یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 238013

قلب یکی از مهم ترین اندام های بدن است که عدم توجه به آن پیامدهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. همه می دانیم رژیم غذایی بد و ورزش نکردن به قلب آسیب می رساند، اما برخی عوامل آسیب رسان دیگر نیز وجود دارند که شاید تاکنون هرگز نشنیده باشید. در این مقاله به این عوامل اشاره می شود.

عادت های عجیبی که به قلب آسیب می رسانند

سلامت نیوز:  قلب یکی از مهم ترین اندام های بدن است که عدم توجه به آن پیامدهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. همه می دانیم رژیم غذایی بد و ورزش نکردن به قلب آسیب می رساند، اما برخی عوامل آسیب رسان دیگر نیز وجود دارند که شاید تاکنون هرگز نشنیده باشید. در این مقاله به این عوامل اشاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، همه شما می دانید که یک رژیم غذایی ناسالم و تحرک کم می تواند به قلب آسیب بزند. اما مواردی وجود دارند که باعث بروز بیماری های قلبی می شوند و شما از آنها اطلاعی ندارید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم و نکاتی را بیان می کنیم که به سالم نگه داشتن قلب کمک می کنند.


1.  قلب و  مشکلات دندانی

برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان انگیزه بیشتری نیاز دارید؟ افرادی که مبتلا به بیماری های لثه هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قلبی نیز می باشند. ارتباط بین این دو مشکل مشخص نیست، اما برخی متخصصان تصور می کنند باکتری های لثه های شما ممکن است وارد جریان خون شده و منجر به التهاب رگ های خونی و بروز دیگر مشکلات قلبی شود. هر 6 ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر متوجه قرمزی و التهاب در لثه های خود شدید یا هر گونه تغییری در دندان هایتان مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

2. قلب و کار شیفتی

طبق بررسی هایی که در دانشگاه غربی کانادا انجام شده، کار کردن در شب یا داشتن ساعت های کاری نامنظم خطر بروز حمله قلبی را افزایش می دهد. محققان می گویند کار شیفتی تاثیر بدی بر روی ریتم شبانه روزی بدن داشته و این مسئله به قلب آسیب می زند. بنابراین اگر ساعت کاری منظم روزانه ندارید، اقداماتی انجام دهید تا خطر بروز بیماری قلبی را در خود کاهش دهید. ورزش کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.


3.  قلب و گیر کردن در ترافیک

هر کسی که در ترافیک مانده به شما می گوید که ترافیک استرس زاست. به همین دلیل است که محققان یک ساعت ماندن در ترافیک را معادل افزایش چشمگیر میزان حمله قلبی در افراد می دانند.میزان بالای سر و صدا – مانند سر وصدایی که در یک بزرگراه می شنوید – هم با بروز حمله قلبی در ارتباط هستند. اگر نمی توانید از رانندگی در ساعات اوج ترافیک اجتناب کنید، سعی کنید با گوش دادن به موسیقی آرام بخش سطح استرس خود را کم کنید. یا اینکه با مسافران خود صحبت کنید.

4.  قلب و یائسگی زودهنگام

اگر خانمی هستید که قبل از سن 46 سالگی وارد دوره یائسگی شده اید، احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی دو برابر بیشتر از کسانی است که دیرتر وارد یائسگی می شوند. کاهش سطح استروژن، هورمونی که دارای اثرات موثر و دوستانه است، نقش مهمی در بروز این مشکل دارد. از پزشک بخواهید آزمایش های مربوط  به عوامل بروز بیماری قلبی را (مانند کلسترول بالا) بر روی شما انجام دهد.

5. قلب و خروپف کردن

اگر همسرتان به شما می گوید که شب ها خروپف می کنید یا به نظر می رسد در هنگام خواب دچار کمبود هوا یا گرفتگی نفس شده اید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است مبتلا به یک مشکل جدی به نام آپنه خواب باشید. این مشکل زمانی بروز می کند که مسیر هوایی تان به طور موقت مسدود شده و باعث وقفه های تنفسی می شود. این اختلال با بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، سکته مغزی و نارسایی قلبی در ارتباط است. درمان می تواند به تنفس راحت تر و کاهش خطر بروز بیماری قلبی کمک کند.

6.  قلب و هپاتیت C

اگر دچار این عفونت در کبد خود هستید، احتمال اینکه دچار کلسترول پایین و فشار خون پایین باشید، بیش از دیگران است. اما با وجود پایین بودن کلسترول و فشار خون، ابتلا به بیماری هپاتیت C خطر بروز بیماری قلبی را نیز افزایش می دهد. محققان فکر می کنند هپاتیت C ممکن است باعث التهاب سلول های بدن و بافت ها شود، از جمله سلول ها و بافت های قلب. در این شرایط به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا هر گونه علائم مشکل قلبی را پیگیری کنید.

7.  قلب و عدم خواب کافی و خوب

وقتی شب ها به طور متوالی کمتر از 6 ساعت می خوابید، خطر بالا رفتن فشار خون و کلسترول خون افزایش پیدا می کند. این عوامل باعث چاق شدن و ابتلا به دیابت می شود که هر دو عوامل آسیب رسان به قلب هستند. این مسئله به این معنا نیست که در طول روز 9 ساعت بخوابید. وقتی به طور منظم بیشتر از 9 ساعت می خوابید، خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی در شما افزایش پیدا می کند. دیابت و سکته مغزی هم هر دو عوامل تشدید کننده بیماری قلبی هستند. مغز، بدن و قلب خود را عادت دهید به خواب منظم و کافی – 7 تا 9 ساعت خواب شبانه.


8. قلب و  ازدواج نا موفق

یک ازدواج موفق و داشتن یک جفت مناسب باعث شادی و سلامت قلب می شود. سالمندانی که در ازدواج خود موفق هستند کمتر از کسانی که یک ازدواج ناشاد دارند، در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. علت احتمالی چیست؟ استرس. زمانی که مضطرب هستید، احتمال انتخاب رژیم غذایی نامناسب و اقداماتی که به قلب آسیب می رسانند، مانند نوشیدن بیش از حد الکل، زیاد است. به علاوه هورمون استرس دارای تاثیر منفی بر روی قلب است. بنابراین اگر ازدواج شادی ندارید، حتما به مشاور مراجعه کنید.


9. قلب و تنهایی

وقتی که زمان خود را با افرادی که دوست دارید، سپری می کنید، استرس شما کاهش پیدا کرده و فعالیت شما نیز افزایش پیدا می کند. افرادی که تنها زندگی می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. اگر به خانواده و دوستان خود نزدیک نیستید، به کسی که نیاز به کمک دارند، نزدیک شوید یا یک حیوان خانگی انتخاب کنید.


10. قلب و چربی شکم

هر میزان وزن اضافه به نوعی سنگینی روی قلب شماست، اما چربی اطراف کمر و شکم خطرناک تر است. چربی در قسمت میانه بدن باعث می شود بدن شروع به تولید هورمون ها و مواد شیمیایی کند که می توانند فشار خون را افزایش دهند و تاثیر بدی بر روی عروق خونی و سطح کلسترول داشته باشند. اگر خانم هستید و اندازه دور کمرتان بیشتر از 89 است و یا آقا هستید و اندازه دور کمرتان بیشتر از 101 است، به پزشک مراجعه کنید و در مورد رژیم غذایی خود و برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید. بررسی ها نشان داده اند که یوگا و تمرینات ورزشی شدید و کوتاه مدت روش های خوبی برای کاهش دور کمر هستند.


11. قلب و تماشای زیاد تلویزیون

افرادی که مدت زیادی از وقت خود را جلوی تلویزیون سپری می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند. هر ساعتی که به تماشای تلویزیون سپری می کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.نشستن مهم ترین عامل بروز این مشکل است و با بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا در ارتباط است. تا زمانی که محققان علت ارتباط بین تماشای تلویزیون و بروز بیماری های قلبی را کشف نکرده اند، بهتر است میزان تماشا کردن تلویزیون را محدود کنید.


12. قلب و ورزش بیش از حد

ورزش کردن برای قلب عالی است. اما اگر اندام شما نامتناسب شده یا اگر هر از گاهی و کم ورزش می کنید، بهتر است به تدریج ورزش را شروع کرده و استقامت خود را بالا برید. زمانی که برای مدت زیاد یا خیلی سخت ورزش می کنید، خطر بروز حمله قلبی و دیگر مشکلات افزایش پیدا می کند. اگر در مورد میزان ورزش و نوع ورزش مناسب خود مطمئن نیستید، بهتر است با یک ورزش ملایم مانند پیاده روی آغاز کنید. اگر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستید، با پزشک مشورت کنید و در هنگام ورزش کردن از یک کنترل کننده قلب استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha