دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 235820

بودجه‌ای که برای بیماران خاص اختصاص داده شده خیلی محدود است و اگر بخواهیم گروه‌های جدیدی راهم تحت پوشش بیماری‌های خاص قراردهیم به‌طور قطع در خدمت‌رسانی به همه این افراد دچار مشکل خواهیم شد از طرفی در بخشی از این مصوبه برای بیمه سلامت و خطاب به دولت تأکید شده که «دولت مکلف است که بخشی از خدمات دارویی و درمانی بیماران نازایی را مشمول حمایت بیمه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه‌های بیماران متابولیک، اوتیسم و‌«ای بی‌» را مانند بیماران خاص محاسبه و پرداخت کند.

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس گروه جدیدی از بیماران به فهرست بیماری‌های خاص اضافه شده ولی اعتبار و منابع مالی برای آنها پیش‌بینی نشده است گفت: به‌تازگی کمیسیون تلفیق مصوب کرده است که در سال آینده بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ‌ام اس و بال پروانه‌ای و اوتیسم از محل ردیف بیماران خاص پرداخت شود این در حالی است که با توجه به هزینه‌های سنگین و بالای این گروه از بیماران ارائه خدمات به آنها بدون تأمین منابع مالی با مشکلات و سختی‌هایی مواجه خواهد شد امیدوارم نمایندگان مجلس در صحن علنی در مورد منابع مالی این مصوبه تصمیمی به نفع بیماران خاص بگیرند و بودجه این حوزه رابه نسبت جمعیت تحت پوشش افزایش بدهند.


به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: مهندس طاهر موهبتی در سومین جلسه هم‌اندیشی مدیران ارشد ساز‌مان بیمه سلامت با اصحاب رسانه، افزود: اقدام اخیر مجلس در حمایت از این گروه بیماران بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و دولت هم موافق این تکلیف جدید است اما توجه داشته باشیم که نگاه تمام مسئولان در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج باید نگاهی خاص و توأم با حمایت باشد بنابراین لازم است درمقابل انتظاراتی که برای این گروه از بیماران در جامعه ایجاد می‌شود منابع مالی جدیدی هم پیش‌بینی شود.چرا که انصافاً این بیماری‌ها جزو بیماری‌های سخت و دردناک هستند.


وی با تأکید بر اینکه تعدادی بیمار خاص با اعتباری بالغ بر ۲۱۶ میلیارد تومان داریم اظهار داشت: بودجه‌ای که برای بیماران خاص اختصاص داده شده خیلی محدود است و اگر بخواهیم گروه‌های جدیدی راهم تحت پوشش بیماری‌های خاص قراردهیم به‌طور قطع در خدمت‌رسانی به همه این افراد دچار مشکل خواهیم شد از طرفی در بخشی از این مصوبه برای بیمه سلامت و خطاب به دولت تأکید شده که «دولت مکلف است که بخشی از خدمات دارویی و درمانی بیماران نازایی را مشمول حمایت بیمه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه‌های بیماران متابولیک، اوتیسم و‌«ای بی‌» را مانند بیماران خاص محاسبه و پرداخت کند». این درحالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه اگر مجلس قانونی را تصویب می‌کند باید بار مالی‌ آن را هم تأمین کند لذا اگر بار مالی آن دیده نشود، آن مصوبه قابلیت اجرا ندارد و اگر کسی اجرا کند، تصرف غیردولتی در اموال دولتی محسوب می‌شود که شامل اعمال مجازات طبق قانون مجازات اسلامی است.
موهبتی با بیان اینکه با این مصوبه نانی را که دولت بین چهار نفر تقسیم می‌کرد، الان باید بین هشت نفر تقسیم کند، گفت: این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه هزینه‌های بیماران جدید را پاسخگو نباشیم، خدمت‌رسانی به بیماران خاص قبلی را هم دچار مشکل می‌کند. البته با شناختی که از مجلس شورای اسلامی داریم مطمئنیم که این نقیصه را برطرف می‌کنند.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه درباره پرداخت بخشی از مطالبات سازمان بیمه سلامت، گفت: مطابق گزارش رسمی هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت، پیش‌بینی شده که تا پایان سال مجموع زیان انباشته، عدم وصولی‌ها و کسری‌های سال ۹۶، ۹۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. از نظر عملیاتی هم با تخصیص ماه دهم، در حال تسویه مطالبات سال ۹۵ مراکز طرف قرارداد هستیم. یعنی با تخصیص ماه ۱۱ یا ۱۲ اعتبارات‌مان، تازه وارد مطالبات سال ۹۶ مراکز می‌شویم و می‌توانیم فروردین و اردیبهشت امسال را تسویه کنیم، به این ترتیب حدود ۹ ماه باقی می‌ماند و این درحالی است که ماهی ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داریم. بنابراین اگر ۹ ماهه هم محاسبه کنیم، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه را شامل می‌شود. موهبتی به کسری اعتبارات بیمه سلامت نیز اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال مجموع زیان انباشته و عدم وصولی‌های سازمان بیمه سلامت به بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و با این حساب با تخصیص آخرین اعتبارات امسال می‌توانیمتا اردیبهشت ماه ۹۶ را تسویه کنیمو ۱۰ ماه مطالبات مراکز طرف قرارداد باقی می‌ماند.


وی با اشاره به اینکه ماهانه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت مطالبات مراکز است، گفت: اگر با مدیریت هزینه‌ها بتوانیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم با این شرایط نمی‌توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار را جبران کنیم.
موهبتی از پرداخت بخشی از بدهی‌های سازمان بیمه سلامت از طریق اسناد و اوراق مشارکت طبق مصوبه مجلس خبر داد و افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بخشی از مطالبات ما در قالب اوراق مشارکت داده می‌شود و نکته‌ای که وجود دارد این است که این اوراق خیلی طرفدار ندارند چون شرکت‌های دارویی و دانشگاهی کار اقتصادی نمی‌کنند به همین دلیل وصول آنها سخت و دشوار است اما در هر حال قدمی به جلو برداشته شده است.
وی گفت: در مجموع هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان با کسری مواجه خواهیم شد و سال آینده بدهی ما صفر نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تأکید بر اینکه درآمد دولت و خزانه محدود است، ادامه داد: طبیعی است که باید از روش‌های مدیریت هزینه استفاده کنند و با آن بخشی از کسری‌ها جبران خواهد شد و در نهایت مجلس هر تصمیمی برای ما بگیرد آن را اجرایی خواهیم کرد. اما منابع ما همان منابع قبلی است که در لایحه پیش‌بینی شده است.


۳میلیون و ۷۰۰هزار نفردو دفترچه دارند
وی در مورد همپوشانی بیمه‌شدگان افزود: براساس اقدامات انجام شده و با اطلاعاتی که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دادیم مشخص شد که سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر همپوشانی داریم که نسبت به حذف همپوشانی از ابتدای سال آینده اقدام خواهیم کرد و ساز و کار ما این است که حداقل تبعات اجتماعی را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اعتبار امسال ما ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که با تخصیص ۱۱۰ درصدی به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید اما در سال ۹۷ اعتبار مشخص شده ۱۰ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان است که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال قبل آن کم می‌شود. همچنین بخش دیگر اعتبارات مربوط به دو درصد حق بیمه، بیمه شده است که این اعتبار در سال ۹۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و اعتبارات مشخص می‌کند کسری‌های ما همان میزان قبل است.به گفته وی، هیچ تغییری در بیمه رایگان صورت نگرفته و کماکان این افراد که با در نظر گرفتن بیمه شدگان کمیته امداد تعداد آنها به ۳۹ میلیون نفر می‌رسد رایگان بیمه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha