دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 238186

نمونه های خرافات فوق دارای پشتوانه یا مطالعات علمی اندک و یا بدون شواهد علمی هستند، منطقی پشت آنها نیست مثلا در گذشته گمان میکردند غذاهای تند باعث افزایش خطر زخم معده میشود. اما امروزه ثابت شده است که این ادعا حقیقت ندارد.

این خرافات درباره گوارش را باور نکنید

اگر به مدت طولانی در زمینه پزشکی کار کنید، مطمئناً هر تعداد از خرافات پزشکی عجیب را خواهید شنید.برخی از متخصصان پزشکی، به ویژه بخش اورژانس، باورهای خرافی بیشتری نسبت به سایرین خواهند دید. اما بسیاری از خرافات مورد علاقه ما در زمینه مراقبت های بهداشتی در بسیاری از تخصص ها مشترک هستند، مانند باورهای ذکر شده در زیر:


هضم آدامس سالها طول میکشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، ممکن است که آدامس برای مدتی طولانی در معده باقی بماند، چون مانند دیگر غذاها در دهان حل نمیشود و معده نیز مانند دیگر غذاها نمیتواند آدامس را بشکند، اما این ادعا که آدامس سالها طول میکشد تا هضم بشود حقیقت ندارد. آدامس به اعضای درون بدن نمیچسبد، معده آن را حرکت میدهد، درست مانند دیگر چیزها و پس از چند روز توسط مدفوع دفع میشود و از بدن خارج میشود.


غذاهای تند باعث زخم معده می شود

در گذشته گمان میکردند غذاهای تند باعث افزایش خطر زخم معده میشود. اما امروزه ثابت شده است که این ادعا حقیقت ندارد. در بیشتر موارد زخم معده به علت عفونت توسط باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد میشود، و یا به دلیل استفاده از داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن، یا ناپروکسین (NSAIDs ). غذاهای تند ممکن است باعث تحریک زخم معده در افرادی که این مشکل را دارند بشوند، اما به خودی خود نمی توانند باعث زخم معده شوند.


بلند کردن اشیاء سنگین باعث فتق می شود

بلند کردن اشیاء سنگین تنها دلیل فتق نیست. فتق به واسطه ترکیبی از فشار و باز شدن یا ضعف عضلات پوشش حفره شکمی ایجاد میشود. به واسطه ی این باز شدن بافت یا چربی بدن بیرون می آید. شایع ترین انواع فتق عبارتند از: اینگوینال (کشاله ران داخلی )، استخوان ران (کشاله ران بیرونی )، بند ناف ( ناف )، و هیاتال (قسمت فوقانی معده ).

بیشتر بدانید : پیشگیری از مشکلات گوارشی با مصرف این ۵ ویتامین


تنها کسانی که الکل مصرف میکنند دچار سیروز میشوند

اعتیاد به الکل و سیروز ممکن است در ارتباط باشند – سیروز یک بیماری است که در آن سلول های سالم کبد آسیب میبینند و بافت زخمی جایگزین آن میشود. در آمریکا علت اصلی سیروز مصرف و اعتیاد به الکل است، اما سیروز دلایل دیگری نیز دارد. البته مصرف بیش از حد الکل همیشه باعث آسیب رسیدن به کبد میشود، اما همیشه باعث سیروز نمیشود. دیگر عوامل شایع سیروز هپاتیت B و C هستند.


آجیل ها باعث دیورتیکولیت میشوند

در گذشته به کسانی که مشکل دیورتیکولیت داشتند — وضعیتی که در آن کیسه های دیواره روده ملتهب میشوند و عفونت میکنند – گفته میشد به شدت از خوردن آجیل ها، ذرت، ذرت بو داده، و غذاهایی که دارای دانه های ریز هستند مانند توت فرنگی اجتناب کنند. ترس از این بود که این غذاها در کیسه های ملتهب گیر کنند و باعث ایجاد درد شوند. اما یک تحقیق که در سال 2008 انجام شد برعکس این عقیده را نشان داد – نتیجه این بود: افرادی که برنامه غذایی حاوی فیبر بالا استفاده میکنند کمتر از دیگران در خطر چنین بیماری هایی هستند.


لوبیا ها بیشترین گاز را تولید میکنند

با وجود جوک های زیادی که در مورد لوبیا و نفخ شکم وجود دارد، حقیقت این است که حبوبات مقصر شماره یک تولید گاز نیستند. مقام اول متعلق به لبنیات است، به خصوص زمانی که سن بالا میرود بدن دیگر مثل سابق توان جذب قند شیر ( لاکتوز ) را ندارد. پس اگر بعد از خوردن لبنیات احساس نفخ شکم کردید این را بدانید که تنها نیستید. اگر میخواهید در امان باشید سعی کنید از محصولات فاقد لاکتوز استفاده کنید و یا قبل از مصرف محصولات حاوی لاکتوز از قرص های ضد آنزیم لاکتوز استفاده کنید.


میزان تحمل لاکتوز حد و مرز ندارد

افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، سطح تحمل متفاوتی در برابر محصولات لبنی دارند. در حالی که فردی ممکن است به یک لیوان شیر واکنش نشان دهد شاید فردی دیگر تا دو لیوان را هم بتواند تحمل کند. برخی ماست و بستنی را میتوانند تحمل کنند، اما در برابر شیر کاملا ناتوانند. پنیر ها به خصوص پنیر سوئیسی و چدار معمولا محصولات لبنی هستند که بهتر تحمل میشوند. اغلب با آزمون و خطاست که مشخص میشود کدام لبنیات و چه مقدار از آن برای فرد بی خطر است.


سیگار کشیدن سوزش سر دل را تسکین میدهد

بر خلاف باور عموم درباره آرام بخشی سیگار، سیگار کشیدن میتواند با سوزش سردل در ارتباط باشد. نیکوتین می تواند دریچه مری را شل کند، یک عضله بین مری و معده، اجازه میدهد محتویات اسیدی معده به مری برگردد. این افزایش رفلکس اسید اساس سوزش سر دل است.


افزایش سن باعث یبوست میشود

افراد با افزایش سن ممکن است بیش از پیش یبوست را تجربه کنند، اما دلیل این اتفاق پیر شدن کلی بدن نیست. افراد مسن اغلب برای درمان دیگر بیماری ها قرص و دارو استفاده میکنند که همین ممکن است یکی از دلایل اصلی باشد. همچنین افراد مسن کمتر ورزش میکنند، ممکن است درست غذا نخورند، و کمتر مایعات مصرف میکنند، همه ی این موارد به یبوست مرتبط است.


فیبر به رفع اسهال کمک نمیکند

از آنجا که فیبر با درمان یبوست در ارتباط است اینکه بگوییم روی اسهال نیز تاثیر مثبت دارد شاید کمی با هم جور در نیاید. اما این حقیقت دارد، خوردن غذاهای حاوی فیبر به تنظیم مدفوع کمک میکند طوری که نه خیلی سخت باشد و نه خیلی شل. فیبر با کشیدن آب از روده ی بزرگ، آب برای نرم شدن مدفوع را فراهم میکند ( برای درمان یبوست ) و یا مقداری از مایعات را جذب میکند تا مدفوع در روده سفت شود ( برای درمان اسهال ).


اگر سرطان داشته باشید میفهمید

سرطان روده ی بزرگ تا رسیدن به مراحل پایانی هیچ نشانه ای ندارد، به همین دلیل تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. در واقع خطر این سرطان اغلب از سن 50 سالگی شروع میشود و فرد باید هر سال آزمایش غربالگری شامل غربالگری روده بزرگ، تست خون و تست مدفوع بدهد. همچنین سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر هر پنج سال، و کولونوسکوپی هر 10 سال توصیه میشود.


کولونوسکوپی وحشتناک است

کولونوسکوپی آنچنان که گفته میشود وحشتناک نیست، کولونوسکوپی – روشی که برای تشخیص و درمان مشکلات در روده بزرگ و راست روده استفاده می شود – معمولا تنها 30 تا 60 دقیقه بیشتر طول نمیکشد و بیمار بیهوشی یا آرام بخش دریافت میکند. با این حال، ممکن است آماده سازی برای کولونوسکوپی باشد که باعث ترس مردم شده است، چون روده ی بزرگ باید خالی شود، و این کار توسط رژیم مایعات و ملین یک روز پیش از عمل انجام میشود. با پزشک خود صحبت کنید تا مراحل آماده سازی را ابتدا برایتان توضیح دهد.

بیشتر بدانید : 6 مشکل دستگاه گوارش که باید جدی بگیرید


سوزش سردل دارید؟ نشسته بخوابید

هیچ دلیل قانع کننده پزشکی وجود ندارد که ثابت کند خوابیدن به صورت نشسته علائم سوزش سر دل را کاهش میدهد. شاید با بالا بردن سر و سینه به طول 10 تا 15 سانتیمتر بتواند کمی احساس

سوزش سردل را کاهش دهد، همچنین گذاشتن بالش اضافی زیر سر نیز تاثیر دارد این مقدار ارتفاع نهایت چیزیست که نیاز دارید، نه اینکه نشسته بخوابید!


سندرم روده تحریک پذیر تنها به دلیل رژیمی است که دارید


اگرچه بعضی غذاها در سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) موثر هستند، اما تغییر برنامه غذایی به طور کلی کافی نیست. گاهی اوقات تنها عمل خوردن میتواند باعث درد شکم، نفخ، اسهال، و یبوست شود که به نام ( IBS ) شناخته میشود.استرس و اضطراب دیگر دلایل کلیدی تحریک IBS هستند، اغلب این دو تنها باعث تحریک علائم میشوند. یادداشت برداری از آنچه میخورید میتواند به شناسایی عوامل تحریک کننده کمک کند.


دلیل التهاب روده استرس است


در حالی که استرس میتواند بسیاری از بیماری های مزمن را تشدید کن، علت التهاب روده یا IBD همچنان ناشناخته است. IBD اصطلاحی است که به هر دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اشاره اشاره دارد. شرایطی که در آن التهاب در دیواره کوچک و یا بزرگ روده وجود دارد. ژنتیک هم به عنوان تغییر در سیستم ایمنی بدن کمی نقش دارد.


سلیاک یعنی درد مداوم

در حالی که بارزترین علائم سلیاک شامل نفخ، گاز، و اسهال است، بسیاری از افرادی که این مشکل را دارند شاید هیچکدام از این علائم را تجربه نکنند. بیماری سلیاک – عدم تحمل پروتئین گلوتن – گاهی به دلیل اینکه پزشک معالج تنها به دنبال علائم کلاسیک هست اشتباه گرفته میشود. دیگر نشانه ها که تنها شایع هستند و ربطی به روده ندارند، شامل: کم خونی، پوکی استخوان، افسردگی، مشکلات رشد و بثورات پوستی که درماتیت هرپتی فرم هم نام دارد هستند.

منابع:
WebMD Medical Reference provided in collaboration with the Cleveland Clinic: “What Is Peptic Ulcer Disease?”
WebMD Medical Reference from Healthwise: “Peptic Ulcer Disease – What Increases Your Risk.”
WebMD Medical Reference from Healthwise: “Celiac Disease – Topic Overview.”
WebMD Feature: “Secrets to Gas Control.”
WebMD Medical Reference: “Understanding Hernia – the Basics.”
WebMD Feature: “Diarrhea and Diet: The Facts About Fiber.”
National Heartburn Alliance: “Nighttime Heartburn.”
WebMD Medical Reference provided in collaboration with the Cleveland Clinic: “Prevent and Manage Heartburn.”
Irritable bowel syndrome: Controlling symptoms with diet
International Foundation for Functional Gastrointestinal Disorders, Inc.: “IBS Myths Interfere With Treatment.”
WebMD Medical Reference: “Stress, Anxiety, and Irritable Bowel Syndrome (IBS).”
WebMD Health News: “Nuts Don’t Up Risk of Diverticulitis.”
WebMD Medical Reference from eMedicineHealth: “Constipation in Adults.”
WebMD Medical Reference: “Understanding Cirrhosis – Basic Information.”
WebMD Medical Reference provided in collaboration with the Cleveland Clinic: “Cirrhosis of the Liver.”
WebMD Medical Reference provided in collaboration with the Cleveland Clinic: “What Is Lactose Intolerance?”
American Cancer Society web site.
WebMD Medical Reference provided in collaboration with the Cleveland Clinic: “Screening Guidelines for Colorectal Cancer.”
KidsHealth: “What Happens to Swallowed Gum?”
American Gastroenterological Association: “Inflammatory Bowel Disease.”

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha