معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: طرح تحول سلامت توانست تا حدود بسیاری عدالت در بخش سلامت را تعریف کند.

تهدید روح عدالت در سلامت/ تبعات کمبود منابع

سلامت نیوز: معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: طرح تحول سلامت توانست تا حدود بسیاری عدالت در بخش سلامت را تعریف کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید مرتضی ادیانی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: عدالت در سلامت همواره یکی از موضوعاتی است که بسیاری از کارشناسان سلامت تحقق آن را به معنی تحقق دموکراسی سلامت عنوان می‌کنند. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که برابری یکی از مهمترین معیارها و شاخص‌ها برای داوری درباره موفقیت سیاست‌های بخش بهداشت محسوب می‌شود.

وی افزود: عدالت در سلامت وقتی رخ می دهد که همه ی آحاد جامعه بتوانند سلامت کامل خود را حفظ کنند و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها در میزان سلامت آنها تأثیری نداشته باشد.

ادیانی ادامه داد: عدالت جزء لاینفک دیدگاه ما از جهان  اسلام است زیرا انسان موجودی اجتماعی است و پدیده‌ها را به طور نسبی و مقایسه ای می سنجد عدالت به هر نحوی که تعریف شود بنیانی و اساسی است به ویژه اگر در عرصه بهداشت مطرح شود که فی نفسه برای سلامت و تندرستی ما مبرم و حیاتی است.

وی افزود: منظور از عدالت یا برابری، برخورداری از دسترسی یکسان به خدمات یا امکان استفاده تک تک افراد از خدمات سلامت در موارد نیاز است عدالت در توزیع، عدالت در پرداخت، عدالت در دسترسی، عدالت در تأمین مالی از  شاخص های مهم در ارزیابی عدالت در سلامت است. موضوعی که به عنوان یکی از شعارهای اصلی اجرای طرح تحول سلامت مطرح شد و توانست تا حدود بسیاری عدالت را در بخش سلامت پایه ریزی کرده و مفهوم جدیدی از عدالت را تعریف کند.

ادیانی تاکید کرد: نیاز مردم محروم به خدمات بهداشتی و درمانی شاید نسبت به گذشته بیشتر نباشد ولی کمتر از آن هم نیست. بدون شک باید گفت یکی از پایه های اصلی عدالت در سلامت با اجرای طرح بیمه همگانی سلامت شکل گرفت. طرحی که همزمان با طرح تحول سلامت آغاز شد و موجی از رضایت را به خصوص برای افراد محروم جامعه در پی داشت.

معاون سازمان بیمه سلامت، گفت: حال طرح‌هایی که امروز برای تحقق عدالت در سلامت شکل گرفته اند؛ در نیمه راه قرار دارند و خطر جدی کمبود منابع آنها را تهدید می‌کند. موضوعی که دولت تدبیر امید و رهبری بر آن تاکید داشتند، در وضعیتی قرار گرفته است که اگر از همین حالا برای آن فکری نشود، نمی‌توان امیدوار بود که عدالت در سلامت به طور کامل و برای همیشه در کشور باقی بماند.

وی افزود: براساس ادبیات اقتصاد بهداشت، عدالت در تأمین مالی نظام سلامت نیز یکی از زیرشاخه‌های عدالت در سلامت محسوب می‌شود که مجلس و دولت باید به آن توجه داشته باشند تا مسئولان این حوزه بتوانند اقداماتشان را به بهترین نحو انجام دهند. در غیر این صورت پایه‌ریزی که برای تحقق عدالت در سلامت ایجاد شده امهناز قربانی مقانکیز بین خواهد رفت و دیگر هیچ دولتی نخواهد توانست آن را اجرا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha