفت: آمار و ارقامی دقیقی در خصوص معدوم کردن مرغ و تخم مرغ وجود ندارد اما ستاد ملی که شامل معاون اول رئیس جمهور، دادستان، وزیر کشور، رئیس محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور هستند برنامه های برای ما تنظیم کرده اند که به تمامی دست اندرکاران طیور، اطلاع رسانی، هشدار و اخطار لازم در خصوص این بیماری داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha