ویتامین‌های خاصی وجود دارند که برای هضم غذا از بقیه مهم‌تر هستند. معمولاً می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، تمام ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت کنید. ادامه این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید کدام ویتامین ها برای هضم سالم مهم هستند و چگونه آنها را در عادات غذایی خود بگنجانید.

پیشگیری از مشکلات گوارشی با مصرف این ۵ ویتامین

به گزارش سلامت نیوز بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلاء به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه‌هایی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

با این حال مصرف بسیاری از ویتامین‌ها در کنار داروهای بدون نسخه می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشک‌تان مشورت کنید، چون ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و ... مفید نباشند.

گروه ویتامین های B

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث این ویتامین‌ها در پروتئین‌هایی مانند ماهی، مرغ، گوشت و محصولات لبنی و همچنین سبزیجات برگ‌دار و لوبیا یافت می‌شوند و به بدن شما کمک می‌کنند تا گلبول‌های قرمز خون را تشکیل دهد و از غذایی که می‌خورید انرژی دریافت کند. ویتامین های B محلول در آب هستند، به این معنی که نمی توانید آنها را در سلول های چربی خود ذخیره کنید تا بعداً از آنها استفاده کنید. آنها باید بخشی منظم از رژیم غذایی شما باشند.

بیشتر بدانید: 6 مشکل دستگاه گوارش که باید جدی بگیرید

ویتامین های B ضروری برای دستگاه گوارش عبارتند از:

B1. همچنین به عنوان تیامین شناخته می شود، B1 به بدن شما کمک می کند تا کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی خود را به انرژی برای سلول های شما تبدیل کند و اشتها را تنظیم کند.
B3. این ویتامین که به نام نیاسین نیز شناخته می شود، برای بسیاری از عملکردهای دستگاه گوارش از جمله تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و الکل مهم است. کمبود نیاسین می تواند منجر به بیماری معروف به پلاگر شود که باعث استفراغ شدید و اسهال می شود.
B6. همچنین به عنوان پیریدوکسین شناخته می شود و در کمک به سیستم گوارش شما برای پردازش پروتئینی که می خورید بسیار مهم است.
بیوتین. این ویتامین B به سیستم گوارش شما کمک می کند تا کلسترول تولید کند و پروتئین ها، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را پردازش کند.
B12. به گفته ACS، B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود، در سیستم عصبی، تولید سلول های خونی و استفاده بدن از اسید فولیک و کربوهیدرات ها نقش دارد. NIH هشدار می دهد که کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود.
اکثر آمریکایی ها ویتامین B کافی را از غذا دریافت می کنند، اما مکمل ها ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. قبل از شروع مصرف مکمل هایی که در نظر دارید با پزشک خود صحبت کنید.

اسید فولیک. به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می‌شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل‌های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می‌توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین برای مشکل گوارشی

ویتامین سی:

یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را می‌تواند استفاده کند، دز زیاد آن می‌تواند سبب بروز اسهال شود. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می‌آید. توصیه می‌شود دز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده‌تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می‌شود.

از آنجایی که ویتامین سی این یک آنتی اکسیدان است، بسیاری از مردم ویتامین C را با سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی مرتبط می دانند، اما این ویتامین ضروری با حمایت از دندان ها و لثه های سالم و کمک به جذب آهن در بدن به هضم غذا کمک می کند.

ویتامین C در مولتی ویتامین‌های روزانه و مکمل‌های مستقل یافت می‌شود، اما منابع غذایی بسیار خوبی وجود دارد، از جمله:

  • میوه های خانواده مرکبات
  • توت ها
  • گوجه فرنگی
  • فلفل
  • کلم بروکلی
  • غلات غنی شده

ویتامین دی:

ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب، ماهیچه ها و سیستم ایمنی شما ایفا می کند. علاوه بر این، طبق یک مطالعه در سال 2015 که در روده منتشر شد، سطوح سالم ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سه راه برای دریافت ویتامین D وجود دارد:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، ماهی آب شور، جگر و شیر و غلات غنی شده
  • مکمل

بر اساس یک مطالعه در سال 2014 در مجله جهانی گوارش، در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده، مانند بیماری کرون، که اغلب با سطوح پایین ویتامین D همراه است، ممکن است به مکمل ویتامین D نیاز داشته باشید.

سایر افرادی که در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند عبارتند از:

  • بزرگسالان مسن
  • شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند
  • افرادی که پوست تیره دارند
  • افراد مبتلا به بیماری کبد یا فیبروز کیستیک
  • افراد چاق یا کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند

اگر ویتامین D کافی از نور خورشید و غذا دریافت نمی کنید، در مورد مکمل با پزشک خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است در حال حاضر مکملی مصرف کنید که حاوی ویتامین D است. به عنوان مثال، طبق گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، بسیاری از مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D نیز هستند.

ویتامین A:

ویتامین A در درجه اول در تقویت بینایی، استخوان و سلامت تولید مثل و همچنین کمک به سیستم ایمنی نقش دارد. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ و سایر سبزی های تیره و همچنین جگر و شیر منابع غنی ویتامین A هستند.

اگرچه ویتامین A به طور مستقیم در هضم غذا دخالت ندارد، برخی از بیماری های گوارشی می توانند شما را در برابر کمبود ویتامین A آسیب پذیر کنند. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه در سال 2015 در مجله جهانی گوارش، کمبود ویتامین A در میان افراد مبتلا به بیماری کرون شایع تر است.

محققان خاطرنشان کردند که کمبود ویتامین A می تواند عدم تعادل بین تشکیل و تخریب رادیکال های آزاد در پوشش مخاطی روده افراد مبتلا به کرون را بدتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha