سلامت نیوز :متخصص اعصاب و روان گفت: مبتلایان به بیماری اوتیسم نمی‌توانند از گفتار به عنوان وسیله ارتباطی استفاده كنند و بسیاری اوقات داد و فریاد را به جای وسیله ارتباطی در اختیار می‌گیرند، خانواده‌ها معمولاً به سرعت به خواسته آنها جواب می‌دهند.
 
محمدهادی تیموری در گفت وگو با ایرنا، افزود: این افراد در رشد زبان و درك مفاهیم دچار اختلال می‌شوند و دراستفاده از ضمایر مناسب، انجام یكسری آداب خاص و رفتارهای اجتماعی دچار مشكل می‌شوند. دراین افراد تغییرات مختلف شنوایی، چشمی و رشد هوشی به وجود می‌آید.
متخصص اعصاب و روان با یادآوری اینكه ممكن است اوتیسم با تشنج همراه باشد، ادامه داد: 70 تا 80 درصد این مبتلایان ممكن است اختلال هوشی داشته باشند.
نیموری افزود: بال و پر زدن، پریدن، رفتارهای وسواسی خاص، تحریكات شنوایی و بینایی و لمسی از دیگر عوارض این بیماری است كه هر چه زودتر تشخیص داده شود نتیجه بهتری از كار درمانی می‌توان گرفت.
وی ادامه داد: گروههای مختلفی از جمله روانپزشكان، كاردرمانان و گفتاردرمانان برای بهبود این افراد فعالیت می‌كنند اما بسیاری از خانواده‌ها به علت اینكه نمی‌خواهند فرزندشان برچسب بخورد برای تشخیص قدم جلو نمی گذارند.
اوتیسم به معنای درخود ماندگی یك اختلال رشد است كه در دوران رشد كودك كم‌كم ظاهر شده و در آن، فرد نسبت به رفتارهای اجتماعی و ارتباطات مناسب دچار مشكل می‌شود.
سازمان بهزیستی، 12 مراكز نگهداری شبانه‌روزی برای این افراد راه اندازی كرده است. همچنین این سازمان هزار و 800 كودك مبتلا را شناسایی كرده است كه 600 نفر آنها تحت پوشش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha