عضو شورای شهر تهران گفت: بنابر آمارهای رسمی شش هزار نفر از ساکنان پایتخت دست‌فروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند.

۶ هزار نفر از ساکنان پایتخت دستفروش هستند

سلامت نیوز: عضو شورای شهر تهران گفت: بنابر آمارهای رسمی شش هزار نفر از ساکنان پایتخت دست‌فروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، زهرا نژادبهرام صبح امروز در پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به رویکرد اصلاح طلبی نسبت به زنان اشاره کرد و گفت: در نگاه اصلاح طلبی، زن بودن و مرد بودن تفاوتی در ماهیت انسانی ایجاد نمی‌کند و گام‌های رو به جلو برای افراد ربطی به جنسیت آ‌نها ندارد و شهروندان تهرانی این نگاه اصلاح طلبی را برای مدیریت شهری انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: زنان به دلایل تاریخی و فرهنگی و اجتماعی از صحنه اجتماع دور نگه داشته شده‌اند و راهکار برون رفت از این مساله ایجاد سهمیه مثبت و ریل‌گذاری و حذف اقداماتی است که می‌خواهد زنان را از ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه دور کنند.

نژاد بهرام با بیان اینکه رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از مهمترین مولفه‌های گفتمان ساز جریان اصلاح طلبی است افزود: پایگاه رای آوری اصلاح طلبان مردم هستند و ادبیات اصلاح طلبان مردم محورانه است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در روزهای گذشته افتاده است گفت: برخورد با حجاب و رفتاری موسوم به دختران انقلاب از دسته وقایعی بود که نشان می‌د هد باید بار دیگر به دنبال جستجوی راهکار گفت‌وگو با مردم از نگاه پذیرش انواع شکاف‌های جنسیتی و طبقاتی باشیم لازم است با اتکا به رویکرد رهبر انقلاب برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و بسط این کرسی‌ها در جامعه روی آورده و مسائل زنان را با ایجاد فرصت‌های گفت‌وگو حل کنیم.

این عضو شورای شهر در بخش سوم سخنانش به ضرورت نشر عدالت در شهر تاکید کرد و گفت: رویکرد جنسیتی در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای شهری منجر به ایجاد فضاهایی مردانه شده است و شهرسازی را دچار نوعی کوری جنسیتی کرده است حضور زنان در فضا حق مسلم آنها است.

وی با اشاره به اهمیت سیستم حمل و نقل عمومی برای زنان به ویژه زنان طبقه پایین و کارگر افزود: یکی از انتقادات جدی از منظر زنانه به رویکرد برنامه‌ریزی شهری دوره گذشته قربانی کردن حمل و نقل عمومی برای توسعه بزرگراه‌ها است. بر اساس پژوهش شورای شهر در پاییز 92 نرخ مالکیت خودرو در مناطق پایین و بالای پایتخت 50 درصد باهم تفاوت دارد و عدم توجه به حمل و نقل عمومی به نفع حمل و نقل خصوصی مستقیما زنان فرودست را هدف قرار داده است و اغلب مناطق فقیرنشین و  کارگری از مراکز کار و اشتغال فاصله دارند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی شدید افزود: به گواهی آمارهای رسمی شش هزار نفر از ساکنین پایتخت دست‌فروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند. زنان در بحران‌های اقتصادی نخستین کسانی هستند که از چرخه ا قتصاد کنار گذاشته می‌شوند و بخش عمده دست‌فروشان زنان هستند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است در دوره جدید مدیریت شهری ساماندهی و تعریف فضاهای مناسب برای کسب و کار آنان در اولویت جدی قرار گیرد.

نژادبهرام در انتها با بیان اینکه وقتی به زنان فرصت ندادیم که استعدادهایشان را نشان دهند افزود: راهبرد صحیح افزایش کمی و کیفی حضور زنان در جامعه کاستن از تبعیض جنسیتی است و مدیریت شهری جدید باید این رویکرد را با عنوان دغدغه اساسی در دستور کار قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha