یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 236927

در فاصله 10 کیلومتری از شمال شرق تهران در منطقه لواسانات، منطقه حفاظت شده ورجین در یکی دو هفته اخیر میزبان طبیعت دوستانی بود که برای تماشای گله‌های قوچ و میش البرزمرکزی به این منطقه آمده بودند تا از محل پاسگاه محیط بانی گلندوک قوچ و میش‌هایی را که به‌دلیل بارش برف در هفته گذشته به ارتفاعات پایین آمده‌اند تماشا کنند.

حیات وحش <ورجین> در حصار شهرها و جاده ها

سلامت نیوز:در همین نزدیکی‌های پایتخت، جایی که کوه‌هایش تا ارتفاعات 2500 متری از سطح دریا، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در دست بساز و بفروش‌ها تماماً زیر ساخت و ساز رفته و دیگر حتی منابع آبش هم کفاف این جمعیت 10 میلیونی خسته و عصبی و دود گرفته را نمی‌کند اما هنوز اندک زیستگاه‌هایی به مدد تلاش محیط بانان سازمان محیط زیست، از گزند کوه‌خواران و زمین خواران در امان مانده تا امروز بتواند جلوه‌های زیبایی از طبیعت را به رخ بکشد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: در فاصله 10 کیلومتری از شمال شرق تهران در منطقه لواسانات، منطقه حفاظت شده ورجین در یکی دو هفته اخیر میزبان طبیعت دوستانی بود که برای تماشای گله‌های قوچ و میش البرزمرکزی به این منطقه آمده بودند تا از محل پاسگاه محیط بانی گلندوک قوچ و میش‌هایی را که به‌دلیل بارش برف در هفته گذشته به ارتفاعات پایین آمده‌اند تماشا کنند.


منطقه حفاظت شده ورجین با وسعتی بالغ بر 27 هزار هکتار در شمال پارک ملی سرخه حصار و خجیر و در غرب پارک ملی لار واقع شده و گله‌های قوچ و میش‌اش صدها سال بود که با دیگر مناطق همجوار در ارتباط بوده و با تغییر فصل براحتی می‌توانستند جابه‌جا شوند اما بعد از پیروزی انقلاب به‌دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه در لواسان و ساخت جاده‌های متعدد بویژه در دهه 70 و 80 به بعد، امکان مهاجرت قوچ و میش‌ها به پارک ملی سرخه حصار در زمستان ها عملاً از بین رفته است. احداث آزاد راه تهران  - پردیس نیز در یک دهه گذشته آخرین کریدور زیستی قوچ و میش‌ها را هم از بین برد و حالا قوچ و میش‌ها مجبورند زمستان ها را هم در ورجین به سر ببرند. از این‌رو نزدیک ده سال است که محیط بانان برای جلوگیری از ورود گله‌های سرمازده و گرسنه به جاده‌ها و شهر که منجر به تلفات گسترده و شکار آنها توسط متخلفان می‌شود چاره‌ای جز علوفه‌ریزی برای آنها ندارند.
روز جمعه اما با اینکه علوفه جدیدی برای گله‌ها ریخته نشده بود ولی به‌دلیل آب شدن برف در ارتفاعات پایین تر، گله‌ها تا نزدیکی مناطق مسکونی آمده بودند و بسیاری از کوهنوردان و عکاسان طبیعت این زیبایی بی‌بدیل را در قاب دوربین هایشان ثبت می‌کردند. بره میش‌های جوان و بی‌تجربه گاهی با فاصله زیاد گله را همراهی کرده و گاهی با تعجب می‌ایستادند و به تماشاچیان و عکاسان خیره می‌شدند. هر از گاهی هم صدای بره‌ها و آواز کبک‌ها سکوت کوهستان را می شکست. اما نگاه دوستداران طبیعت مملو از نگرانی بود. نگران از اینکه مبادا هر لحظه صدای شلیک تیر متخلفان این آرامش را بر هم زند از این‌رو این روزها نه فقط محیط بانان که حتی طبیعت دوستان و کوهنوردان هم به یاری محیط بانان شتافته‌اند تا مانع از نزدیک شدن مردم به گله‌ها و احیاناً شکار آنها توسط شکارچیان شوند. بسیاری از مردم نیز از محل پاسگاه محیط بانی گلندوک در منطقه ورجین و از پشت فنس‌ها و در حالی که فاصله بسیار کمی با حیات وحش دارند با اشتیاق گله‌ها را تماشا می‌کنند و عکس یادگاری می‌گیرند.


از علوفه‌ریزی بدون هماهنگیمحیط زیست خودداری کنید


نقی میرزاکریمی فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در این باره می‌گوید: در سرشماری امسال حدود 2000 قوچ و میش در این منطقه شمارش کردیم که قبلا‌ً این حیوانات دسترسی راحتی به سرخه حصار و جاجرود داشتند ولی حالا به خاطر جاده‌ها این دسترسی از بین رفته و فقط می‌توانند در تابستان به سمت پارک ملی لار و منطقه حفاظت شده البرز مرکزی حرکت کنند برای همین چاره‌ای نداریم جز اینکه به تشخیص کارشناسان در صورت لزوم در زمستان برایشان علوفه بریزیم. او افزود: زمستان امسال خیلی دیر آمد اما این میزان بارش برف آن هم در یک نوبت در ورجین تقریباً در 10سال گذشته بی‌سابقه بود برای همین از همان شب نخست که برف شروع به بارش کرد با تلاش محیط بانان علوفه‌ریزی را در چند نقطه از منطقه آغاز کردیم تا جلوی ورود قوچ و میش‌ها را به شهر بگیریم.

این محیط بان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر امنیت خوبی در منطقه حاکم شده و با آگاه سازی تشکل‌های غیر دولتی و رسانه‌ها موجی از حیوان دوستی بین مردم ایجاد شده و عموماً بسیاری از مردم حتی از شهرستان ها به این منطقه می‌آیند تا چرای این حیوانات را از نزدیک تماشا کنند. او افزود: در روز جمعه حدود دو هزار نفر از محل پاسگاه گلندوک و از پشت فنس‌هایی که در این منطقه ایجاد کردیم گله‌ها را تماشا کردند و لذت بردند. میرزاکریمی افزود: علوفه‌ریزی در استان تهران فقط در منطقه ورجین انجام می‌شود اما در منطقه حفاظت شده کویر هم که هفته گذشته بعد از چند سال شاهد بارش برف بودیم به تشخیص کارشناسان مقداری علوفه‌ریزی داشتیم. فرمانده یگان محیط زیست استان تهران از مردم خواست از توزیع علوفه برای حیات وحش جداً خودداری کنند و چنانچه قصد کمک دارند علوفه را تحویل محیط زیست داده تا محیط بانان در صورت لزوم و به صلاحدید کارشناسان این کار را انجام دهند.
به قوچ و میش‌ها دست نزنید
اما موضوع دیگری که فرمانده یگان محیط زیست به آن اشاره کرد نزدیکی برخی مردم با حیات وحش از سر ذوق زدگی بود! میرزاکریمی افزود: دیده شده که برخی افراد از روی ناآگاهی به‌دلیل امنیتی که در منطقه ایجاد شده به قوچ و میش‌ها نزدیک شدند و حتی آنها را بغل گرفتند تا عکس یادگاری بگیرند که خواهش می‌کنیم مردم از این کار خودداری کنند چون حیوان دست آموز شده و بعد از این براحتی به انسان ها نزدیک می‌شود و افراد سودجو می‌توانند از این موقعیت سوءاستفاده کرده و آنها را شکار یا زنده‌گیری کنند. بنابراین اگر کسی به فکر حفظ این حیوانات است بهتر است از دور آنها را تماشا کرده و اجازه دهند رفتار این حیوانات به همان شکل طبیعی باقی بماند تا بقایشان تضمین شود.او خاطرنشان کرد: ما از مساعدت و یاری همه دوستداران طبیعت و مردم علاقه‌مند برای حفظ حیات وحش ورجین متشکریم و توصیه می‌کنیم مردم در این روزهای سرد زمستانی در صورت مشاهده جانوران گوشتخوار مثل گرگ و پلنگ و گربه وحشی از نزدیک شدن به آنها جداً خودداری کنند چون مواردی بوده که یا به خودشان یا به حیوان آسیب رسانده‌اند لذا مراتب را با شماره تماس 1540 به سازمان محیط زیست اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha