دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۹

داروهای محرك با ساختار آمفتامینی از دیرباز مورد استفاده افراد به منظور كاهش وزن قرار گرفته است. اكستازی در اصل یك تركیب توهم‌زا با اثرات محرك است و شیشه یا ICE نیز خاصیت تحریكی دارد كه اثرات توهم‌زایی آن از بین رفته، اما در برخی اوقات جوانان به بهانه‌های مختلف از جمله كاهش وزن به این 2 ماده روی می‌آورند.

سلامت نیوز :داروهای محرك با ساختار آمفتامینی از دیرباز مورد استفاده افراد به منظور كاهش وزن قرار گرفته است. اكستازی در اصل یك تركیب توهم‌زا با اثرات محرك است و شیشه یا ICE نیز خاصیت تحریكی دارد كه اثرات توهم‌زایی آن از بین رفته، اما در برخی اوقات جوانان به بهانه‌های مختلف از جمله كاهش وزن به این 2 ماده روی می‌آورند.
بیماری كه به سوءمصرف اكس روی آورده است، چون این دارو موجب تخلیه سروتونین مغز می‌شود، باید انرژی آزاد شده از این تخلیه را در محیط خارج كند و از این رو به تحرك و پایكوبی بویژه در جشن‌ها می‌پردازد. آزاد شدن انرژی و از دست رفتن آب بدن در طول چندین ساعت فعالیت فیزیكی، موجب كاهش وزن می‌شود كه برخی افراد به این دلیل به اكس وابسته می‌شوند.

در مورد شیشه تخلیه شدید سروتونین می‌تواند موجب از بین رفتن حافظه و فراموشی در درازمدت شود. بر اثر تعریق بیش از اندازه و از دست دادن آب بدن، این بیماران دچار كاهش وزن به قیمت عوارض جبران‌ناپذیر قلبی و عروقی و مغزی می‌شوند. شایع شدن این مطلب كه شیشه یا برخی از مشتقات آمفتامین قادر به كاهش وزن هستند در ابتدا ممكن است خوشایند باشند، اما با گذشت زمان مصرف‌كننده را به سوی مرگ می‌كشاند.

مصرف كراك نیز كه تاثیرات سوء چندجانبه دارد، غیرقابل جبران بوده و نباید اجازه داد كه افراد گول تبلیغات سوء آن را به منظور كاهش وزن بخورند.

نباید فراموش كرد كه تنها در موارد مرضی چاقی كه ضریب توده بدنی از 27 بالاتر باشد می‌توان از طریق تحرك و ورزش در كنار رژیم غذایی مناسب وزن را كاهش داد و حذف غذاهای پركالری از جمله غذاهای فوری، نوشابه‌های قندی و شیرینی‌جات در این امر موثر است. باید بدانیم كه مصرف دارو و جراحی‌های درمانی در مواردی كه چاقی مرضی رخ داده است با تجویز پزشك اولویت‌های بعدی را تشكیل می‌دهد.

با پرهیز غذایی و تحرك لازم می‌توان ماهانه 2 تا 3 كیلو از وزن خود را كم كنیم و فریب تبلیغات خطرناك افراد و فروشندگان دارو و مواد مخدر را نخوریم.

اگر انسان با احتساب كالری و انرژی هر غذا، آن را مصرف كند، می‌تواند از انباشت چربی مازاد جلوگیری كند. اگر كالری بدن از مقدار لازم كمتر باشد، بدن موظف است از خود چربی‌های مازاد و انباشته شده شكسته كمك بگیرد (بسوزاند)‌ اما اگر بیش از نیاز روزانه غذا و كالری وارد بدن شود، نه‌تنها از چربی‌های مازاد بدن كاسته نمی‌شود؛ بلكه ممكن است به دلیل كم‌تحركی به چربی‌های قبلی هم اضافه شود این مساله با میزان تحرك و سوخت و ساز بدن ارتباط مستقیمی نیز دارد.
منبع :جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha