یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۰
کد خبر: 23463

یک دندانپزشک :دهان حفره ایست از بدن، که بعلت ارتباط با محیط خارج، محیطی مرطوب و مکان مناسبی برای زندگی باکتری ها است.

به گزارش سلامت نیوزدکتر اکبر مظاهری جراح و  دندانپزشک در این باره گفت :  دهان حفره ایست از بدن، که بعلت ارتباط با محیط خارج، محیطی مرطوب و مکان مناسبی برای زندگی باکتری ها است.
وی افزود : باکتری ها که برای رشد و بقای خود از مواد قندی استفاده می کنند با آزاد کردن ترکیبات گوگرددار باعث بوجود آمدن بوی بد دهان می شوند.
بررسی منشآ بوی بد دهان باید به ترتیب زیر انجام شود:

1-حفرۀ دهان:
الف- پوسیدگی های دندانی: در معاینات دندانپزشکی،باید اول پوسیدگی های دندانی بررسی شوند. پوسیدگی های دندانی خود محل مناسبی برای تجّمع مواد غذایی و تولید ترکیبات گازدار توسط باکتری ها می باشند.پس برداشتن پوسیدگی ها و ترمیم آنها می تواند بوی بد دهان را با منشآ پوسیدگی از بین ببرد.

ب-پر کردگی های نا مناسب : این پرکردگی ها به علت فرم نامناسب و گیر غذایی که ایجاد می کنند باعث التهاب لثه در همان ناحیه شده و بوی نامطبوعی ایجاد می کنند.

ج-پروتزهای دندانی نامناسب: روکش ها و بریجها یی که گیر غذایی داشته باشند و یا دندان های زیر آنها دچار پوسیدگی شده باشند، می توانند بوی نامطبوعی را در دهان ایجاد کنند.

د-بیماری های لثه: چه در مرحله ای که فقط بافت نرم لثه درگیر است(ژنژیویت) و چه در مرحله ای که استخوان نگهدارنده دندان هم درگیر می شود(پریودنتیت) در هر دو مرحله باکتری ها می توانند بوی بسیار نامطبوعی ایجاد کنند.بنابراین درمان بیماری های لثه از اهمیت زیادی برخوردارند. ه-زبان شیاردار و زبان مودار: که باعث تجمع مواد غذایی در سطح زبان می شوند می توانند بوی بد دهان ایجاد کنند. بنابراین شستشوی زبان( مخصوصآ قسمت خلفی) با مسواک زبان شو می تواند به رفع بوی بد کمک کند.

و-تنفس دهانی: افرادی که مشکل انحراف بینی،پولیپ بینی،لوزه های بزرگ و از این قبیل داشته باشند به جای تنفس با بینی، از دهان نفس کشیده و این امر مخصوصآ در طول شب باعث خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان می شود.
برای رفع این مشکل باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کرده ودر صورت نیاز به جراحی، اقدام کرد.

- بوی بد دهان در صورتی که منشآ دهانی نداشته باشد، می تواند منشآ آن اختلالات حفرۀ بینی، اختلالات تنفسی، اختلالات گوارشی، و یا بیماری های سیستمیک از قبیل نارسایی مزمن کلیه،دیابت و یا تغییرات هورمونی باشد.

2- حفرۀ بینی: در صورتی که منشآ بوی بد دهان حفرۀ بینی باشد، همانطور که قبلآ گفته شد می تواند به دلیل پولیپ بینی، سینوزیت مزمن عفونی و یاغیرعفونی،رینیت آتروفیک و رینیت چرکی باشد، که در این صورت باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره کرد.

3-بیماریهای دستگاه تنفسی: نظیر آبسۀ ریوی،سل ریوی، برونشیت مزمن و یا هر بیماری که به مجاری تنفسی آسیب برساند می تواند باعث بوی بد دهان شود.

4-بیماریهای دستگاه گوارشی: نظیر سوءهاضمه، یبوست ،زخم معده،سرطان معده و سرطان مری می توانند باعث بوی بد دهان شوند. آزمایشات هلیکوباکترپیلوری هم می تواند در این مورد کمک کننده باشد .در ضمن انسداد نسبی مجرای خروجی معده و یا بیماری ریفلاکس که باعث برگشت اسید معده و صفرا به مری می شوند هم می توانند باعث بوی بد دهان شوند. نوشیدن بیش از حد چای و قهوه و یا مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس می تواند شخص را به بیماری ریفلاکس مبتلا کند.

5-بیماری های سیستمیک: نظیر دیابت، سیروز کبدی و نارسایی کلیه و یا هر بیماری که باعث تب شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha